upphakning=sämre!*HJÄLP*

E

emmaolsson

:confused: har en shettis killepå 3 ½ år,har alltid haft upphakning på ena bak....men nu tycker jag att det blivit sämre,trotts att han får B-vitaminer,och blir körd eller longerad varannan dag.....visserligen har det ju tyvärr blivit så att han står inne lite mer nu (har han inhyrd o nu har hn börjat ta in dem tidigare typ 16...sen ut vid 9,30) tycker det är för länge att stå inne och speciellt för honom.....
Han går ensam i en liten hage men det är en enda backe, så han bara står stilla.....det gör ju inte saken bättre i heller??

Jag tänkte jag skulle sätta in honom till min stora häst o hans hagpolare....tror det kan va bättre för honom,då han får större bättre hage,samt sällskap så att han rör sig mer!

Men vad finns mer att göra? Jag vill ha han på lösdrift men hittar ingenstans......Gör ont i min att se han "sitta fast" med benet!!

Någon med tips?? Snälla hjälp!

Sv: upphakning=sämre!*HJÄLP*

Om hästen har verkats så att han inte kan översträcka i knäleden (ffa kort tå)och tränat sina lårmuskler och ändå hakar ideligen tycker jag du ska ta kontakt med en hästvet o diskutera om vet tycker operation är indicerad. HH

Prova och stretcha honom varje dag, men se till att han är uppvärmd först.

Att jobba mycket med skänkelvikningar, öppna och sluta från marken, är mkt bra för hästar med upphakning.

Kontakta gärna någon duktig hästmassör eller liknande.

Hoppas det blir bättre!

Låt han gå med dina andra hästar om det funkar och se om det blir bättre, det blir oftast sämre ju mer de står still men även vid väder/temeperatur växlingar.

manina skrev:
Prova och stretcha honom varje dag, men se till att han är uppvärmd först.

Fast att stretcha ett ben med patellaupphakning kräver noggrann kunskap om anatomin och hur muskelkrafterna verkar i knäskålen. Det skulle inte jag våga göra. HH

Hej! Du kan även testa att longera honm mkt över bommar å gå i skogen med honom! Lycka till!!

Kan du inte be någon utbildad hästmassör visa dig hur du ska stretcha?

Att longera över bommar, gäran lite upphöjda är en jättebra övning.

Hoppas han blir bättre snart!

Du....Här har man en granne som har en svart shettishingst med patellaupphakning. Han går på lösdrift, och det verkar funka bättre på honom, för han måste ändå röra på sej 24/h så inte han blir stel. Han är bara 6 år. Det är tydligen ganska vanligt bland shettisar, och här anser man ju att dom ska vara ute dygnet runt, för rasen är ju gjord för att vistas ute dygnet runt.
Det gör min shettis iaf :) Kanske du ska pröva o ha din shettis på lösdrift, men fortsätt gärna me B-vitamin (ta sprutan, tror det heter Ultrasan).
Det är ju vanligt man använder Ultrasan B-vitamin på hårdtränade travhästar. Mitt travsto hade det och då fällde hon vinterpälsen på några dar, hade täcket på sej så inte den fryser.

Apropå grannens shettishingst, meningen är ju att han även skall ridas/köras regelbundet för att dom här lederna (är osäker på VART det är, om det är knäleden eller nånstans...) ska mjukas upp, blir mindre stela, och det är rätt sällan som han blir det :crazy:

Kom på en sak nu...För att du ska lindra symtomen på din shettis kanske du ska (vet dock inte om du redan prövat...?) att köra honom med bildäck bakom för att "träna" upp lite styrkan (det får inte vara för ansträngande) men va lite försiktig,bara.
Men annars rekommenderar man LÖSDRIFT varmt (hoppas du hittar nånstans snart :)) och köra honom med bildäck bakom??, men du kanske ska prata med din veterinär om Ultrasan?...
Det är viktigt att han ska röra på sig regelbundet för att inte bli stel.

Lycka till! :)
God Jul ;)

Maten är viktig.
En upphakningshäst behöver massor med proteiner.
Vad får han att äta?

Mitt ena sto har haft problem med "hakningar" och jag fick rådet att träna "rätt" dvs stärkande träning för knäna. Jag har skrittat MKT
Hon skulle inte gå för mkt på böjt spår- typ longering/småvolter och inte så mkt i nerförsbacke. (uppför är dock stärkande)

När jag även ändrade hennes kost märkte jag en STOR skillnad.
Hon får nu rejält med proteiner
Hon äter:
* lucernpellets 2 kg
* linfröolja
*linfröpellets

+ mineraler (icke syntetiska) och hö

Jag har ett sto som är 12 år nu jag har haft henne sen hon va tre år. Hon har hela sitt liv haft upphakningar. De som var till stor hjälp för denna häst va att sko henne med kilar bak. Sen så sprutade även veterinären henne med b- vitaminer under huden i bakknäna. Men kilarna är det som har gjort susen. Vi provade en gång utan kilar för ca 3 år sen och då kunde hon knappt gå ur boxen. Så nu har hon alltid dessa kilarna. Det har fungerat kanon och denna hästen har gått 1.30 hoppning. Hade jag varit som du, trådskaparen så hade jag bett hovslagaren att sko ponnyn med kilar.

Köpte ett sto med upphakning oriden omusklad hon var sputad av vet med vitamin på våren och var planerad att opereras på hösten , en lätt operation om din vet är van kan de göra det hemma, min var det men han tyckte jag skulle börja rida henne och har hldrig märkt av upphakningen, så tala med din veterinär i första hand

Vår hovslagare kunde rätta till lite av patellan på vår shettis genom att sko annorlunda på bakhovarna...:confused: Kanske kan vara något?

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: CFrisk
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 110
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar