Uppklassningspoäng WRAS

Sv: Uppklassningspoäng WRAS

Ny the way.......

I det fallet där jag ansåg att dom var ute och cylkade, så var dom det, och där hade jag kött på benen..........

Detta innebär dock inte att jag är allom felfri.
/Mike

Sorry, det blev inte många rätt.

1. §112 säger inget om att poäng skall rapporteras, bara när tävlingsresultaten skall vara distrikten tillhanda och att alla uppgifter som anges i ”rapporteringsprogrammet” skall vara med. I rapportfilen framgår det att fältet poäng används ”internt av distriktet”, skall då rapporterande arrangör fylla i det?

2. Tävlingsrapporten är ju själva redovisningen, det är anvisningarna för hur detta dokument skall användas som avses. Försök igen, anvisningen finns...

3. §118 är inte särskilt otydlig: Placeras/rangordnas skall: De 12 främsta i klasser med 45 eller fler tävlande.
Här blandar du ihop poäng och placering.

4. Här har du iaf grunden rätt: 1/3 av de startande är poängberättigade och det är riktigt att oplacerade inte får poäng.

5. Om nu §118 placerar 12 ekipage vid 45 eller fler tävlande och §113 säger att 1/3 av de startande är poängberättigade, skall då inte 11:an få poäng?

Jag menar att du inte har kött på benen och att du inte har visat att du har det.

Hej

Jag har försökt att sätta mig in i uppklassningssystemet och tror väl att det kan vara bra. Men jag funderar lite hur man skall ens kunna hålla sig kvar i en nivå när det är 3 startande i klasser....typiskt är det "min" klass då förstås. Att man kommer nr två i en klass med 4 ger inga poäng och vinner man i en klass med tre starter blir det 3 poäng. Nu skall man ha 16 poäng (?) för att få stanna....= 6 st tävlingar och då blir det att åka land och rike runt....Jag undrar om vi kanske är för få tävlande ekipage för att använda systemet baserat på antal starter. Hur bra resultat man än gör faller man tillbaka...och då tröttnar man och struntar i att tävla WRAS tävlingar. Jag menar att om man går bakåt pga att det inte är tillräckligt många som startar blir det fel.

Lite av mina funderingar bara....

Dina funderingar är väl befogade, det gäller att besöka tävlingar med många tävlande.
Hellre sex poäng för en femteplats på en tävling med 14 deltagare i klassen, än noll poäng för en andraplats på en tävling med fyra i samma klass.

Vad det kommer att innebära för klubbar som inte brukar ha så många starter i varje klass, kan bara tiden utvisa. Men vi har två år på oss, eftersom man inte blir nerklassad förrän man misslyckats med att uppnå 30 poäng på två år.

Visar årets tävlingssäsong att poängen slår snett, bör förändring ske så fort som möjligt och retroaktivt för alla tävlingar från 1/1 i år.

En liten fundering från mig.... Kanske man inte ska kunna klassas ner????

För mig verkar det lite underligt att ramla ner, kunskaperna måste väl för jösse namn finnas där om man en gång blivit uppklassad???:confused:

Eller???? Tänker jag helt fel?

Men det beror ju helt på motståndet också. Man möter ju inte samma ekipage på varje tävling och alla är olika bra.

Eftersom du kan starta på vilken nivå du vill, kan du starta på tex B utan att vare sig ha färdighet att ha blivit uppklassad. Bland annat därför behövs möjligheten att klassa ner.

En liten fundering från mig.... Kanske man inte ska kunna klassas ner????

För mig verkar det lite underligt att ramla ner, kunskaperna måste väl för jösse namn finnas där om man en gång blivit uppklassad???:confused:

Eller???? Tänker jag helt fel?

jag har en kuse som konstant skadar sig, och efter ett halvårslångt uppehåll blir det ofta att hästen "tappat minnet" och man får börja träna på ruta ett igen.... tex. förra sommaren tävlade jag pleasure C och hon gick riktigt bra, nu har jag vart på träningstävling i skritt och trav och har problem.. :o

Ja det är sant, jag kommer ju från traditionell ridning och där börjar man ju på lägsta nivån och jobbar sig upp.....

Ja sen hoppas jag på handling också, vad jag menar är att det väl borde göras en utvärdering och ev brister rättas till vid årets slut, jag antar då att så kommer att ske, eller vad säger Mike???

Ja det är sant, jag kommer ju från traditionell ridning och där börjar man ju på lägsta nivån och jobbar sig upp.....

Ja sen hoppas jag på handling också, vad jag menar är att det väl borde göras en utvärdering och ev brister rättas till vid årets slut, jag antar då att så kommer att ske, eller vad säger Mike???

men kan man inte bli nedklassad i tex hoppning om du gör uppehåll X antal år? eller är jag helt fel ute?

Som jag har förstått det så kan endast häst inom traditionell ridsport klassas ner om den helt byter ryttare, t ex vid försäljning. Det är också HÄSTEN som klassas upp, inte ekipaget!

Känns ju lite snett om någon av våra toppryttare inte tävlar en häst på nåt år och helt plötsligt är berättigade att kliva ner!!

DET kan väl inte vara avsikten med uppklassningssystemet? Att man kommer uppåt köper jag, men inte sjutton ska man kunna gå ner igen med en häst som uppenbarligen har kapacitet och kan prestera de högre klasserna?

Vad negativ du är till allt! Naturligtvis finns det koll som också innebär handling - det sitter ju en massa människor som jobbat fram systemet och utvärderar det under resans gång. Men vill man ha resultat på stört så ska man nog inte söka det inom idrott eller ideella föreningar.

Om det inte framgått, så är jag positiv till uppklassningssystemet i sig. Det behövs verkligen för att öka kvalitén på tävlingarna och inte minst för att ekipagen skall kunna mäta sig med jämbördiga. Och viktiga saker förtjänar att kritiseras, så att dom utvecklas och blir bättre. Det föringar inte på något sätt det arbete som redan gjorts…

Hej igen!

Har funderat lite till...Kanske inte uppklassningssystemet skall grundas på antal starter osv utan hellre på hur poängsumman blev när man red? Man lägger ihop alla poäng man fått på tävlingar i tex. reining C (62+65+57+61...osv) och så finns det vissa summor som skall översigas under ett år för att vara kvar i klassen/bli uppklassad.
För mig känns det mer rättvist för då spelar inte motståndet någon roll....Om du rider och vinner en B tävling på 51 p. och resten av de 8 starterna blev diskade (eller inte hade bättre!!) så får du en bra poängsumma i dagens system... orättvist då om man på annat håll kom tvåa på 69 p. av tre starter (=0 p). Då får man ju också en viss nivå istället för som det blir nu.

Intressant, men svårt att applicera på grenar som inte utgår från poäng på samma sätt, typ pleasure och roping.

Visste inte att det var olika nivåer på roping??? Men det mäts ju i tid och då får man väl använda det...man vet ju hur lång tid de bästa behöver...Pleasure däremot kan ju bli svårare. Har inte koll på hur domarna bedömer det...(som WH)??? Någon form av bedömning har de väl eller är det bara godtyckligt tro? Om inget annat finns så får väl det gå på placeringar som nu eftersom det inte är speciellt svårare att rida en B pleasure jmfrt med D...Det är samma moment man gör, men antagligen har domaren större krav på B jmfrt med D. Pleasure är lite mer av uppvisning av skick och exteriör samt rörelserna hos hästen. Där kan tex en helt ny häst komma och vinna en B medans en del hästar aldrig kommer upp i B klasser....Hur mycket det än tränas. Inget ont om denna klass nu, rider själv pleasure, men det är lite annorlunda mot reining och WR, tycker åtminstone jag, lite mer uppvisning av paketet än uppvisning av prestationen. Möjligt att jag har fel, men det detta inlägg handlar om är uppklassningssystemet inte vad man tycker om pleasure.

Glad Majkväll på er alla!

*KL*
En annan fundering runt det här med uppklassningspäng är om ett ekipage kan starta i samma gren på olika nivåer.
För mig är svaret självklart inte!
Men detta har redan förekommit på åtminstone en WRAS-tävling i år.
Men man kan ju inte få uppklassningspoäng på olika nivåer så det är ju helt galet.
Från klubben som anordnade den tävlingen kom svaret att de inte skulle rapportera in poäng till WRAS, vilket också är att bryta mot regelboken.
Vad anser ni andra om detta?

Läser den nya regelboken just nu, nyinköpt, och där står det ju klart och tydligt att man får välja nivån man vill rida och klassas upp därifrån.
Det är ju som du säger fel av den klubb som arrangerade att inte rapportera poängen...håller med dig helt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka