Uppkäftig i skolan

proxygirl555

Trådstartare
Jag funderar på att följa med min lillasyster till skolan under förmiddagarna. Hon kan vara, eller hon är väldigt uppkäftig emot sin klassföreståndare. Jag har pratat med min lillasyster, o hon säger att hon bara hatar läraren, o att det e inte alltid hon som börjar. Hon bråkar mkt på lektionerna, pratar ständigt, äter godis mm. Jag vet inte ens vad hon får sitt godis ifrån.

jag funderar ifall jag skulle tajta till hennes tider under dagarna ett tag framöver, tills hon börjat sköta sig o kunna visa ansvar att få vara ute längre. Nu får hon vara ute till klockan 20. Men jag funderar på om jag ska sätta 18 eller 18:30. Hon ska komma hem direkt efter skolan, äta lite, göra sina läxor o sen gå ut o vara med sina kompisar. Men att hon då ska vara hemma vid denne tiden. När hon kan visa att hon kan sköta sig under denne perioden så kan man ju succesivt öka hennes tider?

E jag helt ute och cyklar nu? Hon tycker att det verkar kul att jag ska följa med till skolan iaf, men detta med tiderna kommer hon ju att skrika o gråta över.

Mvh sandra

Sv: Uppkäftig i skolan

Det är troligen en reaktion av att er mamma är dålig, inte så att jag tycker det är ok men ändå.
Kan du inte börja med att prata med henne och säga att om beteendet fortsätter så innebär det konsekvenser så som att inte vara ute lika sent på kvällen. Ge henne t ex 2 veckor på sig att skärpa till sig.
Finns det någon släkting som kan hjälpa dig att prata med henne, för syskon är det ju inte alltid man lyssnar på :grin:

Jag har pratat med henne tidigare, om att det kommer att ge konsekvenser. Hon är orolig nu över att hon inte ska få bo kvar hos mig och min pojkvän. Så jag vet att hon inte mår bra, men jag vill ändå att hon ska respektera sin lärare. Jag har försökt att komma i kontakt med rektorn på skolan. Vi har pratat tidigare om lillasysterns problem, o rektorn verkar väldigt bra och förstående.

Finns det någon anledning till att hon inte skulle få bo kvar hos er? För annars så förklara för henne att hon ska ingen stans men för den saken skull kan man inte bete sig hur som helst. Låter som hon är lite vilsen nu, vilket inte är konstigt.

Det kan hända att hon inte får bo kvar hemma hos oss, utredningen är klar, men det händer inte ngt ifrån soc sida. Så hon är väldigt orolig ang vart hon ska få bo, o hon kommer till en annan fosterfamilj eller ngt liknande. jag tycker så otroligt synd om henne som ens behöver tänka på såna här saker. Jag försöker att inte blanda in henne i allt, men jag vill ändå vara ärlig emot henne. Hon förstår ju vad som händer i våran familj. O då e det lika bra att vara så ärlig man bara kan. Hennes pappa bråkar mkt med oss, o han vill inte tt hon ska bo hos mig för tråkiga anledningar. Egentligen ingen anledning men han har sagt att han ska förstöra mitt liv, på ngt sätt. O han vet att han gör det genom min familj. Därför säger han nej till oss hela tiden.

Jag tycker du verkar inne på rätt linje! Fråga henne också om hon vill bo kvar hos dig och din pojkvän, vill hon det så måste hon sköta sig! Mycket enkel ekvation! :cool: Men fortsätter hon att sabba för sig i skolan osv, tja då hamnar hon kanske långt bort från alla hon känner!

Problemet är att ts inte kan garantera att flickan får bo kvar där ens om hon sköter sig, eftersom det är socialen som ska fatta beslut om detta. Man kan inte ställa ett sånt ultimatum om man inte kan stå för det.

Jag måste säga att jag tycker att du är helt fantastisk i ditt sätt att reagera/hantera din lillasysters problem. Långt klokare och mognare än många föräldrar jag stöter på.

Fortsätt att ha en god kontakt med läraren och rektorn, det tjänar ni massor på.

Njut av det faktum att din syster blir glad vid tanken på att ha dig med i skolan, det tyder på ett oerhört förtroende och en vilja att faktiskt ändra på en dålig situation. Hon vet med all säkerhet vad läraren menar även om hon gömmer sig bakom det faktum att det inte alltid är hon som börjar.

Gör ni kul saker ihop, eller är det mycket vardag och bråk? Går det att strama upp hennes utetider (kan kanske vara en bra idé ett tag) och ersätta den kompistiden med positiv samvaro med dig? Hon kan ju få ta med en kompis hem om det funkar, då kan du ju ha koll på dem? Kanske hitta på något allihop? Baka, plugga (jag vet, låter skittråkigt, men många av mina struliga elever funkar otroligt mycket bättre i skolan när de har gjort sina läxor bra, det ger självförtroende), gå och simma, läsa högt, spela spel, surfa på internet (där kan du kanske få henne att visa dig en del nytt!). Finns det kompisar hon funkar bättre med, som har en positiv inverkan så kan ju det umgänget uppmuntras lite extra?

Vet ju inte hur ni har det, men kanske kan något av det här vara till hjälp?

Okej, du förstår jag.

Precis som MataHari skrev så försök att umgås lite mer med henne, dock vet jag inte hur ni har det idag. Ta en fika någon gång i veckan där ni pratar bara ni två om allt som händer. Eller fråga henne vad du kan göra för att hon ska skärpa till sig.

from imorrn så ska jag strama upp hennes tider lite bättre. jag vill att hon ska vara hemma lite mer, o varva ned. vi bakar ngn gång då o då, o detta tycker hon e jättekul. Vi läser även högt på kvällarna, fast då e det ja som läser o hon somnar. Hihi. Vi försöker även spela lite spel då o då här hemma. problemet e bara att jag e VÄRLDENS sämsta förlorare :angel: så jag håller mig helst undan spel. Haha.

Jag ska försöka att tänka på att göra dessa sakerna oftare med henne. Varje onsdag så hyr vi film o sitter o myser. Vi går i turordning om vem som ska välja film, annars hade vi inte kunnat besluta om ngn film tillsammans. Jag försöker få henne mer o mer delaktig i vad som händer här hemma, ge henne mer ansvar, som att gå ut med hundarna, hjälpa till vid matlagning o tvätten. Hon känner sig så otroligt nöjd när hon har hjälpt till med tvätten eller ngt liknande. Det lyser utav stolthet i hennes ögon.

Jag älskar verkligen den lilla ungen =)

from imorrn så ska jag strama upp hennes tider lite bättre. jag vill att hon ska vara hemma lite mer, o varva ned. vi bakar ngn gång då o då, o detta tycker hon e jättekul. Vi läser även högt på kvällarna, fast då e det ja som läser o hon somnar. Hihi. Vi försöker även spela lite spel då o då här hemma. problemet e bara att jag e VÄRLDENS sämsta förlorare :angel: så jag håller mig helst undan spel. Haha.

Jag ska försöka att tänka på att göra dessa sakerna oftare med henne. Varje onsdag så hyr vi film o sitter o myser. Vi går i turordning om vem som ska välja film, annars hade vi inte kunnat besluta om ngn film tillsammans. Jag försöker få henne mer o mer delaktig i vad som händer här hemma, ge henne mer ansvar, som att gå ut med hundarna, hjälpa till vid matlagning o tvätten. Hon känner sig så otroligt nöjd när hon har hjälpt till med tvätten eller ngt liknande. Det lyser utav stolthet i hennes ögon.

Jag fick tårar i ögonen av det här inlägget, vilken tur din syster har som har dej:bow::bow::bow: Och vilken mamma du kommer bli en dag:eek::love:
Du resonerar så klokt:love:

Det låter som en väldigt trevlig lillasyster du har! Vet hon det själv? Eller har hon sin identitet i strulisen? Uppenbarligen kan hon vara underbar, i rätt miljö. Går det att få henne att se skillnaden och själv börja fundera på hur olika hon beter sig och därmed hur olika hon blir bemött? Om inte annat, fortsätt som du gör, du verkar vara helt inne på rätt spår!

Du är verkligen jätteduktig! :banana:

Jag fick tårar i ögonen av det här inlägget, vilken tur din syster har som har dej:bow::bow::bow: Och vilken mamma du kommer bli en dag:eek::love:
Du resonerar så klokt:love:

Jag kan bara hålla med!

Och TS, var noga med att PRATA med din lillasyster. Visa henne tydligt att du bara och enbart står på hennes sida, så hon inte får för sig att du bara vill "bossa" och "jävlas" med henne, som ungdomar så ofta kan få för sig. Du vill bara hennes bästa, och det måste hon få veta. Hela tiden, varje dag! :) Det är få saker som är så värdefulla som att känna sig uppskattad, önskad och behövd i sitt hem.

Hoppas allting löser sig med soc och att hon får bo kvar hos er!

Hon är en jättego tjej när hon är lugn. I skolan så ska hon vara väldigt tuff, men här hemma kan hon kramas jättemkt o vara görmysig. Men direkt som ngt är emot henne så kommer denna attityden på en gång. Jag försöker fortfarande att få tag på rektorn i skolan ang detta. men jag har ej lyckats. Trots att jag har lämnat en hel del på hennes telefonsvarare. Hihi. Men vi kämpar på så gott vi kan här hemma.

Jag sitter här med tårar i ögonen, och tycker att du är alldeles underbar som gör detta! Jag hoppas att allt ordnar upp sig snart, både med det struliga beteendet, och med soc.

Hur gammal är hon?

Kan det vara ett försvar mot någonting?
Osäkerhet?
Är det för att imponera på något "innegäng" i klassen?

Hon är 12 år, fyller snart 13.. Oj, oj, snart tonåring. Hihi. :eek::eek:

Hon är väldigt osäker i sig själv, det märker man när hon är med mig o möter andra människor. Då vågar hon knappt prata, vågar ej gå till toaletten själv, eller beställa mat mm. så hon är väldigt osäker. Det har blivit mkt, mkt bättre sedan hon flyttade hem till mig, för vi fick i uppdrag utav bup att träna på detta. Just den sociala biten. Jag funderar om man ska kontakta skolan så att hon får gå på ART. Det hjälpte min lillebror så otroligt mkt.

Helst så hade man ju velat flytta härifrån o börjat om ifrån början, där ingen vet vem hon är, så att hon inte behöver vara denne kaxiga lilla tjejen. Men det e ju väldigt svårt det, eftersom hon inte är fosterplacerad här än.

Hon hade ngr kompisar inne idag. O de förde en väldans liv i hennes rum, men jag lät dom hållas en liten stund. de hade det görkul där inne. När jag sedan kom o knackade på dörren så hörde man henne schjyssa ned kompisarna för att henens syster var där. hahaha. Trodde att jag inte hade hört dom innan.

Oki hehe ja det går fort.

Hur är hennes kompisar?
Är de kaxiga och så dem också?
Tänkte om hon påverkats av dem att vara på ett visst sätt
för att "passa in"

De är väldigt lika min syster. Är rätt så tuffa ungdomar. Väldigt hårda emot varandra, både i sett o ord.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 945
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 751
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Mois
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama