Uppgiven...

Jag hade börjat med att få en skriftlig sammanställning över vad som händer i farfars dödsbo. Var ligger tvisten, hur mycket gäller det (tillgångar alltså). Bouppteckningen efter farfar måste väl vara gjord, sedan är frågan hur arvsskiftet ska se ut.

Vad gäller er fars bouppteckning tycker jag du ska begära kontakt skriftligen. Det finns säkert någon mailadress du kan hitta till byrån. Be om ett besked om var ärendet står.

Boka sedan tid hos en jurist med familjerätt/arv som specialité, syskonen kan väl dela på den kostnaden? Med alla handlingar i bagaget kan ni nog relativt snabbt få en uppfattning om hur ni ska gå vidare.

Ja det är precis vad jag är, uppgiven...

Min och systrarnas pappa dog i Oktober. Pga missbruk hade vi ingen kontakt alls de senaste 7 åren. Men nu får vi såklart "städa upp" efter honom med allt ekonomiskt och juridiskt.
Idag kom papper från Trafiksäkerhetsföreningen (?) att han har en skuld där på 114.000 kr för perioden 1997-2001, den ska va betald nu sista april. Vad fan gör vi? Eventuella arvpengar är helt låsta pga en tvist pappa hade med sin halvbror om deras pappas arv.

Vet inte vad jag vill med tråden, allt känns så overkligt att efter all skit han orsakat oss genom åren kan sluta med att han sätter oss i skuld. ..

Ansök till tingsrätten på den ort eller närmaste tingsrätt där er far avled om att dödsboet ska försättas i konkurs. Samtliga dödsbodelägare måste ha undertecknat ansökan. Dödsboet är en egen juridisk person med egna tillgångar och skulder. Detta är det enklaste och billigaste sättet för er att avveckla dödsboet.

Som det skrevs längre upp så fattar jag inte att anhöriga ska behöva städa upp ett helt livs skit efter någon som inte finns längre
Det här fick mig att fundera, och jag har nog inte tidigare förstått hur mycket jobb man får om man råkar vara anhörig till någonsom dör. Man ärver inte skulder nej, men tydligen ärver man en väldig massa arbete med att reda ut hela dödsboet... :crazy: Vad händer om ingen av dödsbodelägarna har möjlighet att ta hand om allt som tydligen måste göras med ett dödsbo? Och inte har pengar att anlita någon annan att göra det åt dem? Hur långt går en dödsbodelägares skyldigheter?
Och så undrar jag hur det funkar med de människor som dör och inte har några anhöriga och därigenom inga dödsbodelägare - vem tar hand om deras dödsbon?...

Ansök till tingsrätten på den ort eller närmaste tingsrätt där er far avled om att dödsboet ska försättas i konkurs. Samtliga dödsbodelägare måste ha undertecknat ansökan. Dödsboet är en egen juridisk person med egna tillgångar och skulder. Detta är det enklaste och billigaste sättet för er att avveckla dödsboet.

Kan man verkligen göra det om det finns kapital och tillgångar i dödsboet? Nu är ju dessa låsta tills denna förbannade tvist är löst, men likväl så finns de ju.

Jag hade börjat med att få en skriftlig sammanställning över vad som händer i farfars dödsbo. Var ligger tvisten, hur mycket gäller det (tillgångar alltså). Bouppteckningen efter farfar måste väl vara gjord, sedan är frågan hur arvsskiftet ska se ut.

Vad gäller er fars bouppteckning tycker jag du ska begära kontakt skriftligen. Det finns säkert någon mailadress du kan hitta till byrån. Be om ett besked om var ärendet står.

Boka sedan tid hos en jurist med familjerätt/arv som specialité, syskonen kan väl dela på den kostnaden? Med alla handlingar i bagaget kan ni nog relativt snabbt få en uppfattning om hur ni ska gå vidare.

Bouppteckningen är gjord, men då det finns ett testamente efter farfar som halvbrodern bestrider så vet jag inte vad som händer. Men du har rätt i att jag borde begära ut något skriftligt, även gällande pappas process.

Vad kan ett möte med en jurist gå på?

Bouppteckningen är gjord, men då det finns ett testamente efter farfar som halvbrodern bestrider så vet jag inte vad som händer. Men du har rätt i att jag borde begära ut något skriftligt, även gällande pappas process.

Vad kan ett möte med en jurist gå på?
Normen ligger väl vid ca 1300 per timme men det varierar mellan byråer.

Kan man verkligen göra det om det finns kapital och tillgångar i dödsboet? Nu är ju dessa låsta tills denna förbannade tvist är löst, men likväl så finns de ju.

Jag uppfattade det som att skulderna i dödsboet överskred tillgångarna i och med den stora räkningen från TFF men jag kanske förstod fel? Ett alternativ till är att hos tingsrätten begära att boet avträds till en boutredningsman. Dock är det till för i första hand när dödsbodelägarna inte kan komma överens.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 142
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka