upphakningar

C

coletessan

är de någon som vet nåt om upphakningar? varför får hästen det? vad kan man göra åt det och kan de försvinna helt igen? är det b vitamin man ger för upphakningar, normal mängd eller mer?
tacksam för alla svar

Senast ändrad av en moderator:
Sv: upphakningar

Unghästar kan drabbas av det under tillväxtperioder och om de är dåligt musklade men det finns även en "kronisk" upphakning som hästar visserligen kan klara utan operation men det kan underlätta mycket. Våran travare operade vi för något år sedan efter långa diskussioner med veterinär, efter det vann han två lopp och gjorde flera bra lopp utöver det så för oss var det bara positivt. Men vi började med B-vitaminer, olika rehabprogram och träningsmetoder...

Hej!
Vet två hästar som har blivit symtom fri när dom har kommit ut på lösdrift, har även sätt ett par hästar som blir bättre på sommaren då dom går i hagen mer men blir sämre på vintern då det har blivit mindre tid i hagen.

Har inga forsnings rapport eller liknande men det kan vara en ide att tästa och kan funka om det är en lidrigare form av hakning, men ring och prata med vet om du är osäker på hur du på bästa sättet skall behandla.

Lycka till och hoppas hästen blir bra.

okej tack för svaren..

vet kommer förhoppningsvis ut i veckan och ska kolla på honom...
han skadade sitt vänstra bakben för några veckor sen och fick bara stå i sjukhage ett tag, sen nu när vi börjat sätta igång ordentligt igen så har de börjat knaka/knäppa i benet, sen nu så "låste" sig benet två gånger när jag red idag, han haltade till sen gick han bra igen... han har varit lite tjock i benet men har blivit bättre nu när han rör sig lite mer... vet inte om detta kan vara nån sorts upphakning?

Senast ändrad av en moderator:

Min ungponny lider av upphakningar, men det var mycket mer för ca ett år sedan, när han var fem. det har avtagit ju äldre han har blivit. men när han hade det skoddes han ganska kort bak så det blev lättare att "rulla över", det gör han fortfarande. Sedan sa veterinären att man ska försöka hålla igång dem så mycket som möjligt (inte sä lätt med en sjukling kanske :S) o sen klättra mycket. Men det är kanske inte så lätt om man har en sjukling.

Lycka till med pollen

Som sagt, är den vanligaste anledningen till upphakning att musklerna runt ledkulan (oftast i bakknäet) inte är tillräckligt starka för att alltid hålla allting på plats. Drabbas ofta unghästar som växer som någon annan skrev, eftersom de kan växa lite i otakt. Om din häst hade vilat en period innan den började haka så verkar det inte så konstigt...Rådgör med veterinär, ibland vill de ge b-vitamin på spruta och det brukar ge ett mycket snabbt och effektivt resultat. Det gav vi en unghäst här med upphakning och det blev bättre och bättre direkt. Annars är det bara att fortsätta träna upp hästens muskler om den inte verkar ha ont. De kan ju bli lite "rädda" och osäkra med benet då det kan vara lite obehagligt. Beror ju på hur mycket de hakar, men du skrev ju att han haltade till något steg efteråt, det kan vara pga. det.

allt ni skriver om upphakningar verkar stämma med hur min häst är... men han e lite varm runt kotan i det benet som hakar, kan det ha med upphakningarna att göra?

Det KAN bli bättre av massage och/eller akupunktur. Jag vet iallafall en som håller på med akupunktur som är helt bombsäker på att det fungerar mot upphakningar. Ju tidigare skede, desto lättare att "rätta till" har det gått för långt är det nog tyvärr bara operation som hjälper, om ens det för jag är inte så insatt i den typen av operation. Det är ju inte alltid hästen lider av det men det ser ut och låter väldigt otrevligt.
Tack för informationen förresten, det där med musklerna runt knät! Jag tyckte jag såg ett samband mellan för hård/för lite träning och upphakningarna i bakknät. (Min häst har lite lindriga symptomer som syns mest när han vilat). Känns bra att man inte är ute och cyklar.

PathOfClovers skrev:
Som sagt, är den vanligaste anledningen till upphakning att musklerna runt ledkulan (oftast i bakknäet) inte är tillräckligt starka för att alltid hålla allting på plats. Drabbas ofta unghästar som växer som någon annan skrev, eftersom de kan växa lite i otakt. Om din häst hade vilat en period innan den började haka så verkar det inte så konstigt...Rådgör med veterinär, ibland vill de ge b-vitamin på spruta och det brukar ge ett mycket snabbt och effektivt resultat. Det gav vi en unghäst här med upphakning och det blev bättre och bättre direkt. Annars är det bara att fortsätta träna upp hästens muskler om den inte verkar ha ont. De kan ju bli lite "rädda" och osäkra med benet då det kan vara lite obehagligt. Beror ju på hur mycket de hakar, men du skrev ju att han haltade till något steg efteråt, det kan vara pga. det.

Förresten, nu stämmer allting!
Låter det logiskt att en häst som börjar bli till åren (inte gammal men inte ung) och som gått trav/hoppning i hela sitt liv (inte i form) kanske då inte jobbar med musklerna runt knät? Speciellt om den belastar ena benet mer pga snedheten i kroppen. Har för mej att dressyrhästar och barockhästar som utför samlande rörelser får bra med muskler runt knäna.. Kanske det är tvärtom med hästar som alltid "springer" istället för att bära?
Pratar om min egen häst nu. Det vore ju trevligt om svaret är så enkelt som att göra hästen jämnare musklad i bakbenen genom dressyr.. (och självklart behandlingar).

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 440
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka