Upphittad norrbottensspets.

Sv: Upphittad norrbottensspets.

Trevligt att det roar någon med en bortsprungen hund som ingen ägare verkar vilja kännas vid...

Men tyvärr finns det "jägare" som inte tänka att ringa till polisen när deras hund är bortsprungen, de ta för givet att det "kanske" kommer tillbaka nångång eller att de är till example tagen av vargen eller nåt. Vissa bara bry sig inte:cry:. De går ut och köpa en ny bara. Skiter i det för det är er för mycket besvär att ringa runt.

Hoppas att den vovven får en hem var folk bry om han.

Trevligt att det roar någon med en bortsprungen hund som ingen ägare verkar vilja kännas vid...

Man kan väl se humor i det mesta elände här i världen. Kallas för galghumor.

Har själv haft en linderödsgris på driven för ett antal år sedan som trots efterlysningar i både lokalradio och diverse lokaltidningar aldrig kom till rätta. Och det var inte särskilt kul när det hände.

En extrem tam gris på 200 kilo som bara försvinner efter att med stor sannolikhet jagats ur sin hage av en hund. ( Vi såg hundspår ute och det var även grisar inne i stallet som hade skador).

Vi tror att någon helt enkelt lockade in henne i sina egna stallar och sedan lade henne i frysboxen.:mad:. Trots att hittelönen för henne levande var betydligt högre än både köttvärdet och livvärdet.

Att inte hundens ägare hör av sig kan ju tex bero på att dom tjuvjagade i området.

/KT

Sv: Re: Upphittad norrbottensspets.

Jag har mycket svårt att tro på ditt uttalande, en jakthund är både en kamrat och ett arbetsredskap.
Tror inte att det är vanligt att man skiter i sin hund på det sätt du beskriver.

Vad har du svårt för dig:confused:, att vissa män och kvinnor inte bry lika mycket som du? Ursäkta att jag gör sönder din bubbla men de finns.:smirk: Och det finns i verkligheten, för vissa att de är bara en arbetsredskap.

Vissa av mina hundar är båda en kamrat OCH en arbetsredskap! och Vissa är bara kamrat. Men det inte betyder jag jag skiter i mina hundar om de spinger bort men jag har träffat flera folk som gör.

Senast ändrad av en moderator:

Nu är du ute och svamlar. :mad::mad:

Jag tror inte du kan hitta en enda som du säger "jägare" i Sverige som skiter i sin hund och inte söker , efterlyser och gör allt för att återfå sin hund.

För de flesta jägare som har hund är hunden den viktigaste delen i jakten. Det är helt ointressant att skjuta om inte hunden fått vara med.

Du måste känna väldigt märkliga jägare :crazy:

Utan trädskällare kan man ju inte jaga skogsfågel på något vettigt vis här uppe och hunden är ju väl omhändertagen, i gott hull, social och glad i folk så nog finns där någon som tagit hand om den och lagt ner tid, arbete och kärlek på denna hund.

Varför ägaren inte hört av sig kan man ju spekulera i, men att som du generellt mena på att jägare skiter i om hunden försvinner är ju bara ett tecken på okunskap i mina ögon.

Vilken del av sverige bor du?:smirk: Tyvärr finns de som gör lite men inte mycket tycket jag.
Och har jag aldrig sagt att de inte söker, vänta mm=lite, vad jag sa var att det finns de som inte ringer runt till polisen mm (och gör allt de kan) för det är för mycket besvär (troligen, annars förstår jag inte varför de inte gör det. T ex hund i tråden, vart har ägaren taget vägen) Och ja, jag känner "jägare" som hunden har försvunnet för de har sökt, köde runt och väntat i bilen 1 vecka med han har inte ringt någon. Varför, vet jag inte. Jag bor mitt i jakt central för detta området och träffa många jägare, de flesta ja, bry sig väldigt mycket om sina hundar:banana:, sin finns de som inte göra det:cry:.

Jag har aldrig sagt att du eller andra på bukes göra det men jag pratar för de som jag har träffat och har inte hittat sina hundar. De som har bryt och de som jag tycker bryt för lite. Jag är en av de som bry om sina hundar så varför är du så taggat?

Jag tror inte de tänker att det bara är att köpa en ny hund. En bra jakthund är värd mycket, både i jakten och i pengar. Och det ligger jobb bakom att få en bra jakthund.

För många år sedan hittade jag en jakthund (drever). Fick till slut tag på den och den hade ett halsband med telenummer på. När jag ringde grät ägaren, han blev så glad. Hunden hade varit borta i en vecka på vintern. De hade jagat hemmavid, men hunden hade hamnat hos mig 4 mil bort.

De hade jagat hemmavid, men hunden hade hamnat hos mig 4 mil bort.

Jo det är otroligt hur långt hemifrån djur kan hamna om det vill sig illa...en hund springer lätt många många kilometer på en dag....:crazy:

Jag hoppas verkligen att ägaren hittas....men det är ju skönt att hunden är omhändertagen och inte riskerar att tex bli påkörd av en bil!

/KT

Han var säkert jätte glad, jag skulle vara om det var en av mina.

Jag är väl medveten om hur mycket pengar och tid går i en bra jakt hund. Men jag också har varit med om att detta att de "bara" går ut och köpa en ny om de inte redan hade en "reserv" redan. Jag tro de var mer besviken att alla job/pengar de förlorade och inte själva djuren. En lös jakt hund sprang framför min mans bil en gång och ägaren vill bara har ersättning för hunden, Nästan så att han skit fullständigt att hunden låg död brevid. Vi båda var så paff.:eek:

Det finns folk i jakt, INTE ALLA MEN NÅGRA, som är i det bara för sporten och inte djuren, en hund som gör en bra jobb får stanna en dålig jakt hund får grävas ner. Det är inte min synpukt men det är min erfarenhet. Om en av mina jakthundar var skit vid jakt, då har jag en till under köksbordet vid jakttiden.

Att ägaren till hunden ville ha ersättning för hunden har ju inget att göra med om ägaren sörjde sin hund. eller inte. Hemma hade han kanske en massa barn som blev utan sin bästa vän. Även om man inte står vid vägkanten och bölar öppet så kan man invärtes vara totalt krossad.

Denna norrbottensspets behöver inte ha ägts av en jägare över huvud taget. Den kan mycket väl tillhöra någon gammal, kanske numera senil pensionär, som inte vare sig kan eller vet hur man ska registrera eller anmäla en hund saknad. En ägare som bara haft hunden som sällskap och som verkligen behöver sin kanske ende vän.

Att då koppla till jägare och påstå att de skiter i sina hundar visar på en bristande förmåga att engagera sig och tänka klart.

Varför jag startade tråden var att sprida kunskap om att hunden hittats, och att någon kanske har upptäckt, att någon som brukar vara ute med en sådan hund inte har synts på ett tag. Det förekommer också stölder av hundar som sedan dumpas om de av någon anledning inte passar in i tjuvens mönster. Hunden kan alltså höra hemma mycket långt från den plats där den hittades.
Jag hoppas fortfarande att det via allmänheten ska gå att hitta rätt ägare till hunden.

Det var ingen barn, ingen bästa vän, bara en hund.

Jag är jätte glad att spetsen var välvårdad och jag hoppas du har rätt om varför ägaren har inte hört av sig.

Igen ingen stans skrev jag att ALLA jägare skiter i sina hunder. Och till och med tycker jag absolut inte att folk göra så. Så igen jag förstår inte hur ni kan begripa att det finns folk (INTE ALLA) som helt enkelt bry sig inte. Att för vissa det kan vara för bara sporten de har sina hundar och ser de som bara en arbetsredskap, inte som sina bästisar.

Igen jag verkligen hoppas att ägaren till spetsen kommer fram och är verkligen en bra matte/husse eller att hunden hittar en riktig bra hem.

Re: Sv: Upphittad norrbottensspets.

Varför ägaren inte hört av sig kan man ju spekulera i, men att som du generellt mena på att jägare skiter i om hunden försvinner är ju bara ett tecken på okunskap i mina ögon.

IGEN har jag inte sagt att VARJE jägare/person är/gör så. JAg sa vissa! Ja, tyvärr har jag träffat några märkliga jägaren, men det betyder inte att jag tycker om de.

Men men ni måste har rätt, jag ger mig, att världen (eller i eras örgon bara sverige) är perfekt och ALLA människor älskar sina hundar jägare eller ikke jägare skulle aldrig gör nåt mot en hund, de skulle aldrig icke lämna de på sidan av vägen, eller ger de en skot i pannan för de inte fungera, låt de stanna i hundgård 50 av 52 veckor, sänga in mat men inte socialsera med de, sånt alldrig händer här i sverige. Jag skulle gärna leva i erans värld.

Ingen ägare som hört av sig ännu och till och med galningarna börjar ge sig i sina försök att lura till sig hunden.

Vi får se framöver vad som händer. Det har ju nu gått mer än 2 veckor sedan den omhändertogs och den kommer väl snart att övergå i någon annans ägo.

I första hand är det ju de som hittade och tog hand om hunden som tillfrågas om de vill ha honom.

Konstigt att ingen ägare har hört av sig. Man kan ju undra om det är någon ensling som är ägare och att denne har förolyckats eller något?

Jag har samma oro som du. Det var där för jag startade tråden att få folk runtom i sverige att fundera. Det vanliga är ju att man tänker på bara ett område just runt omkring den plats där hunden hittats.

Vi har nu jakttider så att det kan vara någon som rest dit för att jaga och hunden har försvunnit, så ägaren kan vara mycket långväga ifrån.

Det kan också vara att det är någon kanske äldre människa som haft hunden som sällskap och någon oärlig människa snott hunden, provat den på jakt och den inte fungerat, och då har den bara lämnats. Många äldre saknar vana att ta kontakt med myndigheter som polis och saknar dessutom både dator och datavana och då blir det problem att få ut efterlysningar.
Därför så bör även sådana som bor långt från Y-län fundera om de plötsligt försvunnit någon nobs under sommaren.

Det är ju märkligt att det inte fungerar med "djungeltelegrafen".
Även om hunden inte är hemma i trakterna brukar folk ha koll på vilka som jagar och om hundar tappats.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka