UPPFÖLJNING. Stapplande pålle

N

Nanini

Halloj!
det här är en uppdatering om hur det gick för min pålle. Hon hade svårt att böja ner huvudet helt och hade därför svårt att äta, även stel i bakvagnen..

Vet kom ut och gjorde böjprov och tog även blodprov. Det enda han hittade var en muskel bristning bakom höger fram, blodprovet var normalt. Han trodde att en kota kunde ha åkt fel därav nackstelheten. Han rekomenderade mini hage 7 dagar till att börja med. Kontrollerad motion i 15-20 min dagligen. Alltså promenad. Han skrev ut Finadyne 6 dagar + att han gav en spruta när han var där. Bokat telefon tid med honom i morgon för uppföljning.

Nu idag går hon i mini hage och är enormt uttråkad, sparkar runt på vatten hinkar o baljor. Muskeln är bättre men fortfarande öm. Fortfarande stel i nacken så jag har nu bokat en tid med en kotknackare. Hoppas på att han hittar något så jag slipper oroa mig!

Sv: UPPFÖLJNING. Stapplande pålle

om jag var du skulle jag åka in till klinik istället låter inte som något som är så lätt korrigerat som att ta ut en sk "kotknackare".

om jag var du skulle jag åka in till klinik istället låter inte som något som är så lätt korrigerat som att ta ut en sk "kotknackare".

Nu tycker jag att vi slutar med allt tjat om vad som borde ha gjorts och vad som ska göras. Nanini har haft kontinuerlig kontakt med veterinär som synes och som kunde läsas i tidigare inlägg, HJÄLP.stapplar bak, svårt att böja sig ner .

Om nu "kotknackaren" är den jag tror så är han erkänd legitimerad Naprapat/kiropraktor utbildad i USA och även hans son är naprapat. Den jag tror att det är, är väldigt populär bland både människor och hästar och varmt rekommenderad av veterinärer.

Jag har haft häst egen häst sedan 2001. Då jag köpte en 17 år gammal häst. Jag ringer veterinär, så fort jag får indikation på att det SKULLE kunna vara minsta fel på min donna. Oftast har veterinären kunnat lugna mig direkt på telefon. En gång fick min kompis ta ut veterinär på jourtid då jag var bortrest och hästen hade fått foderstrupsförstoppning. Min kompis ringde och FRÅGADE om hon fick ta ut veterinär, stallkompisarna tyckte att hon gått kunde vänta och se om det släppte. Men jag ville inte att min kompis skulle fara illa av att det skulle hända något med min häst när jag var bortrest. Jag har senare lärt mig att själv häva foderstrupsförstoppningar som kommit. Och min häst får årliga besök av veterinär vid vaccination.

Jag har ingen egen transport och ska jag någonstans med min häst, får jag hyra transport för att kunna åka ensam, eller ta med min far, för att få låna stallkompisens transport. Men som sagt, min häst är mitt allt och inget ont får hända henne. Och det tror jag är Naninis tanke med sin häst också.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Senast ändrad:

känner du ts eller? :confused:

nanini; stapplar han fortfarande eller är det bara nackstelhet kvar nu? hoppas det löser sig.

känner du ts eller? :confused:

Det vet jag inte :D. Jag vet inte vem som döljer sig bakom alla nick här på bukefalos. Men som du ser i profilerna, är vi båda Örebroare.

Och jag skrev att OM "kotknackaren" är den jag tror... inte att det ÄR den. Men OM det ÄR den, så är det en leg naprapat som är väl rekommenderad av flera veterinärer i Örebro.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Och hur kan man se på utsidan om det tex skulle vara en kotfraktur /spricka om nu pållen drösat omkull i hagen ?

Då sätta på en kiropraktor är ju inte rätt läge hur utbildad han än må vara ?

Man kanske inte ska behandla om man inte vet hur det ser ut så att säga under .

Min ettåring drösade omkull i hagen i somras blev sne i kotorna och man beslutade röntga dels för att se hur kotorna låg och hittade då en misstänkt spricka antingen i tornutskotten eller ev i muskelaturen och då behandlade inte vet naturligtvis .

Jag fick avakta en månad och komma tillbaka för ny röngen och sen skulle man behandla ,dock visade röntgen att kotorna rätat till sig och den misstänkta fakturen satt i musklerna :)

Och jag var själv påväg att ta ut en kiropraktor och är fruktansvärt glad att jag inte gjorde det om det gömt sig en liten fraktur bakom .

Nu har ju TS kontakt med sin vet och kan ju faktiskt ta vidare beslut varefter man kan se hur pålle mår .

Mvh Mia

Glömde säga till TS att jag är glad att du skrivit och berättat hur det gått för din lilla pålla .

Mvh Mia

Min då fem år gamla valack fick "nackspärr" - först ett par gånger med några månaders mellanrum, som bägge släppte på en timme och allt verkade normalt igen (jag hade förstås veterinär ute som trodde att någon nerv hamnat i kläm eller dyl, dock hann veterinären inte ut innan det släppt). Men sen kom det en gång till efter ytterligare en månad och det höll i sig kan man säga. Röntgen av halskotpelaren visade på stora skador mellan 5:e och 6:e kotorna i halskotpelaren, han fick tyvärr avlivas.

Skulle INTE släppa en kiropraktor, hur välrenommerad han/hon är, utan att ha röntgad nacke/hals först. Du kan ju tänka dig själv vad som kan hända vid en manipulation av en sådan skada.

Hoppas att din häst blir bra!!

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
36 983
Senast: Toxid
·
Hästvård Mitt sto har haft hälta till och från under några månader. I samma veva som hältorna började visade det sig att hon hade hålvägg på sin...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 236
Senast: mackan
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 958
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar