Upphittad katt

miiiiiiia

Trådstartare
Ikväll när jag och min pojkvän var och slängde skräp på en återvinningscentral, så dök det upp en ganska stor katthona, väldigt lik en norsk skogkatt. Hon var extremt tillgiven och kelig, följde mig som en liten hund runt och hoppade självmant in i bilen.
När jag kelade med henne upptäckte jag att hon va ganska tovig, lite mager och smutsig, inget halsband, så jag började fundera på om man skulle ta med henne hem, det var endå ganska kallt och hon såg nästan ut att frysa...

Det fanns personal på plats så jag pratade lite med dem, dem visste inget mer än att hon höll på att bli överkörd ett antal gånger samt att hon hade sprungit där under dagen. Vad dem hade sett i alla fall...

Så vi tog med henne, sen kom jag på att veterinären hade kvällsöppet här hos oss, så vi åkte dit och kollade om hon möjligtvis var chippad, och JA det var hon, då tänkte vi ju att det bara är att ringa ägaren och så kommer dem och hämtar henne, men ägaren hade inte registrerat sig så där fanns ju inget.

Så hon fick helt enkelt följa med oss hem, flög på mat och vatten, vilade en stund och kelade!! Helt ljuvlig är hon!!

Men frågan är: Vad gör vi nu?? Sätter upp lappar, men finns det något mer man kan göra, ska man tänka på något speciellt?

Hjälp mig...
 
Sv: Upphittad katt

Ring polisen och hör om någon anmält henne bortsprungen, Lokalradion kanske ?
Annonser i tidningar ,hör efter med katthemmen runt omkring kanske .
Lycka Till
Tesora
 
Sv: Upphittad katt

A tack! Nu fick jag mer att tänka på.

Hur ser man om hon är steriliserad, då måste hon väl ha stygn på magen? Andra tecken??
 
Sv: Upphittad katt

Det är jättesvårt att SE på en honkatt att hon är kastrerad. Veterinären kan ibland känna det.
 
Sv: Upphittad katt

Jaha ok,


Vi har två andra katter sen innan, om hon skulle bli kvar hos oss, vilket hon antagligen får vara om vi inte hittar ägaren. Vad bör man tänka på vid ihopsläpp? Avmaska redan nu så inte vi sprider ngt vidare? Vilket medel bör man använda?

Går det att se åldern på katter på något sätt?
 
Sv: Upphittad katt

Ja avmaska är ju en god idé, speciellt om hon är mager. Blir det aktuellt att behålla hade jag tagit katten till veterinär och bett denna kolla tänderna som kan ge en hint om ålder och då kan du ju även fråga vet om lämpligt avmaskningsmedel. Skulle kolla så hon inte har skabb, löss eller annan ohyra också och ta reda på om hon är kastrerad.

När jag släpper ihop vuxna katter brukar jag ha den nya katten i ett rum där den får bo in sig, när den är inbodd brukar jag byta så de befintliga katterna får vara i den nya kattens rum medan den nya katten undersöker resten av huset/lägenheten några timmar/dygn. Då kan katterna lukta in den andre utan att konfronteras och den nya katten lär sig hitta lämpliga gömställen så hon kommer undan vid eventuella bråk. Sen brukar jag sätta tillbaka den nya katten i sitt rum och låta dörren vara öppen men göra en kompostgallerdörr istället så katterna kan se och nosa på varandra. Hela processen kan ta flera veckor beroende på hur trygg den nya katten är och hur de befintliga katterna reagerar på nykomlingen. När det verkar fungera tar jag bort dörren men tussar absolut inte ihop katterna. Behåll kattlåda, mat och vattenskålar i den nya kissens rum ockås så hon inte tvingas använda de befintliga katternas innan allt fungerar friktionsfritt. Sen är det bara att hålla tummarna och ha tålamod, det kan ta LÅNG tid för vuxna katter att acceptera varandra.

Jaha ok,


Vi har två andra katter sen innan, om hon skulle bli kvar hos oss, vilket hon antagligen får vara om vi inte hittar ägaren. Vad bör man tänka på vid ihopsläpp? Avmaska redan nu så inte vi sprider ngt vidare? Vilket medel bör man använda?

Går det att se åldern på katter på något sätt?
 
Sv: Upphittad katt

Låter som att du redan bestämt dig för att behålla katten?

Tänk på att det säkert finns en ägare därute som saknar sin katt.
Extremt ovanligt att man släpper ut en raskatt för att bli av med den.
Nej, anmäl den hos polisen och hos närmsta katthem innan du börjar
planera för att behålla den.
 
Sv: Upphittad katt

Jag har inte alls planerat att behålla den, jag försöker hitta ägaren, jag söker bara svar på vad man ska göra OM vi inte hittar någon som vill ha den. Sen vet jag inte om det är en renrasig, kan lika gärna vara en bladras med norsk skogkatt o sig..
 
Sv: Upphittad katt

Jag tycker det är fint av dig att du kan tänka dig att behålla henne om du inte hittar ägaren.

Det är nog svårt att inte låta bli att fästa sig vid henne medans ni letar, hur de än blir hoppas jag att det går bra för henne. :)

Kan man få se en bild på henne?

Kram, och lycka till, Maya
 
Sv: Upphittad katt

Tack! Absolut skulle det bli svårt när/om hon åker, men jag hoppas ju att ägaren ser mina anslag och hör av sig.

Absolut ska bara komma hem från jobbet så om 4-5 timmar!
 
Sv: Upphittad katt

Googla på "försvunna katter" så får du upp flera träffar med sidor där man kan annonsera/söka efter hittade/försvunna katter.

Katten kan ju komma långt ifrån, finns exempel på katter som hoppat in i lastbilar och åkt långt...så sök inte bara i närområdet efter ägaren.
 
Sv: Upphittad katt

ta kontakt med alla veterinärer i närheten där ni bor, den som chipmärkt henne ska ha journalfört det numret och har du tur så har de ett journalsystem där numret är sökbart och man kan på så sätt hitta kattens ägare. Be veterinärna notera hennes signalement, många djurägare hör av sig till veterinär för att höra om sin bortsprungna katt.

Sökte veterinären både i SKK och SVERAKs register, raskatter reggas sällan i SKK utan i SVERAK. Har du numret kan du söka själv i deras register på nätet.

Steg två är att anmäla henne upphittad till polisen

Därefter att annonsera i affärer, vid återvinningscentralen (katten kan ju ha hoppat in i ett släp eller bil och följt med någon som slängt grejer där) och kanske även på nätet.
 
Sv: Upphittad katt

Jag tycker det är fint av dig att du kan tänka dig att behålla henne om du inte hittar ägaren.

Det är nog svårt att inte låta bli att fästa sig vid henne medans ni letar, hur de än blir hoppas jag att det går bra för henne. :)

Kan man få se en bild på henne?

Kram, och lycka till, Maya

Fölåt att det inte kom upp någon bild igår, det dök upp lite annat, ska försöka få upp en ikväll!!
 
Sv: Upphittad katt

ta kontakt med alla veterinärer i närheten där ni bor, den som chipmärkt henne ska ha journalfört det numret och har du tur så har de ett journalsystem där numret är sökbart och man kan på så sätt hitta kattens ägare. Be veterinärna notera hennes signalement, många djurägare hör av sig till veterinär för att höra om sin bortsprungna katt.

Sökte veterinären både i SKK och SVERAKs register, raskatter reggas sällan i SKK utan i SVERAK. Har du numret kan du söka själv i deras register på nätet.

Steg två är att anmäla henne upphittad till polisen

Därefter att annonsera i affärer, vid återvinningscentralen (katten kan ju ha hoppat in i ett släp eller bil och följt med någon som slängt grejer där) och kanske även på nätet.


Tack för tipset om SVERAK, har ju numret så ja ska kolla sen! Lappar sitter på återvinningen och i den lokala mataffären, vet inte riktigt hur långt bort man ska sätta lappar men hon kan ju komma från vart som helst i princip. Kollade med en lokal uppfödare av norsk skogkatt (som hon antagligen har påbrå efter, ni experter kan ju bekräfta eller slå bort misstankarna sen när det kommer bild) men hon hade ingen katt eller unge ur någon kull som liknade henne, tyvärr..
 
Sv: Upphittad katt

Nu har jag på er inrådan samt polisens hemsida där det står att man är SKYLDIG att anmäla ett omhändertaget djur, läste det innan på hemsidan men hittar det tyvärr inte nu....

Blev för runtslussad i en kvart eftersom ingen svarade i kommunen det gällde och inte heller de två närmaste, sen fick jag svar av en man, efter en KVARTs väntan, då får jag reda på att dem inte har ngt register eller ngt för katter (kunde inte han i växeln säga det) då säger jag det till honom att dem kunde informertat mig om det, samt att det är under ALL kritik att ingen svarar och att man ska behöva vänta så jäkla länge. Samt att jag ber honom att ta åt sig detta och göra ngt åt det Gissa vad han svarar tack och hej, och lägger på luren i örat på mig, behandlar man sina medborgare så??

Kan man gå vidare, bör man ringa polisen igen och berätta hur man kände?

Så det är alltså ingen ide med polisen...får lita på att ngn ser mina lappar eller efterlysningar på nätet...
 
Sv: Upphittad katt

Är det bara jag som inte tycker att upphittaren ska behöva leta ihjäl sig efter ägaren utan att det borde ligga i ägarens intresse att hålla utkik efter katten. Har man meddelat polisen, eventuella katthem, lappat närområde (eventuellt annonserat i lokalblaska) och kollat märkning så tycker jag att man har gjort vad man kan. Att TS hör sig för hur hon ska bete sig om katten skulle bli kvar är väl bara vettigt.

Ts: Vad får dig att tro att det är skogkatt i? För att den är långhårig? Det är väldigt vanligt med långhåriga huskatter så snöa inte in på raskattspåret för mycket..
 
Sv: Upphittad katt

Att det är en norsk skogkatt är nu bekräftat, renrasig med fin stam till och med. För ägaren var reggad i SVERAKs register!! Jag ringde upp ägaren och oj vad glad hon blev, kattstackaren hade vart försvunnen sedan nyår och gått eller åkt med ngn över älven och en bit till, så sagan fick ett väldigt lyckligt slut!!
 
Sv: Upphittad katt

Åh, vad härligt !

Vad glad jag hade blivit om någon som du hittat min katt och verkligen ansträngt sig som du har gjort !

Stor eloge till dig !
 

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
28
· Visningar
1 480
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: kazam
·
Övr. Katt Jag är ofta ut och promenerar och träffar ofta på en hel del katter. Har tagit för vana att kolla efter efterlysta katter på katthemmets...
Svar
5
· Visningar
1 209
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp