Upphovsrätten?

snurpe

Trådstartare
Jag undrar över en liten grej. På min hemsida har jag sedan länge tillbaka bilder liggande som jag var medryttare på för ett par år sedan. Häromdagen fick jag ett mail från dottern i familjen som beordrade mig att ta bort dessa omedelbart eftersom jag inte "har någon rätt att lägga upp bilder på deras hästar/gård i bakgrunden utan att fråga dem först" (vaddå fånigt? :crazy:). Det är alltså jag som tagit fotona. Mig veterligen har man som fotograf rätt att lägga upp bilderna vart sjutton jag vill eftersom det är jag som tagit dem.

Har hon någon rätt att "tvinga" mig att ta bort dem? Vad kan hända om jag vägrar?

/snurpe
 
Hmm.. vad jag vet så har hon rätt ifall hon är med på bilderna i bakgrunden och inte gett dig tillåtelse till detta.. det här gäller när man är på privat mark..

om du tar en bild på stan med massa människor så behöver du inte ha tillåtelse av alla dessa..

men om det bara är hennes hästar och hennes gård som är med på bilderna tycker jag inte att det borde göra något.. :confused:

otroligt fånigt tycker jag med! :mad:

Om det skulle vara så att hon har rätt och du inte tar bort dom tror jag inte att det skulle hända så mkt.. tror inte att ngn bryr sig om att driva ett sånt "fall".. :confused:


Ska leta lite på nätet om jag hittar ngn bra sida om upphovsrätten!

/ Karin
 
Du har rätt att det är fotografen som har rätt till bilderna.
Jag kollade på dina bilder på din hemsida, och det är väl du som sitter på hästen på många av bilderna? Hur kan det då vara du som har tagit fotona som du skriver?
:confused:
Det verkar som om någon annan har tagit bilderna på dig och hästen och då är ju denna person fotograf och har alltså rättigheterna till bilderna, men du har fel om det du skriver att "man som fotograf har rätt att lägga upp bilderna vart sjutton jag vill", det stämmer inte.
 
men du har fel om det du skriver att "man som fotograf har rätt att lägga upp bilderna vart sjutton jag vill", det stämmer inte.

Det stämmer så länge det inte är människor med på bilderna, eftersom PUL då begränsar det, annars får man väl göra vad man vill med dem?
 
Ja, du har rätt, jag svarade på frasen att "man som fotograf har rätt att lägga upp bilderna vart sjutton jag vill" och det stämmer ju inte, som du skrev, om det är personer med på bilderna så får man inte det. Men annars vet jag inte hur det ligger till.
 
Hästar, gårdar, hundar osv går inte under PUL eller upphovsrättslagen.
Du har rätt att lägga ut fotona så länge dom inte talar om vem som äger gården och/eller hästarna.
Jag kan med andra ord gå och fota andras hus och djur och lägga ut på internet så länge jag inte ger uppgifter som gör att man kan spåra upp vems huset är eller vem som äger hunden/hästen.
Har du inte satt ut var gården ligger och vilka som är ägarna till hästarna (dom som inte är dina) och gården så kan dom inte göra så mycket om det är dina bilder.
 
Men om det nu är snurpe på bilden så behövs ju knappast hennes tillåtelse. Och fotografen verkar ju i detta fall inte vara hästens eller gårdens ägare, vilket tråden handlade om.
 
Läste igenom lite olika sidor, och det verkar som att så länge du har tagit bilden/har tillåtelse av fotografen kan du lägga ut bilden hur som helst på din sida. Ska den där "ungen" tjafsa på ändå kan du ju alltid lägga in bilden i ett program och sudda bort bakgrunden ;D
 
Jo, det är nog det det är. Jag misstänker kraftigt att denna annan är just dottern i familjen som låtsas vara just någon annan. Jag har visst ett par bilder hon tagit också. Hur som helst ska jag ta bort alla bilderna från hemsidan. Jag har ingen ork att tjaffsa med någon som ligger på en sådan låg nivå. Jag är mer vuxen än så.

/snurpe
*suckandes*
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 424
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 457
Senast: Pratsch
·
Hästvård Hej! För ca 3 månader sedan hittade jag min häst helt förstörd i hagen. Höger framben , ca 10-15 cm från knät mot bogen var det ett...
Svar
18
· Visningar
2 404
Senast: Ozi
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp