Upphittade kattungar

Aslan

Trådstartare
Sambon ringde för någon timme sedan och hade hittat fyra små kattungar.

Han hade varit påväg hem och såg dom springa fram och tillbaka över vägen och stannade då till. Han hittade kattmamman påkörd i diket, död. Hon hade inget halsband, ingenting som kunde identifiera vart och om hon bodde någon stans.

Kattungarna såg friska och pigga ut, om än lite tufsiga precis som om dom bodde ute sa sambon. Sambon slängde in katterna i bilen och började knacka dörr. Ingen ville kännas vid kattungarna. Jag skrek rätt ut när han började fundera på att ta hem dom tills vi hittat deras hem (om dom ens har något, vi bor i en liten by där det vi känner i princip alla. Och vad jag vet så har ingen kattungar.) då vi har tre egna kattungar och jag vill inte riskera några smittor eller liknande.

Så nu står vi här. Vad gör vi med dom? Sambon skulle ringa till katthemmet här i närheten och höra med dom men har inte ring tillbaka än så mina tankar snurrar.

Klarar sig så pass små kattungar ens utan mamma? Sambon uppskattade dom till mellan 5-6 veckor typ.
 
Sv: Upphittade kattungar

Kanske ringa polisen och be om råd, kattmamman kan ju vara efterlyst.
Annars kanske något lokalt katthem kan ta emot dem? Ring och fråga veterinär om hur de klarar sig utan mamma, de kan säkert ge bra råd (för jag har inte mycket att komma med på den fronten).

Stackars mamma katt. :(
 
Sv: Upphittade kattungar

Polisen skulle sambon också prata med. Dock har jag inte hört av honom ännu. Jag ska ringa veterinären på vägen hem men skickade ett sms nu till sambo att han kan höra med dem också.
 
Sv: Upphittade kattungar

Klarar sig borde dom göra, vi tog vår ena katt när hon var ca 5 veckor, då dåvarande stall och tillika kattägaren sköt mamman. Vi fick såklart tvätta och mata och allt sådant, då hon t.ex inte tvättade sig själv än. Hon är nu 4 år och världens mysigaste katt. Iofs adopterade vår hankatt henne efter två veckor ungefär och lärde henne en del katthyfs, så det kanske betyder en hel del?
 
Sv: Upphittade kattungar

De klarar sig utan sin mamma, men det vore bra om de kunde komma till en amma. Om inte det är möjligt är det iaf bra om de kommer till någon som har någon vuxen katt som kan lära dem "att vara katt".

Sveriges alla katthem/kattföreningar brukar ha rätt långa tentakler ute i landet och de brukar kunna hjälpa till. De brukar även vara duktiga på att hitta ammor. Om inte något katthem i närheten kan hjälpa till är det värt att kontakta sådana längre bort.

I nödfall kan ni skeppa dem till mig.;)
 
Sv: Upphittade kattungar

Vi fick inte napp på något utav våra näraliggandes katthem så nu bor sötnosarna hos min syster!

Dom äter fast föda varvat med mjölkersättning och verkar trivas mycket bra med det. Vi ska försöka få in en tid hos vet nu i nästa vecka också. Som det ser ut nu så får om bo kvar hos min syster tills vi har hittat bra hem åt dom :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 594
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 157
Senast: WildHorse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp