Lilla

Trådstartare
Har en honkatt som troligen har urinvägsinfektion. Hon fick penicillin utskrivet i pastaform men är hopplös att få i. Första dagen gick det bra i såsig mat men nu är det totalt hopplöst. Hon går inte att ge direkt i munnen då hon blir fruktansvärt aggressiv. Mer som en tiger än en katt, aldrig sett en katt vara sån. Hon är underbar så länge allt är på hennes villkor men så fort hon blir rädd och/eller sur så blir hon fruktansvärd.
Så frågan är, vad gör vi? Hon måste ju få behandling då hon kissar blod. Men som det känns nu så är det en hopplös uppgift.
 
Sv: Uppgiven

Ber om ursäkt om jag nu låter lite grinig, det är inte personligt riktat till dig utan till veterinären....

Är det verkligen befogat att skriva ut antibiotika till en katt med trolig UVI?

Det är väldigt ovanligt hos katt. En odling hade enkelt gett svar innan man börjar brottas med katten och göra sig riktigt ovän med den. Detta är även riktigt illa ur antibiotikaresistenssynpunkt.

Urinvägsbesvären kan vara inflammation av diverse orsaker, urinstenar eller urinkristaller.

Gjordes ultraljud på katten? Röntgades den? Urinprov som mikroskåperades?

Jag tycker du ska ta katten till en annan veterinär som är mer intresserad/kunnig på katter.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Uppgiven

Jag har haft två katter som upprepade gånger behandlades mot UVI så jag har aldrig hört att det skulle vara ovanligt på katt.

De båda, röntgades, UL, tog blodprov och urin.. Den ena även öppnades för att titta på blåsan utifall där fanns polyper etc.

Men till din fråga. Linda in katten tight i en handduk, tänk lindat spädbarn.
Lägg den sen på rygg i ditt knä, den ska vara som ett paket. Bänd upp munnen och lägg tabletten längst in/ ner i svalget. De kan inte sätta i fel hals.
Passa bara så du inte blir biten...

Om det inte funkar så får du lägga in katten på klinik, så den kan få sin medicin via injektion eller dropp...
 
Sv: Uppgiven

Folk påstår att det går att få i katter pasta-medicin genom att kladda den på tassen (så slickar de i sig för att bli av med eländet). Jag har ingen som helst erfarenhet av det själv.
 
Sv: Uppgiven

Borde det inte gå att få medicinen i tablettform? Tabletter är mycket enklare att gömma i olika maträtter, rå köttfärs, köttbullar, små bollar av smör etc.

MonteRose.
Min katt behandlades mot UVI utan odling. Han kissade blod, hade svårt att kissa och blev snabbt bra med medicin.
 
Sv: Uppgiven

Min gamla katt vägrade oxå få i sig medicinen! Jag testade det dät med att ha det på pälsen, men han strök sig mot alla möbler tills medicinen var i HELA huset.. Sen testade vi att stoppa in honom i en ärm på en fleecetröja så att huvudet kom ut där handen kommer ut, det funkade inte helelr på honom. vi la ner medicinering av honom efter det, han hade en sårskada som läkte iallfall!
 
Sv: Uppgiven

Tyvärr är det munnen som är hennes största "verktyg" och det är ju där medicinen ska in.
 
Sv: Uppgiven

Ovanligt skulle jag inte vilja påstå att det är? Däremot håller jag med om det där med odling. Har för mig jag läst att man sätter in olika sorters antibiotika beroende på vad odlingen visar så det kan ju absolut göra att man undviker utdragna behandlingar pga fel antibiotikatyp.
 
Sv: Uppgiven

Jag har haft två katter som upprepade gånger behandlades mot UVI så jag har aldrig hört att det skulle vara ovanligt på katt.

De båda, röntgades, UL, tog blodprov och urin.. Den ena även öppnades för att titta på blåsan utifall där fanns polyper etc.

Men till din fråga. Linda in katten tight i en handduk, tänk lindat spädbarn.
Lägg den sen på rygg i ditt knä, den ska vara som ett paket. Bänd upp munnen och lägg tabletten längst in/ ner i svalget. De kan inte sätta i fel hals.
Passa bara så du inte blir biten...

Om det inte funkar så får du lägga in katten på klinik, så den kan få sin medicin via injektion eller dropp...

Varför tittades efter polyper om det förmodades vara en infektion? Skulle de vara upphovet?
 
Sv: Uppgiven

Ovanligt skulle jag inte vilja påstå att det är? Däremot håller jag med om det där med odling. Har för mig jag läst att man sätter in olika sorters antibiotika beroende på vad odlingen visar så det kan ju absolut göra att man undviker utdragna behandlingar pga fel antibiotikatyp.

Jag har läst och hört (senast Agrias kattveterinär på TV) otaliga veterinärer som berättat att det är väldigt ovanligt med UVI hos katter. Oftast så ges antibiotika slentrianmässigt vid kisseriproblem, tyvärr.
 
Sv: Uppgiven

Hon hade det upprepade gånger, och första gången var hon bara kattunge, 4-5 månader - det ansågs ovanligt på en så ung katt. Så de letade efter någon orsak. De hittade aldrig något. Troligtvis hade hon problem med immunförsvaret.

Hon dog när hon var bara två år :cry:. I en kraftig sepsis, trots intensiv behandling på djursjukhus. De hade aldrig förr uppmätt så höga infektionsvärden på katt där, som hon hade.
Den gången var det dock inte UVI, utan ett sår, ev ormbett som orsakade en kollaps.

*Moumoune* jag har ännu inte hämtat mig, saknar henne så. Förlåt OT.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppgiven

Den plastspruta som pastan är förpackad i är alldeles för stor och klumpig för en kattmun. Man behöver en liten spruta att föra över dosen i. En 5 ml plastspruta man får på apoteket har en liten pip som man kan sticka in från sidan i mungipan och få in dosen i ett par omgångar trots att munnen är stängd.

Jag tycker tabletter är lite enklare och löser då upp tablettbiten i lite vatten på en tesked och tömmer in i munnen. Är det Vetrimoxin smakar tabletterna inte illa, men jag vet att katter är olika och kan vara nästan omöjliga att ge medicin.
 
Sv: Uppgiven

Du har räddat oss! Ska iofs inte ropa hej än men nu i kväll provade vi att vira in henne i handduk plus att en höll i huvudet bakifrån och en sprutade och det gick!
 
Sv: Uppgiven

I morse gick det ännu bättre! Bara två pers. In i handduken och händer runt munnen och den andra in med sprutan. Inte ett enda fräs!
 
Sv: Uppgiven

Medhåll.

Man bör inte rutinmässigt sätta in antibiotika vid urinvägsbesvär hos katt. Rent generellt är det betydligt vanligare med FIC - feline idiopathic cystitis, stressutlöst urinvägsinflammation - eller inflammation pga kristallförekomst, men UVI kan vara en sekundär komplikation till båda dessa. Primär urinvägsinfektion är mkt ovanligt.

Allra bäst är att ta ett urinprov när katten är på kliniken, det görs med kanyl via bukväggen och är inte särskilt komplicerat. Det blir också sterilt, vilket inte är möjligt vid spontankastat urinprov. Dessvärre har "kissekatterna" en tendens att tömma blåsan till sista droppen och då brukar iallafall jag skicka med kattägaren ett påse med pärlgrus så de kan ta urinprov hemma i lådan och komma in med, gärna samma dag.

En snabb analys - sticka och mikroskopering av sedimentet - visar direkt vilken typ av problem det rör sig om. Kristaller och bakterier ses vid första granskningen sas. Ser man basilusker sätter man förstås in antibiotika, antingen direkt eller efter odling. Är urinprovet spontankastat får man ta odlingen med en nypa salt, men riklig förekomst av bakterier vid mikroskopundersökningen brukar vara = infektion.

Skickar jag hem katten för urinprov hemma sätter jag alltid in en behandling med antiinflammatorisk medicin, aldrig eller mkt sällan antibiotika.


Katter med faktiskt urinstopp behandlas förstås akut.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 394
Övr. Katt Izze är nu inne på sin 3:e antibiotikabehandling mot detta otyg! Försöker ta det hela lite "kort" Fick det bekräftat just före...
Svar
5
· Visningar
5 894
Senast: plymen
·
V
Övr. Katt Är det normalt att hankatter är elaka mot honkatter? Jag trodde grabbarna skulle vara antingen underlägsna töserna, eller...
Svar
7
· Visningar
1 658
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp