Upphängning för stigbyglar

Nica2

Trådstartare
Nu har jag äntligen fått min Startrekk Espanola och vill ha snygga upplängingsanordningar för stigbyglarna. Ni som har Bentsadlar, har ni beställt någonstans, eller knåpat ihop själva? Jag skulle gärna göra själv av lädersnören, men vet inte riktigt hur man ska gå till väga, knyta känns lite tråkigt. Finns någon med flätade "läderbollar" har jag sett och med små träpinnar a la duffelknäppning.

Sv: Upphängning för stigbyglar

Bentsadeln har upphägningen från början, den kommer så.

OA

Har själv knåpat ihop Bent-sadelliknande hållare till min Torsion. Det blev riktigt bra!

Flätade läderband med knut i varje ände. Har gjort en ögla i själva flätningen där jag trär i den ena knuten för att låsa själva hållaren. Flummig beskrivning som ingen fattar, men det funkar!

Den Bentsadel min kompis har kom inte med upphängning, hon har gjort själv, så det har ändrats på senare tid kanske, hennes är 2 år.

Än så länge mycket nöjd, eftersom jag ridit med ridgjord i två månader så känns det överväldigande. Hästen har inte ett spår efter sadeln efter ridning och det känns som bogarna är ordentligt fria! Om sadeln inte passade skulle hon säga till direkt genom att blåsa upp sig så det inte går att spänna gjorden. Det går bra så jag tolkar det som att hon är nöjd.

Min sits blir bra även om sätet är ganska mjukt och brett, känner dock bra igenom alla lager och jag har inte någon extra pad under, den går fri för ryggen ändå.

Bommen något vid, men genom att flytta upp panelerna blev det mycket bättre, det är bra för då har hon att växa i!

Nica2 skrev:
Den Bentsadel min kompis har kom inte med upphängning, hon har gjort själv, så det har ändrats på senare tid kanske, hennes är 2 år.

Aha, vilken tur att de kommer med det nu. Är totalt opysslig :angel: .

I varje fall är det väldigt bra med upphängningen, enkelt och praktiskt. Stigbyglarna är aldrig i vägen när man jobbar vid handen.

Lycka till med både sadel och knåpande.

OA

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag är nyreggad här och det här är mitt första inlägg. Så om det ligger fel får någon moderator gärna flytta på det. Här är iallafall...
Svar
6
· Visningar
2 951
Senast: ponytale
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar