Uppfostring...

D

dorisdoris

Är plastmatte till en siberian och jag håller på att bli knäpp på hur han är mot andra hundar (speciellt hanhundar). Han ylar (kan inte skälla) på olika sätt, hoppa mot dem etc etc. Misstänker att mycket ligger i att han
1. Inte är van vid andra hundar
2. Är leksugen
3. Vill visa att han är bäst

Men vad 17 gör jag åt det? Kan ju inte åka till en brukshundsklubb när han håller på sådär, då skulle vi strax inte ha några andra hundar att vänja honom vid...

Just nu kör jag metoden:
När jag märker att han tänker börja, säger jag NEJ! lyder han: beröm

Om han börjar tar jag tag i nackskinnet ordentligt och säger NEJ! När han slappnar av och slutar:Beröm.

SEdan så får han alltid sitt/ligga/fot för att han skall koncentrera sig på mig..

Men jag vet inte, är inte van att uppfostra hundar, de brukar redan vara uppfostrade...

Sv: Uppfostring...

Min hund betedde sig likadant när vi flyttade ifrån skogen till samhället. Eftersom hon skällde av osäkerhet så satte jag henne ner och satte mig själv på huk bakom och klappade henne lugnande på bröstet. Efter några hundmöten på det viset så frågade jag om hon fick lov att hälsa på den mötande hunden och oftast gick det bra. Jag åkte även till brukshundsklubben och utsatte henne för hundarna där men där fick hon inte lov att hälsa. Första gångerna tittade vi bara innan jag började kräva lite kontakt av henne. Nu har jag en hund som vill leka med alla men som även kan lägga sig ner och vila efter att hälsat om jag inte ger henne lov till att leka (tex med mindre hundar som hon kan skada då hon leker väldigt hårt).

Anledningen till att min hund betedde sig på detta vis var för där vi bodde innan så hade grannen hund. Det var nästan den enda hunden hon träffat innan vi flyttade. Min första valp och första misstaget.

Jag tror inte du ska ta din hund i nackskinnet om han inte lyder. Jag kan inte förklara hur jag tänker men i mitt huvud så blir signalerna mellan dig och hund fel. En bra ledare gör inte så, ungefär.

Hoppas ni får lugnare promenader i framtiden och åk iväg på kurs. Instruktörerna finns där för att hjälpa!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar