Uppfostran med spö

Sv: Uppfostran med spö

Det är ju svårt att dömma från fall till fall utan att ha sett händelseförloppet.

Obefogat våld för mig är när man slår upprepade gånger sen om det är med spö eller bara hand spelar ingen roll. Det är det som är skillnade mellan att slå till och ge stryk. Något jag inte heller gillar är de människor som skäller ut sina hästar. En häst förstår inte svenska, vad är det då för mening med att stå och svära på hästen? Att ryta i är en sak men långa meningar med svordomar?

Man får försöka vara lite lyhörd för vad det är för häst man har med att göra. En del hästar reagerar tillräckligt på att man ruskar med grimskafter eller höjer ett finger medan en del hästar behöver ett rapp i rumpan för att fatta att gränsen är nådd. Sen kan man ju inte rappa till hästen för minsta lilla företelse, man får anpassa straffet efter brottet.

Fel enligt min mening. För mig är spöt en frammåtdrivande hjälp och en förstärkning av skänkeln. Jag vill inte att min häst ska vara rädd för spöt, det gör det väldigt komplicerat när man väl behöver det vid ridning. Dessutom är det du som sitter på hästen, inte hon. Så varför ska hon komma och lägga sig i när hon ändå inte har vett nog i huvudet? Bara min åsikt..

Åska skrev:
Något jag inte heller gillar är de människor som skäller ut sina hästar. En häst förstår inte svenska, vad är det då för mening med att stå och svära på hästen? Att ryta i är en sak men långa meningar med svordomar?

Jag tror inte hästen bryr sig om att jag lägger i svordomar i mina meningar, faktiskt.:smirk:
Vad ska man spontant vråla då när det kommer en sur märr i attack mot den ranglåga häst jag leder genom hagen?
Då räcker jag INTE upp fingret bara, i så fall skulle jag varit nertrampad och död för länge sen.
Jag tycker av erfarenhet att det funkar bäst att skrika åt dom. Sen VAD jag skriker, är inget jag planerar, utan det bara halkar ur munnen.

"Jag tolerarar ALDRIG att den häst som jag håller på med bråkar med andra. Likaså i hagen, jag blir ARG på den häst som börjar mopsa med en häst som jag leder.
Vad de gör när de står själva i boxarna eller är i hagen struntar jag i, men när det är folk inblandat ska dom INTE hålla på och hugga mot andra. Vad som krävs för att få bukt med sånt är lite olika, oftast räcker det inte att säga "fy skäms".
Jag brukar faktiskt vråla "MEN FÖR HELVETE".

Håller absolut med. När det är människor i närheten ska hästarna visa respekt- bråka kan dom göra när dom är själva i hagen.(vilket dom flesta faktiskt förstår) Hade de varit min häst hade jag sagt till på skarpen- Men Aldrig låtit stalltjejen slå till den. De är bara elakt!:cool:

I en sådan situation så hade jag med vrålat en hel del!

De jag syftade på är de människor som står och svär och gapar i flera minuter för minsta grej. Vad skall det göra om de verkligen behöver ryta i?

Åska skrev:
I en sådan situation så hade jag med vrålat en hel del!

De jag syftade på är de människor som står och svär och gapar i flera minuter för minsta grej. Vad skall det göra om de verkligen behöver ryta i?

Då så. Överens!:)

*kl* typ...

Ja, jag kan använda spöet som tillrättavisning om jag har det tillgängligt. Men det beror helt på vilken häst det handlar om. 5 åringen som är stor som ett hus och lika okänsligt som ett får man ta i med hårdhandskarna ordentligt ibland. I stallgången går hon gärna framåt mot en utan att respektera att jag säger åt henne att backa. Hon reagerar knappt när jag viftar med grimskaft och slår/knuffar på bogen. Hellre säga åt ordentligt en gång än småduttla många. Säger jag till ordentligt så står hon ju snällt sedan.

Kommer antagligen att få ta en dust med henne både vid ridning och longering eftersom hon kan "småhota" när man ber henne att gå på framåt i longering och hon tycker att det är jobbigt. När man lägger till spö vid galoppfattning slår hon bakut och blir tjurig. Hon säger rent ut "Matte, nu slutar du med det där". I det läget måste jag bli fly förbannad och säga "Nej, DU slutar med det där!". Man måste sätta gränser annars får man en farlig häst. Det är extra viktigt eftersom hon är "lätt" i bak och kan slänga ut ett bakben om hon är busig.

En valack i stallet är fullkomligt :devil:. Han har sparkat sin matte som är mkt hästvan och sträng både en och två gånger. Hon har haft med långpisk ut och dragit till honom NÄR han har sparkat åt honom. Ser inget fel i det så länge man gör det vid rätt tillfälle och inte går och är sur efteråt.

DÄREMOT gillar jag inte att spöa sin häst för att den är sur på en annan häst. Visst morrar jag lite om någon är dum mot en annan, men det är mest för min egen säkerhet när jag leder alla på en gång. I regel gillar jag inte spö som tillrättavsningsmetod.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 268
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar