upphakning...

ancan

Trådstartare
Jag har i dagarna blivit erbjuden att köpa ett mkt flott halvblodssto efter Leuthen... Hon är 6 år och visades som treåring med bra resultat... klass 1 sto. Problemet är att hon har "hakat" några fåtal gånger och därför väljer nu uppfödaren att sälja henne mkt förmånligt... Kanske fixar hon hoppningen, eller så gör hon det inte... Men, till saken. Är det någon där ute som vet om det är ärftligt med upphakning???
Frågan är ju om hon i sådana fall skall användas i aveln...
:confused:

Sv: upphakning...

Det borde väl vara ärftligt om hon har fått patellaupphakningen pga. sin exteriör. Är hon väldigt rakhasig? Annars kan ju unghästar få det när de är omusklade och inte rör sig nog mycket. Klättring rekomenderas ju till unghästar. Annars brukar det ju gå att operera.

Patellaupphakning anses ha åtminstone en viss ärftlighet (ofta då kopplat till exteriören), men kan även hänga ihop med muskulatur, uppfödning mm.
OM jag inte minns fel så står patellaupphakning med på defektlistan (dvs det som är automatiskt kasserande, för hingstar), vilket gör att man bör undvika att avla även på ston med denna defekt.

Nej, hon är korrekt (8:a) på benställ, även 8:a på typen...
Det som gör mig fundersam är att jag vet två till hästar efter samma hingst som även de hakar lindrigt...

Han kanske bär på anlaget utan att ha fått synliga besvär själv..

Min häst hakade ett par ggr som unghäst (5 år) och min vet sa att han hade inte patella, utan trodde det skulle försvinna med tiden vilket det också gjorde och har aldrig återkommit. Tror för att det berodde på som Aladdin skriver att han då för tillfället inte rörde sig så mycket pga att han haft en svår hovböld i elastiska putan och så var det vinter, så när jag väl fick rida så blev det mer oregelbundet pga vädret.

Jag har ett sto som patellahakade en del som unghäst: det är dock inget som stört henne senare i livet, hon har tävlats i hoppning, dressyr & fälttävlan (tom 1.25 m/LA.5/deb ft) med näramre 80 placeringar. Hon har aldrig varit skadad. Hon har korrekt benställ (betyg 8).

Så som brukshäst tror jag inte hakningarna stör. Då hon har många fördelar både extriört och prestationsmässigt har jag valt att betäcka henne och hon har nu en avkomma som inte hakar.

stoet har ju tidigare gått tre o fyra års tester med gott resultat, sedan ställdes hon av pga ryttarbrist, och nu när hon skulle sättas igång igen så "hakade" hon... kanske det har med att göra att hon stått oarbetad...
är ganska sugen på henne...

Det går ju som sagt var att operara- ett ganska enkelt ingrepp. :)

Jag hade också relaterat det till att den för dagen inte är fullt musklad.
Vet om en del hästar som vid yngre ålder "hakat" som idag tävlar framgångsrikt utan problem tom svår klass! :banana:

Uppdatera oss gärna om du köper den och hur det går- tror många skulle tycka det vore intressant!

Om hon är försäkrad, och du får henne till ett bra pris så varför inte chansa? I värsta fall får du väl låta operera henne. Lycka till hur du än gör!

Jag tror att "vilan" är boven i dramat.

Jag känner en häst som hakar, men bara när han inte är musklad och när han står inne

Våran shettis hakade hö bak inbland. Försvann i 8 års åldern - vet ej varför?!
Det var värst vid fällning, då han fick extra Beviplex och foderjäst. Klart bättre då, och med ökad rörelse förstås.

Borde man inte kunna se på röntgen vad som är anledningen? En ärftlig patellaluxation beror ju på att fåran i knät är för grund vilket gör att det inte blir nån stabilitet i knät.
Min ena katt har det och på henne kommer jag utesluta om det är den ärftliga versionen eller den som beror på nått annat med röntgen. Fast i mitt fall kan det bero på för korta muskler och inte pga vila.

Det finns flera hästar som går svår klass i hoppning med patella upphakning så om hennes upphaklningar inte är extrema så komemr det säkerligen inte vara några problem, dessutom så går det trots allt att operera och operationen är ett lätt ingrepp.

Jag erkänner, jag har avlat på ett sto som hade mycket lindrig patellaupphakning, hon har nu tre avkommor (fjärde på väg) en har fått upphakningar och dessa var mycket "värre" än stoets, den här avkomman är nu opererad, de andra två avkommorna har inte ärvt några upphakningar som vi hittills kunnat upptäcka (på den som hade upphakningar märktes det redan vid ett par månaders ålder).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Frågat med glimten i ögat, men detta tycker jag är lite filosofiskt intressant. Vem är det som ska vara tacksam i en hundaffär...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: Hyacinth
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Hur bedömmer ni kring era ston som ni har i avel. Jag har alltid lagt stor vikt vid mödernet, inte bara stammen och egna prestationer...
Svar
6
· Visningar
1 585
Senast: corzette
·
Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 202
Senast: Vikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur