Uppfostra Råtta!

O

Orzon

Går det? Min rara råtta får vara nästan var hon vill utom på datorn (har bärbar och den pajjar om hon kissar i den)
Men var vill hon helst vara?!?! På datorn såklart. :crazy: Och jag lyfter ner henne gång på gång men hon går ändå tillbaka dit efter en stund.
Går det att lära en råtta att låta bli? Hur gör man?

Sv: Uppfostra Råtta!

Alla djur är likadana, just där de inte får vara Ska de vara :p

Om du lägger lite plastfolie över datorn, sedan låter du inte råttan gå någon annanstans än på datorn, efter ett tag får den gå av. Det kanske funkar, då vill hon ju avra där hon inte får vara, på bordet :p

Jag tror det är nån specialité råttor har, att driva folk till vansinne :D Har tom hört om råttor som smygit dit de inte får vara och noga kollat åt alla håll innan de smyger vidare - så får de syn på matte och rusar tillbaka fort som ögat :rofl: Själv hade (och har...) jag råttor som passar på när jag inte ser, då är de upp fort som ögat. Även här är datorn poppis :p

Du får helt enkelt fixa så det inte går att ta sig dit på nåt sätt. Men det kan ta tid, mig tog det en månad innan mina första grabbar slutade ta sig upp till skrivbordet, hittade nya vägar hela tiden... Kom på de när Rex gjorde bort sig och stack dit när jag var där, något som de ALDRIG gjorde annars. Haha de är då för goa :D

//Zebran, som nyss stoppat in en bångstyrig Gunde i buren igen...

Toriryttaren skrev:
Går det? Min rara råtta får vara nästan var hon vill utom på datorn (har bärbar och den pajjar om hon kissar i den)
Men var vill hon helst vara?!?! På datorn såklart. :crazy: Och jag lyfter ner henne gång på gång men hon går ändå tillbaka dit efter en stund.
Går det att lära en råtta att låta bli? Hur gör man?

Jag har då aldrig lyckats uppfostra några, det är nog bara att plocka undan datorn gissar jag... eller hindra henne från att komma in i just det rummet. Här har vi "råttskydd" som vi sätter för det för dagen aktuella rummet/rummen där de inte får vara, en plywoodskiva som vi kör ner i spår (styvfar fixat, han är duktig han!) i dörrkarmarna, även ut till balkongen. Helt suvve! :bump:

Alla mina råttor har varit små busar och rymt dit där dom egentligen inte får vara. Som t.ex. min förra råtta Pebbie. Vi har en hörnsoffa i vardagsrummet och bredvid den står vårt skrivbord med dator, skrivare,scanner m.m. står. Och den lilla "rymmartanten" visste att om hon klättrade upp på soffryggen så var hon i perfekt höjd för att springa rakt över på skrivbordet när jag inte tittade. Sedan sprang hon över på fönsterbläcket och gömde sig i blommorna :rofl:
Till och med när hon hade fått en tumör och var gammal och inte orkade så mycket så tog hon sig energin att rymma i alla fall.. Saknar den lille rymmaren *suck* :cry: :cry: :cry:

Så här går det till: När jag har råttorna lösa och sitter vid datorn så gömmer sej den ena råttan i ett hörn och den andra (den goa :love: men busiga) klättrar på mej hela tiden.
Hon har 100 kvadrat att vara på men mina armar och händer är den roligaste platsen. Och sitter jag nära datan så tar hon enorma skutt för att nå dit.

Jag har starka funderingar på antingen aga eller klickerträning ;) :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka