Uppjagad hund....hjälp?

lakrits

Trådstartare
Nu är jag här och skriver igen....

Jag har tidigare berättat att min unghund är väldigt social, tillgiven och blir väldigt glad vid uppmärksamhet samt när det kommer folk hem eller om han hälsar på folk.
Vi fick tips om att stänga in han när det kom folk hem till oss och så fick han komma ut och hälsa när han lugnat ner sig.
Han lugnar ner sig men så fort han kommer ut och får hälsa så blir han lika tokig igen.

Idag åkte jag och han till en kompis till mig och vi skulle ta en promenad tillsammans med våra hundar. Som vanligt blev han superglad när vi kom till dom och i början fick jag ha han kopplad inne så han inte skulle springa och hoppa på folk (småbarn bla.) Han lugnade ner sig och sen fick han vara lös....det gick jättebra då.
Promenaden funkade bra och vi gick en runda på ca.6 km. Han gick och nosade på allt osv. och tänkte att han borde vara trött när vi kommer tillbaka.
Vi kommer in i huset igen och då blir han återigen glad och livlig,,,,iomed detta så stressar han upp sig. Han flämtar och yr omkring..blir uberglad när man pratar med honom, ska upp i knäet m.m.
Vad ska man göra?
Han blir så till sig att det blir jobbigt....både för oss och honom förstås.
Jag försöker ta med han överallt i den mån det går så han får vänja sig vid olika miljöer, folk osv. i hopp om att han lugnar ner sig.

Ska jag fortsätta med detta eller ska man undvika sådana situationer?
Han är 11 månader men är som en 3 månaders valp i sättet liksom.
 
Sv: Uppjagad hund....hjälp?

Jag skulle bli jätteglad om någon har nåt tips eller råd.
 
Sv: Uppjagad hund....hjälp?

Vi ignorerar....när han lugnat sig så klappar vi.
Är vi hos andra så ignorerar.

Vi hälsar inte glatt eller spelar upp honom....det är vi noga med.
 
Sv: Uppjagad hund....hjälp?

Kanske ni ska kommendera sitt eller ligg till hunden så han slipper hålla koll på allt och alla och så att han vet vad han ska göra:idea:
 
Sv: Uppjagad hund....hjälp?

Som vanligt blev han superglad när vi kom till dom och i början fick jag ha han kopplad inne så han inte skulle springa och hoppa på folk (småbarn bla.) Han lugnade ner sig och sen fick han vara lös....det gick jättebra då.

Här tycker jag att du har hittat ett svar själv på hur du skall gå tillväga. Som jag ser det så har du själv hittat lösningen i just sådana här situationer för just din hund. Du skriver ju själv att det gick jättebra.
Men du måste nog tyvärr göra detta varje gång.... ett bra tag framöver.

Ta med hunden i nya miljöer. Men begränsa den med kopplet precis som du skriver här ovan. Begränsa och ignorera. När den lugnat sig så släpper du den.

Somliga hundar har mycket motor och lite bromsar... Det innebär att de har lätt för att skruva upp sig i olika situationer men de har inte förmågad att varva ner själva. Det får man lov att hjälpa dem med. Ditt eget exempel ovan är ett klassiskt sätt hur man på ett lungt och mjukt sätt sätt varvar ner en speedad hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 989
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 839
Senast: Piaff
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 463
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp