Upphittad norrbottensspets.

Pangare

Trådstartare
En norrbottensspetshane togs om hand för tio dagar sedan i Nyliden mellan Fredrika och Björna. Den var på väg att bli överkörd på länsväg 352 och togs då om hand.
Den är i mycket bra skick, social och snäll. Man har sökt på alla polisstationer och även annonserat på Blocket men inget napp.
De har kontaktat Kennelklubben, Jägarförbundet, Rasklubben och t.o.m Norska Spetsklubben utan napp.
Hunden är chippad men inte registrerad.

Polisen vill vänta en tid till för att se om någon ägare hör av sig, annars kommer den nog att omplaceras.

Känner någon till att en norrbottensspets saknas så kontakta polisen.

Sv: Upphittad norrbottensspets.

Den finns inte reggad hos vare sig SKK, SJV, NKK eller Norges motsvarighet till SJV.

Krokar är utlagda och med lite tur så löser det sig inom kort.

Undra vad det är för chip han då har om han inte är reggad nånstans? Finland?

Skulle tro att ägaren inte skickat in papperna till SKK & SJV :cool:

Hur som haver, så fanns det en person längre norrut som tappat en nobshane, men det var dessvärre inte denna :crazy:
Så letandet fortsätter..

Känner du till detta närmare?
Jag grunnar på vilket chipsnr. det är. Det kanske gick att kolla i registret på nr. över och under det som hunden har och kanske hitta något kullsyskon och prova spana den vägen. Flera valpar kan ju vara chipsade efter varandra i samband med valpbesiktningen.

Hur är det, det är väl vettarna som i regel chipsar, har de inga serienr. eller liknande så det går att komma fram till vilken vette som chipsat och sedan forska vidare den vägen?

Problemet med chip, är att de ligger inte ofta i nummerordning och kombinationer nära den här hundens chipnummer har inte gett någon nobsträff heller.

Jag har en viss inblick i det hela, då det inte är så långt bort och det faktum att jag har trädskällare själv gör ju det hela intressant för min del.

Kan ju säga som så att det är många som gör anspråk på hunden, men ingen har än kunnat uppge chipnumret, vilket är ett krav för att hunden ska lämnas ut till någon. Vissa hävdar till och med att det är en tik :crazy: :eek:

Folk är inte klok!

Uppfödaren borde väl veta vem som köpt hunden?

Eller var det så att den var helt oreggad, dvs inte har någon uppfödare.

Uppfödaren vet säkerligen vem som köpt hunden, men hur ska man hitta uppfödaren på en hund som inte hittas i något register?

Det var alltså inte samma norrbottenspetshane som vi kollade upp då?:confused::confused::confused:
Jag har inte fått höra nått :cry:

. Vissa hävdar till och med att det är en tik :crazy: :eek:

Jag är ALLDELES säker på att det är min hund.....en hanhund....med chipsnummer Estrella 1. Den försvann när vi jagade sabeltandad tiger för några veckor sedan..

Här är en bild.......

Vildsvin.jpg

/KT

Alltså, jag vill inte va taskig, men tror du inte han börjar bli lite.. rund? Och jag tror han behöver bada.. :crazy:

:rofl:

Den kan ju ha kommit rätt långt ifrån iofs. Är det kollat med jaktkortsförsäljare i området?
Skumt att ingen saknar jycken, hoppas att det inte ligger någon jägare i skogen.

Jag visst det var du som tappade hunden! Använder du inte pejl?:mad:

Det är jag som är uppfödare!
Kul syskon är till salu!!!;)

Piglets-1.jpg

Det är en lättfödd ras väl anpassad till strapatsrik jakt....som kan vara i veckor...

/KT

...och någon id*ot till granne här har fått för sig att hålla dom "by nature" och har släppt ut en hel flock...kullsyskon månne:mad:??? Ska ringa Tv3:cool:

Hoppas verkligen att den vilsna hunden kommer tillrätta...alla tummar hålls för det.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka