Uppfostran med spö

B

BonnieLover

Skulle vilja veta vad ni tycker om att "uppfostra" hästar med spö...

För några månader sedan red jag en häst som har ganska mycket humör mot andra hästar, dvs lägger öronen bakåt, hugger och ibland sparkar oavsett vad man som ryttare säger. Detta även när man själv står på marken. Jag upplever det som att hon vill visa att hon har högst rang. Men om en nybörjare råkar ut för samma sak kan det bli rent utav obehagligt...

Alltså... jag satt på henne och fixade stigläder å sånt och brydde mig inte om att hon bråkade med hästen, bredvid som iofs inte brydde sig. Då kom en av stalltjejerna och ställde sig bredvid henne med ett spö och då hon började bråka (stod bara stilla och högg lite i luften mot den andra hästen) så slog hon till min häst skithårt flera gånger på typ bogen/halsen. Både min häst och jag blev lika chockade och hon kutade iväg för att komma undan och jag blev då beordrad att komma tillbaka (kände att min pålle blev rejält rädd och ville inte alls gå närmare henne) men fick henne iaf tillbaka där proceduren upprepades ytterligare 2 ggr. Stalltjejen sa att det var för att uppfostra henne att inte vara så tjurig. Jag blev rejält chockad och undrar om det verkligen borde gå till så :confused: :( ... skulle bli glad och höra era åsikter...

Sv: Uppfostran med spö

Jag tycker inte att vi ska lägga oss i hästarnas äffärer sinsemmellan alltför mkt, att uppfostra på det där viset låter helt fel i mina öron! Mitt sto är också tjurig mot andra hästar(men gudasnäll mot människor) och när hon bråkar med grannen ryter jag till, då lägger hon oftast av.

Jag tycker som sagt att det låter helt fel att "uppfostra" på det viset. Är det ett problem att hästarna bråkar kanske man kan sätta upp en platta/boxgardin emmellan så de slipper se varandra. Ev byta till annan box.

Förövrigt skulle jag bli skitförbannad om nån slog min häst på det där viset, en sak om hästen kickar åt människor eller liknande men inte på det där viset...!

för det första ska ju ett spö aldrig användas till att "uppfostra" hästar. det ska ju enbart vara en hjälp, inte en bestraffning

att hästen står och biter i luften och lägger öronen bakåt är ju ändå inte ett så stort problem så man måste spöa den varje gång.
tycker det låter jättekonstigt att dessutom någon annan från marken lägger sej i när du rider hästen...

nej det hela lät väldigt skumt i mina öron

Vems häst var det?
Jag hade blivit ASFÖRBANNAD :mad: I ett sådant läge och sagt att: -sånt här kan du sköta när inte jag är med!
Men det är ju jag det...

// M

:eek:

Om man skall lägga ner arbete på att uppfostra en häst så skall det inte ske med ett spö, spöet är en förfining av en signal i ridningen, Inget annat.

Dessutom så fanns det Ingen anledning för personen i fråga att be dig komma tillbaka med hästen så hon kunde slå den igen. Det var bara elakt och fel.

Vems är hästen, jag tar det som att det inte är in.
Jag tycker du skall berätta detta för hästens ägare och om någon gör detta igen när du är i närhetn så sätt stopp för det.

Ursh en sån hemsk människa.

Sålänge det är två hästar som håller på och kivas eller ska hävda sig så sköter de det bäst själva. Hur skulle det se ut om man slog en hund som morrar för att den vill ha sin boll ifred från en annan tex? Samma sak enligt mig.. Vi ska inte lägga oss i mer än att se till att hästarna är tillräckligt bra kompisar i hagen så att ingen häst mår dåligt.

Att någon slår någon annans häst (för det var väl inte stalltjejens häst) är verkligen inte okej, och dessutom ber dig komma tillbaka med en uppenbart upprörd häst för att slå igen :eek:

Nej. fy fan för folk som slår djur och tror att de uppfostrar dom! Det enda man gör är att skapa rädsla och osäkerhet.

Rätt eller fel, hum alltså jag tycker att man måste verkligen veta mycket inann man kan döma folk osv, jag själv har ett 3 årigt halvblod sto med så jäkla mycket humör och framförallt hjärna, hon är väldigt snabb och intligent, tycker och vill väldigt mycket, hon är en sådan tjej man måste vara ganska så hård imot och verkligen visa vart ALLA gränser går.

Men att slå hästen med spö, vet jag inte om jag tycker är helt rätt, beror på vad hästen gör och hur situationen är. Att (tillrättavisa) hästen, tycjer jag är okej, jag tycker spöt är ett väldigt bra redskap när man vill ha en förlängdarm, brukar annvända spöt när jag ber hästen backa ellerflytta sig i ex gången, men inte slå, utan bara ge ett tryck, jag skulle lika bra kunna annvända sopborsten.

Den enda gånger jag har behöft annvända spö, som "våld" var när hon attackerade mig när jag ledde henne i grimma och grimmskaft från hagen, hon anföll mig och rent ut sagt, hoppade på mig!! när hon fått mig liggandes, så stack hon ner mot hagen, hoppade elstänglset och sprang till sina kompisar, efter den gången vart man lite uppröd och skärad, dagen efter när jag skulle ta in henne igen ensam, medans dom anndra hästarna var kvar i hagen, var jag berädd, hade både hjälm och spö, och självklart gjorde hon samma sak igen. attackerade mig och reste sig rakt upp brevid mig, hon fick tillrättavisning, och så bad jag henne dirket göra saker för mig, backa, flytta, stana, osv osv, nu 2 månader senare, har jag aldrig mer märkt av det, hon blir trevligare och trevligare för varje dag, men man bör alltid vara på sin vakt! :)

Jag tolerarar ALDRIG att den häst som jag håller på med bråkar med andra. Likaså i hagen, jag blir ARG på den häst som börjar mopsa med en häst som jag leder.
Vad de gör när de står själva i boxarna eller är i hagen struntar jag i, men när det är folk inblandat ska dom INTE hålla på och hugga mot andra. Vad som krävs för att få bukt med sånt är lite olika, oftast räcker det inte att säga "fy skäms".
Jag brukar faktiskt vråla "MEN FÖR HELVETE".

Håller helt med om att det är total förbjudet att för hästarna att bråka med varandra när jag är där , och att man får göra vad som krävs för att få dom att sluta, även om jag aldrig hittills behövt använda spöet för att få dom att sluta med det.

Håller med om att spöet bara ska vara en hjälp vid ridning och longering mm. men har varit med och skött en 2 årig ardennerhingst och flera andra hästar som inte respekterar oss människor allt för mycket.
På dem använde vi spöet som förstärkning för vad vi tyckte, eftersom de är så mycket större än oss så måste vi ha något för att säga ifrån. Jag menar inte att man ska slå en häst eller bestraffa den med spöt, bara använda det som förstärkning för vad man tycker när hästen hugger en, kickar eller klämmer upp en i väggen.

När hästen ger sig på en annan häst däremot, tror jag inte på att slå och bestraffa den med spöet. Hotar den bara, får de sköta det själva, men blir det bråk så att det blir farligt för ryttare/den som leder tycker jag att man ska säga åt dem, kanske kicka till lite med skänkeln eller rycka till i grimskaftet/tyglarna så att den skärper sig, men inte slå den.

Blev dubbelt (?) :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Min åsikt: Jag skulle aldrig låta min häst gnabbas/bråka med andra hästar eller ens hälsa på den när jag sitter på/leder henne.
Dels för min egen säkerhet, dels för att när jag är med ska hon vara uppmärksam på MIG inte på något annat.
Umgås med andra får hon tid att göra 22 timmar om dygnet annars.

Likadant om det är någon häst som håller på att bråka med min häst, ryter jag åt den "LÄGG AV" eller något i den stilen, kanske slänger till med grimskaftet om den är mkt envis.
Eller säger åt dess ägare/ryttare (om hon/han är närvarande förståss, jag springer ju inte och hämtar dem).

Ang. uppfostran med spö, Nej. Inget våld över huvud taget, det hjälper inte det själper bara.

Senast ändrad av en moderator:

men slår varken barn eller hästar :devil: :mad: :mad: :mad: :mad:

nu vet jag ju inte hela historien förrutom det jag fått berättat via denna tråd
men jag undrar lite över trådskaparen som är ryttare i detta fall
varför sa du INGET:confused: :confused: :confused:

hadde det inte varit enklare att flytta bort hästen till någon kant där hästen slipper stå och bråka med andra hästar ???????????

jag hadde då tagit rent personligt spöet från stall tjejen och slagit henne rätt hårt.

spö och sporrar används endast i syfte att förlänga skänkel eller arm
INTE SLÅ

SpÖ Är Ett HjÄlpmedel, Inte Bestraffning

Att uppfostra en häst med våld, på vilket sätt det än må vara är aldrig rätt!
Det enda som händer är att hästen på ett eller annat sätt blir rädd.
Jag reagerar starkt på all uppfostran med våld, eftersom jag har en häst som har blivit extremt bakrädd av sådan "uppfostran". usch säger jag bara.:mad:

Jag tycker inte det är rätt att spöa upp en häst för att den är tjurig mot en annan. MEN jag skulle aldrig acceptera att min häst högg eller sparkade efter andra hästar när jag red, DET är verkligen oacceptabelt och dessutom farlig. Du borde ha sagt åt din häst själv!

Hästen ska ha såpass respekt för ryttaren att den kan uppföra sig. Bråka om rang får dom göra i hagen. Om man har en häst som alltid är elak mot andra så är det ryttarens ansvar att hålla avstand från andra ekipage, jag har blivit sparkat av just ett sånt där tjurigt sto som du beskriver, hon backade in i min änglasnälla valack som inte ens tittat på henne och sparkade och träffade mitt ben. :crazy:

Jag fattar inte.
Satt du på en häst som är din som någon annan fick slå två gånger och du tittade på?!

CK skrev:
Jag tolerarar ALDRIG att den häst som jag håller på med bråkar med andra. Likaså i hagen, jag blir ARG på den häst som börjar mopsa med en häst som jag leder.
Vad de gör när de står själva i boxarna eller är i hagen struntar jag i, men när det är folk inblandat ska dom INTE hålla på och hugga mot andra. Vad som krävs för att få bukt med sånt är lite olika, oftast räcker det inte att säga "fy skäms".
Jag brukar faktiskt vråla "MEN FÖR HELVETE".

Jag håller med dig! Gnabb och osämja kan lämnas i hagen. Sen kunde stalltjejen ha förvarnat...

Alla hästar behöver olika form av uppfostran, en del räcker det att morra åt och en del behöver mer. Jag är inte heller någon vän av onödigt våld men är det befogat så anser jag att det är bättre att säga till en gång ordentligt.

det är klart att för sin egen och andras säkerhet måste se till att ha kontroll över sin häst, men sen är det skillnad att säga åt en häst så att den förstår och kan lära sig någonting och obefogat våld. tyvärr så förekommer det senare alltför ofta...

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 268
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar