D
dorisdoris
Är plastmatte till en siberian och jag håller på att bli knäpp på hur han är mot andra hundar (speciellt hanhundar). Han ylar (kan inte skälla) på olika sätt, hoppa mot dem etc etc. Misstänker att mycket ligger i att han
1. Inte är van vid andra hundar
2. Är leksugen
3. Vill visa att han är bäst
Men vad 17 gör jag åt det? Kan ju inte åka till en brukshundsklubb när han håller på sådär, då skulle vi strax inte ha några andra hundar att vänja honom vid...
Just nu kör jag metoden:
När jag märker att han tänker börja, säger jag NEJ! lyder han: beröm
Om han börjar tar jag tag i nackskinnet ordentligt och säger NEJ! När han slappnar av och slutar:Beröm.
SEdan så får han alltid sitt/ligga/fot för att han skall koncentrera sig på mig..
Men jag vet inte, är inte van att uppfostra hundar, de brukar redan vara uppfostrade...
1. Inte är van vid andra hundar
2. Är leksugen
3. Vill visa att han är bäst
Men vad 17 gör jag åt det? Kan ju inte åka till en brukshundsklubb när han håller på sådär, då skulle vi strax inte ha några andra hundar att vänja honom vid...
Just nu kör jag metoden:
När jag märker att han tänker börja, säger jag NEJ! lyder han: beröm
Om han börjar tar jag tag i nackskinnet ordentligt och säger NEJ! När han slappnar av och slutar:Beröm.
SEdan så får han alltid sitt/ligga/fot för att han skall koncentrera sig på mig..
Men jag vet inte, är inte van att uppfostra hundar, de brukar redan vara uppfostrade...