Upphittad skata! Viltrehab?

Sv: Upphittad skata! Viltrehab?

När det gäller djurungar leder det oftast till djur som inte klarar sig normalt i naturen, o när det gäller vuxna är hanteringen ofta oerhört stressande.
PL

Om du menar djurungar så är vår erfarenhet att om de är rätt uppfödda har de samma möjligheter som de i naturen vildlevande ungarna, men betoningnen ligger på rätt uppfödda, våra djurungar föds upp med så lite hantering som är möjligt, de hålls i stora voljärer tillsammans med artfränder. När de är starka nog för att släppas kan jag lova dig att de är är inte de minsta förtamade.

Det stora problemet är dock att en hel del av de som sysslar med viltrehabilitering ( såväl enskilda privatpersoner som etablerade viltrehabilterare), betraktar djuren som tamdjur och då blir resultatet därefter.

Men jag är rejält trött just nu på alla som ringer och påstår att de har hittat övergivna djurungar och vägrar tro på oss när vi säger att de troligtvis inte alls är övergivna och att vi bara tar emot om föräldrarna bekrftat är döda, vissa slänger då på luren i örat!

Vad det gäller vuxna djur håller jag med dig, de är oftast för stressade för att rehabiltera så dr svlivar vi oftast för att förkorta lidandet. Dock finns det undantag, större vuxna fåglar, rovfåglar etc klarar rehab bra om de får sitta i stor hägn med lite hantering. Igelkottar funkar också. Vuxna harar, rådjur ekorrar etc däremot mår dock för dåligt!

Senast ändrad:

Ja djurungar går att återanpassa till naturen om man har kunskap o resurser vilket ofta saknas, då är det enklare att göra dem tama.
Ett problem när det gäller djurungar är att , precis som du säger, folk fattar inte, o för varje som seriöst tas emot ökar folks vilja att lämna in.
De större fåglarna är just de där det kan finnas naturskyddskäl till att försöka rädda. Dock kan det vara svårt att bedömma hur stressat ett synbart lugnt djur är utan att ta blodprover (ytterligare stress). En del djur reagerar med panik andra med stereotypier ellr genom att "stänga av".

PL

Senast ändrad:

Då var det kanske dig jag pratade med förra året och fick råd om hur jag skulle agera när hundarna hade hittat en igelkott som de varit på och skatungen som katterna var efter? :idea:

Grannes rävunge som deras schäfer försökte klippa såg jag till att bära tillbaka till skogen omgående efter en snabb check att den var ok. Skatungen placerades utom räckhåll för katterna men inom räckhåll för föräldrarna, igelkotten fick lite rå äggula och vila ut ett par timmar innan även den släpptes ut utom räckhåll för hundarna.

Fullt möjligt, eller så var det Eva på Viltjouren, vi får så många samtal att det är svårt att komma ihåg enskilda fall. Kul att tipsen verkade funka dock!

Ja, jag tror ju inte att jag var den enda som ringde förra sommaren. ;) Hoppas skatungen klarade sig, den är jag lite osäker på men kottarna mådde prima och fick råa ägg av mig varje gång hundarna skällde på dem. :d

Annars är det bättre att uppfostra folk att inte " ta hand" om vilda djur, oftast gör de mer skada än nytta.
Instämmer. :bow:

Människan vill förstås väl men det kan också utnyttjas och ffa missförstås! Det är ju hemskt spännande och roligt med djur, vilt och tamt. Och dessutom vet väldigt få vad de gör när de tar hem ett vilt djur och ingen vet heller hur detta upplevs av djuret.

Vi ska lägga oss i så lite som möjligt i naturen och måste inse att allt som händer djur imellan faktiskt är menat att ske, annars skulle det inte upprepas genom alla tider. Arterna är anpassade att klara av saker som rovdjur, att ramla ur boet etc. Att förlora ungar och individer.

Att man sen tänker på individen är ju ingenting som är dåligt men man ska verkligen undvika att ge sig själv eller andra inställningen att gemeneman ska ta hand om vilt. Det är så mycket vi inte förstår och som Peter säger så gör vi ofta mer skada än nytta. Man tar hem "övergivna" ungar och liknande.

Jag klandrar ingen som vill rädda ett djur i nöd. Men jag tycker inte att man ska agera, just för att det så lätt blir fel. Däremot, som i en annan tråd här i forumet, så hade jag aldrig lämnat ett rådjurskid där det var 100%igt säkert att mamman låg död, påkörd av en bil. Ffa inte om kidet var stort nog att räddas. :o Låt oss hoppas att jag inte behöver göra det valet.

Rävungen jag bar upp i skogen hade mina grannar burit hem och ville behålla, men efter lite övertalning så fick jag bära upp den istället. Grannarna är ändå bönder och över 50 och 80 år!

Nej jag skulle inte heller lämnat et kid i det läget men jag skulle hellre ta bort det än att låta någon föda upp det till ett tamdjur vilket väl torde bli fallet här.
Ger heller ALDRIG råd om uppfödning i sådana lägen.
PL

Tänkte samma tanke, dock har jag sett det funka med tamuppfödda kid som släpps ut sedan men då har det varit ett par kid ihop och helt utan mänslig kontakt i hägn, de dricker mjölkersättning ur balja.

Att göra tamdjur av rådjur är ingen bra ide, särskilt när det är en liten bock kan den bli fullständigt livsfarligt när den är äldre!

Ang räven : såna männsikor (grannarna) finns det gott om särskilt sen programmet Djurens Ö, sände ett avsnitt där de hade en rävunge och en grävlingsunge ( tror jag det var ) som de hade som tamdjur och gullade med , efter det norpade många privatpersoner rävungar i skogen! Inte bra! Det där programmet har inte underlättat vårt arbete att få folk att inte norpa djurungar om jag säger så !

Men jag har även varit med om rävungar som har gått att rehibiltera helt till det vilda trots mycket människokontakt som små, om det bara görs rätt, en kull släpptes här och nog är de vilda allt, faktiskt vildare än de vildfödda rävarna som har hängt med ett tag!

Så jag hävdar återigen igen att framgången av rehabiliteringen beror helt och hållet på hur man gör det!

Jag tror inte många känner till hur farlig en råbock kan bli!
Jag håller helt med om att framgången är beroende på hur man gör men många ser det nog som en stor framgång bara att lyckas föda upp ett kid o få det heltamt.
Jag har inget mot att man tar hand om ungar om det görs rätt(till 100%) men det är heller inget jag engagerar mig i, jag ser liksom ingen vinst i att försöka stoppa det naturliga svinnet när det gäller en stabil population.
När det gäller djurens ö har jag länge varit skeptisk utgående från vad jag sett i media.
PL

Senast ändrad:

Och det tycker jag att du gör rätt i. Men jag hade haftväldigt, väldigt vääääldigt svårt att se det avlivas. Hua. :crazy:

Har inte full koll på hur man praktiskt föder upp rådjurskid som skall tillbaka till naturen men nog verkar rådjurstråden vara ett exempel på hur man inte skall göra!
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka