_Ninni_Hedblom_
Trådstartare
I torsdags förra veckan när jag hälsade på pojkvännen fick jag ett samtal.
Det var min pappa som undrade om vi hade plats för en kanin.
Några bekanta till mina föräldrar hade ring och talat om att de hade hittat en kanin springandes vind för våg.
Dessa hade ingenstans att ha den, mer än i en transportbur.
Eftersom jag hade en burplats ledig för tillfället, sade jag att det gick bra.
I måndags ringde det på dörren.
Det var ägarens kompis som var dit.
Tydligen var det ingen ovanlighet att kaninerna rymde från sina burar (gissar att det är sommarburar utan nät i golvet) och att ifall jag ville ha kaninen fick jag den gratis.
Ägaren hade två kaniner till som hon skänkte bort.
Talade om att jag inte var intresserad av kaninen, men att den kunde få stanna så länge.
Hade inte hjärta att "lämna tillbaka" henne, med risk för att hon smiter än en gång och att det inte går så bra den gången.
Samt att hon dessutom är ganska mager.
Bad iaf kompisen ge ägaren min mail och att hon skulle maila mig med bilder och info om de två resterande kaninerna, samt info om den som satt här, så skulle jag kolla lite ifall någon var intresserad.
Har ännu inte fått något mail med info, så jag hoppas inte att jag blev "pålurad" den som sitter här.
Fick ingen kontaktuppgift till ägaren.
Den lilla som sitter i buren här ute är en vuxen hona, ålder har jag ingen aning om.
Korsning med troligen dvärgvädur och hermelin i, kan vara något mer också.
Ganska avvaktande, märks att hon inte är van med uppmärksamhet.
Men har efter några dagar hemma hos mig börjar lugna ner sig och äta mat ur handen.
Jag får ännu inte klappa henne, men det kommer.
Idag upptäckte jag att hon börjat rycka päls och byggt ett litet bo hon sitter på.
Förhoppningsvis är hon bara skendräktig, då min okastrerade hane bor i facket ovanför.
Risken finns dock att hon är dräktig, eftersom ägaren även har en okastrerad hane.
Så har dessa rymt samtidigt är nog risken ganska stor att det ploppar ut små bebisar snart..
Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.
Förhoppningsvis till det bästa.
Frågan är ju hur jag ska göra ifall det visar sig att hon är dräktig och ska ha ungar.
Känner ju inte för att bli sittandes med osålda ungar tex, för att jag var snäll och skulle hjälpa till att försöka hitta hem till honan...
Känner mig lite villrådig.
Hur hade ni gjort i mitt läge?
Det var min pappa som undrade om vi hade plats för en kanin.
Några bekanta till mina föräldrar hade ring och talat om att de hade hittat en kanin springandes vind för våg.
Dessa hade ingenstans att ha den, mer än i en transportbur.
Eftersom jag hade en burplats ledig för tillfället, sade jag att det gick bra.
I måndags ringde det på dörren.
Det var ägarens kompis som var dit.
Tydligen var det ingen ovanlighet att kaninerna rymde från sina burar (gissar att det är sommarburar utan nät i golvet) och att ifall jag ville ha kaninen fick jag den gratis.
Ägaren hade två kaniner till som hon skänkte bort.
Talade om att jag inte var intresserad av kaninen, men att den kunde få stanna så länge.
Hade inte hjärta att "lämna tillbaka" henne, med risk för att hon smiter än en gång och att det inte går så bra den gången.
Samt att hon dessutom är ganska mager.
Bad iaf kompisen ge ägaren min mail och att hon skulle maila mig med bilder och info om de två resterande kaninerna, samt info om den som satt här, så skulle jag kolla lite ifall någon var intresserad.
Har ännu inte fått något mail med info, så jag hoppas inte att jag blev "pålurad" den som sitter här.
Fick ingen kontaktuppgift till ägaren.
Den lilla som sitter i buren här ute är en vuxen hona, ålder har jag ingen aning om.
Korsning med troligen dvärgvädur och hermelin i, kan vara något mer också.
Ganska avvaktande, märks att hon inte är van med uppmärksamhet.
Men har efter några dagar hemma hos mig börjar lugna ner sig och äta mat ur handen.
Jag får ännu inte klappa henne, men det kommer.
Idag upptäckte jag att hon börjat rycka päls och byggt ett litet bo hon sitter på.
Förhoppningsvis är hon bara skendräktig, då min okastrerade hane bor i facket ovanför.
Risken finns dock att hon är dräktig, eftersom ägaren även har en okastrerad hane.
Så har dessa rymt samtidigt är nog risken ganska stor att det ploppar ut små bebisar snart..
Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.
Förhoppningsvis till det bästa.
Frågan är ju hur jag ska göra ifall det visar sig att hon är dräktig och ska ha ungar.
Känner ju inte för att bli sittandes med osålda ungar tex, för att jag var snäll och skulle hjälpa till att försöka hitta hem till honan...
Känner mig lite villrådig.
Hur hade ni gjort i mitt läge?