Uppgiven...

Terqa

Trådstartare
Ja det är precis vad jag är, uppgiven...

Min och systrarnas pappa dog i Oktober. Pga missbruk hade vi ingen kontakt alls de senaste 7 åren. Men nu får vi såklart "städa upp" efter honom med allt ekonomiskt och juridiskt.
Idag kom papper från Trafiksäkerhetsföreningen (?) att han har en skuld där på 114.000 kr för perioden 1997-2001, den ska va betald nu sista april. Vad fan gör vi? Eventuella arvpengar är helt låsta pga en tvist pappa hade med sin halvbror om deras pappas arv.

Vet inte vad jag vill med tråden, allt känns så overkligt att efter all skit han orsakat oss genom åren kan sluta med att han sätter oss i skuld. ..

Min och systrarnas pappa dog i Oktober. Pga missbruk hade vi ingen kontakt alls de senaste 7 åren. Men nu får vi såklart "städa upp" efter honom med allt ekonomiskt och juridiskt.
Idag kom papper från Trafiksäkerhetsföreningen (?) att han har en skuld där på 114.000 kr för perioden 1997-2001, den ska va betald nu sista april. Vad fan gör vi? Eventuella arvpengar är helt låsta pga en tvist pappa hade med sin halvbror om deras pappas arv.

Vet inte vad jag vill med tråden, allt känns så overkligt att efter all skit han orsakat oss genom åren kan sluta med att han sätter oss i skuld. ..

Fakturan ska du ge till den som hanterar dödsboet. Skulder går inte i arv. Däremot så kanske den här skulden äter upp arvet, så att säga.

Fakturan ska du ge till den som hanterar dödsboet. Skulder går inte i arv. Däremot så kanske den här skulden äter upp arvet, så att säga.

Du är helt säker på det? Fick fakturan/brevet av advokaten som hade hand om bouppteckningen.
Eventuellt arv bryr jag mig inte om, är inga pengar jag någonsin räknat med, vill bara ha allt ur världen nu.

Vi har inga pengar att betala med så det hade vi inte kunnat göra även om vi varit tvungna.
Begravningsbyrån hjälpte oss massor i början och vi fick intrycket att allt skulle ordnas genom dom, men har inte hört nåt därifrån på väldigt länge. Nu måste ju kontakt tas såklart, är väldigt mycket annan skit som vi måste ordna upp, vi vet dock inte hur om nu inte byrån hjälper mer.

Har sen allt detta drog igång hunnit bli gravid för att för en vecka sen få reda på att jag fått ett MA, så fokus har inte riktigt legat på det här sen bouppteckningen skickades in i februari.

I Sverige ärver man INTE skulder, så andas lugnt!

Och se till att hitta någon som hjälper er med bouppteckningen. Det här ska inte behöva bli krångligt. Kontakta en vanlig juristbyrå.

I Sverige ärver man INTE skulder, så andas lugnt!

Och se till att hitta någon som hjälper er med bouppteckningen. Det här ska inte behöva bli krångligt. Kontakta en vanlig juristbyrå.

Om dödsboet inte har några pengar kan man inte använda jurist - dom gör det inte gratis.
Soc hjälper bara till med begravningen. Jag fick sköta allt själv efter pappa, ringde runt hela Sverige för att få besked om hur man skulle göra - fanns ingen hjälp att få.
Fick sammanställa skulder och tillgångar och skicka in till dom han var skyldig så dom såg att inga pengar fanns.
Men jag var aldrig inblandad som person i skulderna. Jag förstår inte varför anhöriga ska sköta detta. Man har ju ingen aning.

https://www.kronofogden.se/Dodsbon.html

Tack för svar allihopa

Jag har än så länge ingen aning om vad han kommer lämna för tillgångar efter sig. Som jag skrev så var han mitt uppe i en arvstvist med sin halvbror när han dog. Det är både farfars och pappaa stuga som ska säljas, bil likaså. Men eftersom farfar stod med på allt så ska ju halvbrodern ha något att säga till om. Har dock inte hört ett knyst om någonting. Blir så jäkla snurrig av allt...

Tack för svar allihopa

Jag har än så länge ingen aning om vad han kommer lämna för tillgångar efter sig. Som jag skrev så var han mitt uppe i en arvstvist med sin halvbror när han dog. Det är både farfars och pappaa stuga som ska säljas, bil likaså. Men eftersom farfar stod med på allt så ska ju halvbrodern ha något att säga till om. Har dock inte hört ett knyst om någonting. Blir så jäkla snurrig av allt...
Hade en jurist hand om arvstvisten?
Fast er pappa nu är avliden, betyder inte det att hans bror får hela den eventuella summan när tvisten är löst. Den går vidare till er barn.
Den biten tror jag inte går att lösa utan jurist.

Om jag förstått det hela rätt så hade pappa kontakt med en jurist genom begravningsbyrån som hade hand om farfars begravning etc. Vi har försökt få kontakt utan framgång.

Fick skrämselhicka när jag läste i nån av länkarna att om ett dödsbo är utmätt av kronofogden så går inte begravningskostnader i första hand, tvärt emot vad vi fick berättat för oss av begravningsentrepenören. Är en stor summa då pappa höll till i skåne, vi Sörmland och han hjälpt oss med väldigt mycket praktiskt.

Om jag förstått det hela rätt så hade pappa kontakt med en jurist genom begravningsbyrån som hade hand om farfars begravning etc. Vi har försökt få kontakt utan framgång.

Fick skrämselhicka när jag läste i nån av länkarna att om ett dödsbo är utmätt av kronofogden så går inte begravningskostnader i första hand, tvärt emot vad vi fick berättat för oss av begravningsentrepenören. Är en stor summa då pappa höll till i skåne, vi Sörmland och han hjälpt oss med väldigt mycket praktiskt.
Ni behöver absolut omedelbart hjälp med detta. För själsfridens skull inte minst! Boka tid hos en Juristbyrå; en timmas konsultation och rådgivning är värt pengarna. Så slipper ni kastas mellan hopp och förtvivlan och kanske bli lurade (?) av er pappas bror om han vill lägga vantarna på ett arv som ni har rätt till.

Vi ska börja med att se vad begravningsbyrån har att komma med, då han lovat att hjälpa oss med allt.
Men ja, magkänslan säger ju att vi kommer få kontakta en till jurist, var ju en sådan som skötte bouppteckningen men hon var helt clueless om allt.
Halvbrodern vet jag inget mer om än att han motsatt sig ett skrivet, bevittnat och godkänt testamente och att han var på krigsstigen mot pappa. Har aldrig träffat människan och visste inte att han fanns tills för något år sen. Vi blev rådda av juristen att skriva ett brev till honom men vi vet inte vad vi ska skriva och varför.
Som det skrevs längre upp så fattar jag inte att anhöriga ska behöva städa upp ett helt livs skit efter någon som inte finns längre

Ni måste ju få hjälp av någon som vet "gången" i det hela. Och ja, det kan ta lång tid innan allt faller på plats

Ni behöver absolut omedelbart hjälp med detta. För själsfridens skull inte minst! Boka tid hos en Juristbyrå; en timmas konsultation och rådgivning är värt pengarna. Så slipper ni kastas mellan hopp och förtvivlan och kanske bli lurade (?) av er pappas bror om han vill lägga vantarna på ett arv som ni har rätt till.
När det gäller arv så kan folk bli hur galna som helst. Min farfars arv delades upp i tre konton - ett till varje barn. Fast min fars konto tecknade inte han, utan bara de andra syskonen så han fick i praktiken inte ett öre. Svärmors fars arv utlöste en strid som medförde att i stort sett hela arvet försvanni advokatkostnader.

Men var ligger ärendet om farfars bouppteckning? Måste ju finnas något registrerat.

Han bodde i Malmö och det ärendet ska ha tagits hand om en begravningsbyrå där nere. Vi har inte blivit kontaktade och har inte fått önskad kontakt med de heller. Vet inte hur man kollar vart det finns registrerat?
Halvbrodern hade två advokater med sig vid farfars bouppteckning men har inte hört någonting från dessa. Har inte en susning om vilka de kan tänkas vara.

Ni måste ju få hjälp av någon som vet "gången" i det hela. Och ja, det kan ta lång tid innan allt faller på plats

Ja och vi trodde att denna någon var vår kontakt på begravningsbyrån. Han åkte ner till Skåne och städade ur pappas stuga, hade kontakt med mäklare och slutligen hade han med sig pappa hem hit. Han ordnade med juristen till bouppteckningen och sen självklart allt runt begravningen. Men nu har det varit väldigt tyst väldigt länge från honom, men nu ska bouppteckningen vara klar så nu ska det ju grottas i det igen.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 142
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka