Uppklassning/föräldrars ansvar

Sv: Uppklassning/föräldrars ansvar

Ja jag har inte skrivit något om att normalt grundridna hästar kan gå LC-LB.
Jag förstår inte problemet, däremot så vet jag att många som kvalat nationellt inte bör ha kvalat nationellt. De rider på usla % på nationell nivå.
För mig är det ingen skillnad på regional och lokal LB, de skall väll dömmas lika? Det är samma klass.

Jag är uppväxt med klubbdressyr, lokalt, regionalt, KM och Nationellt.
KM reds i FEI programmen i min klubb.

Fast 60% på nationell nivå är varken SM-kvalande eller räcker till placering (utom när domarna har poängtorka vilket inträffar då och då). Är man i botten nationellt så kanske det behövs en lokal LB för att få lite självförtroende på ryttaren?

Jag tycker som sagt att det är värre med de som rider LC/LB på 70% på tävling efter tävling fram till de är 18 och aldrig tar klivet upp till regionalt.

Tänker bara svara utifrån mig själv...

Jag har iof inte startat nån lokal vad jag kan komma ihåg i år, men jag är inte helt främmande för det heller... Trots att jag ridit flera lokala och även någon regional på över 70% och är kvalad till nationell och har även statat en klass med 62%. Några enkla anledningar:
Vi är inte helt befästa i samling än och hör nog egentligen mest hemma på LA-nivå. Finns det då en tävling med LA inom rimligt avstånd en passande helg spelar det inte så stor roll vilken status den är, om den är regional eler lokal eller kanske nationell.
Finns det möjlighet väljer jag hellre regional, men för att ta ett exempel ordnas det ibland dressyrtävlingar på min skola där jag både bor och har min häst, endast lokala. Där tänker jag nog starta om jag inte har något annat då, eftersom jag ändå är på plats.
Det kan också vara en prisfråga. Det kostar ofta betydligt mer med regionala klasser och framförallt nationella än lokala. Det är också en viktig aspekt.

Ang KM är det väl inte så konstigt att det är stor konkurrens där. KM ska ju vara en tävling för att utse klubbens bästa ekipage i resp gren, så om det finns ryttare i klubben som tävlar nationellt så är det väl inte så konstigt att konkurrensen är större där än på lokala tävlingar.

Tack alla för era inlägg, jag känner mig lite mer förstående nu till varför det blir som det blir. :)

Hon kan inte gå ner på lokal för hon är uppklassad, iaf ur LB;)

Jag vet inte riktigt vad detta syftar på, men efter vad det står i tävlingsreglemente är man uppklassad ur LC vid 20 p.tagna regionalt eller högre.
Och man är uppklassad ur LB och LOKAL tävling vid 50 p. tagna regionalt eller högre.
Poängtabell finns i tävlingsreglemente.

Ja, det var väl kanske menad till någon annan som undrar vad ponnyerna gör på lokal tävling. Är man uppklassad ska man ju inte vara där.

Titta där! Intressant info, precis det jag var ute efter, det finns mao regler för uppklassning. Vart hittar jag den listan?

Från det ena till det andra, min dotter var ute och tävlade förra helgen på sin nya ponny. 75,86% i LB1, hur resonerar ni, lyckoträff = fortsätt att tävla LB1 el bra, lämna klassen och tävla lägst LA1?;)

Har inte läst hela tråden, men då tycker jag att det är mycket värre med föräldrar som anmäler sina barn till klasser de INTE är klara för, vuxna ryttare också för den delen...

Titta där! Intressant info, precis det jag var ute efter, det finns mao regler för uppklassning. Vart hittar jag den listan?

Från det ena till det andra, min dotter var ute och tävlade förra helgen på sin nya ponny. 75,86% i LB1, hur resonerar ni, lyckoträff = fortsätt att tävla LB1 el bra, lämna klassen och tävla lägst LA1?;)

Du hittar uppklassningstabellerna i TR II på förbundets hemsida.

Jag tycker inte ni gör fel om ni väljer att rida några LB till. Tänk också efter om ni vill rida div II eller inte i höst - Stockholmsförbundet har ju rätt knepiga regler för de olika divisionerna. (Det finns att läsa på Stockholmsförbundets hemsida).

Stort grattis till den höga %, och 1.platsen.
Jag tycker domarna dömer otroligt olika, och det blir ju lite tråkigt om man fortsätter att tävla LB och kanske aldrig hamnar på den % igen (som är mycket möjligt i det här fallet, då det är fåtallet förunnat att hamna så högt) Det betyder ju inte att man kanske har ridit sämre, men domaren har kanske andra värderingar.
Men funkar det inte lika bra i LA, så är det väl bara att ta några LB till :)

Du hittar uppklassningstabellerna i TR II på förbundets hemsida.

Jag tycker inte ni gör fel om ni väljer att rida några LB till. Tänk också efter om ni vill rida div II eller inte i höst - Stockholmsförbundet har ju rätt knepiga regler för de olika divisionerna. (Det finns att läsa på Stockholmsförbundets hemsida).

Måste genast läsa om div II reglerna. Jag brukar lämna detta med varm hand till instruktören dottern rider för men det skadar inte att sjäv ha ett hum om det hela. Div II laget är målet för min dotter i höst.
Tack för alla råd! Det är mkt man som ponnymamma måste hålla reda på :p

Liknande trådar

Dressyr vet eg. inte om den här tråden ska ligga här eller någon annanstans, moderator får flytta den om den ligger helt fel. jag har...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 784
Senast: lektra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar