Uppgiven, vad gör vi nu?

Domino_s

Trådstartare
Vi hade hittat det perfekta hemmet till våran kille, när vi nu blev tvungna att omplacera.
Vi behövde inte annonsera (vilket jag inte ville från början, då man får så mycket konstiga svar).

Det par som ville ha honom känner jag sedan innan, de har en hund i samma ras, bor på en enskild gård mitt ute i skogen med hästar och massor med tid, kärlek och stora fält för honom att springa på. Och allra viktigast, de har samma hundtänk som vi! De hade full förståelse för att han behövde äta det foder han har nu för att hålla hans höfter i trim.

Vi var där och skulle lämna honom i söndags. Medans vi står och pratar så gör helt plötsligt deras tik ett utfall mot våran. De har träffats två gånger innan och det har gått fint. Vår kille som är äldre hade redan sagt ifrån en av de tidigare gångerna de träffats att det är han som är äldst och har mer erfarenhet. Det tog då tiken utan problem.

Det slutade med att vi fick ta med vår pojk hem igen och dagen efter fick vi meddelande om att de backade på att ta hand om honom. Jag förstår absolut hur det känner, inget agg överhuvud taget! Men det känns ju ganska uppgivet nu. Detta var verkligen det perfekta hemmet för honom och hur lätt blir det att hitta igen?

Jag vill allra helst inte annonsera och de sökes annonser som finns ute är ju helt uppåt väggarna.

Något tips på hur jag ska gå tillväga, eller är annonsering den enda vägen?
Av vissa anledningar var vi inte hur mycket tid som helst på oss att leta.

Mvh Domino_s

Tråkigt att de backade, de känner väl sin hund bäst, men jag tänker att det väl normalt inte går helt friktionsfritt att flytta ihop två vuxna hundar? De kan inte tänka sig att prova lite och se om det går att låta dem känna varann lite gradvis?
Gå promenader på "ingenmansland" osv till en början..

Annonsera via din rasklubb. Då brukar det vara lite seriösare intressenter med inblick i rasen.

Jag förväntar mig att en väl genomförd introduktion i min flock skulle vara helt smärtfri. Förstår att man backar på nyhundsköp till förmån för befintlig hunds trivsel.

Annonsera!
Jag har köpt två av mina omplaceringar på Blocket.
Blev hur bra som helst och jag kommer aldrig göra mig av med dem.

Det jag brukar göra när jag släpper in en annan hane till mina hanar är att gå en runda med koppel först. Då kommer alla "hem" samtidigt och det blir ingen konfrontation. Tikar släpper jag in hur som helst o då brukar tiken fräsa ifrån när hanarna ska kolla henne i baken. Sen bryr de sig inte om henne därefter. Det är alltså helt normalt att tiken fräser ifrån även om hanen är äldre. Och speciellt om det är på hennes revir.

Det var väl inte riktigt svar om varför det gick fel eller hur man hade kunnat göra annorlunda med det först tänkta hemmet jag ville ha. Det är inte längre aktuellt och allt gick "rätt" till när de introducerades. Min kille har väldigt bra hundspråk och gjorde ingenting som hade kunnat vara fog för ett utfall från tiken. Och ja, det slutade med att ägarna fick dra bort tiken från honom i bakbenen.

Nu har jag fått några bra svar, bl a höra med rasklubb. Blocket vågar jag inte annonsera på. Men jag la faktiskt ut en annons på ett forum och fick ett napp som verkar bra bland alla andra "dårar". Trots mycket tydlig annons ang vad jag letar efter för hem så får man svar från folk som aldrig haft hund innan, bor i lägenhet, jobbar borta 8-9h per dag m.m m.m.
Men de har jag bara ignorerat. De som varit ihärdiga har varit lätta att övertyga om att vår pojk inte är rätt för dem.

Familjen kommer till helgen och har med sej sin hund. Funkar inte detta ger jag nog upp, då får han bli kvar hemma.

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 929
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 292
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 342
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 397
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur