Uppföljartråd till "Korrigerad hov *bilder*"

Tinen

Trådstartare
Här kommer en uppföljartråd till:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=906586

Nu har en annan utbildad hovslagare verkat hovarna. Han varmskodde dessutom. Egentligen ville han inte göra det, men eftersom förra skoningen var så illa så blev jag rekommenderad av många hovslagare att göra en värmskoning som nästa gång.
Jag var själv inte med under skoningen (hästen är utlånad på foder), men bad fodervärden fota och här kommer då resultatet:

sally_013.jpg

Tinen

Vänster fram:
sally_021.jpg

sally_024.jpg

Höger fram:
sally_025.jpg

Vill inte kommentera så mycket själv eftersom det kan påverka andras ideer. Men jag är inte helt nöjd den här gången heller, även om det är bra mycket bättre bättre än förra gången!

Så, kom hemskt gärna med era åsikter!

För er som inte orkat läsa ursprungliga tråden kan jag säga att hästen är ett sto på 15 år som sliter väldigt mycket på utsidan av sina framfötter. Känns dock oerhört pigg och fräsch, är i full ridning nu.

Som sagt, Ordet är fritt! :bump:

Sv: Uppföljartråd till "Korrigerad hov *bilder*"

Vart en bild som inte ville visa sig.. Gör ett nytt försök:

sally_016.jpg

Du håller ju dina tummar på ungefär samma ställe, så det skiljer väl ett par cm mellan in och utsida på vänster fram..... Höger ser ungefär lika obalanserad ut, Vet ju inte riktigt hur det såg ut innan men en balanserad verkning innan skon kom på hade hjälpt hästen.

Hej!

Det är inte mina tummar ;) och inte heller jag som fotat. Bilden på vänster fram är nog inte 100% rakt tagen. Antingen så är det hovformen som får kortet att se snett taget ut, eller så är det helt enkelt så att vinkeln är väldigt sned. För att jag ska kunna göra en bedöming hade jag behövt se strålen också. Hästen är dessvärre långt härifrån och jag vet att det finns mer kunnigt folk än mig här ute, därför jag lägger ut dessa bilder och hoppas folk kan tyda dem bättre.

Vet inte om du slängde en blick på den gamla tråden? Så såg alltså förra verkningen ut (en annan hovslagare).

Du tycker alltså inte att denna verkning heller är så bra. Vill du precisera lite mer, eller är det just det att det skiljer mellan in- och utsida (nämn gärna åt vilket håll också)

Tack för svar! :)

Ursäkta om jag var otydlig, jag menade att utsidan är mycket högre än insidan.
Ballarna är förskjutna i förhållande till varandra, beroende på att yttre trakt är högre än innre. (på bilden "bakifrån" - även om den är lite sned-, så framgår det tydligt).
Har inte sett något av den länkade tråden men ska kolla där nu..

Tack så mycket! Då är vi överens om den saken.. Eftersom jag startat tråden vill jag inte säga mina åsikter, det kan ju själpa själva ideen.

Hästen är egentligen inåttåad.. Sedan blev hon KRAFTIGT verkad som du ser i "gamla" tråden, "korrigerad" så det blev tvärtom.... så, såhär ser det ut efter ca sju veckor (minns inte hur långt det blev mellan skoningarna nu?! Syns ju i andra tråden). Man tycker spontant bara att det borde gått att rätta upp sitautionen, eller?

På bilden höger fram tycker jag skon ligger alldeles för nära strålen? Jag vill ha mer mellanrum så man kommer åt att hålla rent :)

Ja, och för att förhindra vidare intryckning av den trakten och utflytning av nästa. Det var det första jag lade märke till också när jag såg bilderna!

Hej igen.
Kollade bilderna på din tidigare tråd. Jag tycker den vänstra ser ut ungefär som då.
På dom tidigare bilderna såg den högra hoven ut att vara mer obalanserad än den vänstra. Det vore intressant att få se hur den ser ut i dag. Att även den är klart högre på utsidan ser jag på bilden unerifrån.
En optimal balansering på hovarna är ett riktigt detektivarbete,,, det är beroende på hur hästen rör sig i olika gångareter, i hovens olika belastningsfaser, på olika underlag, osv, osv...

Detektivarbete är vi dock -enligt mig - inte i närheten av på denna häst, här pratar vi inte millimeter och symetri, här behövs grundläggande balans.
Ta ett mått från toppen på hovbrosk, insida och jämför med samma mått på utsida.
Det vore intrtessant att se fler bilder i relevanta vinklar -hur ser bakhovarna ut?
Obs! Jag ger inte verknings/skoningsråd utifrån fotografier men i detta fall törs uttala mig ifrån dina bilder, även om de är tagna ur "fel" vinkel.

Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig med din häst.
Håll oss uppdaerade!

Det ar omojligt att saga om skoningen ar balanserad utifran dessa bilder. De ar inte tagna rakt framifran/bakifran och man kan inte se nagot av extremiteten ovanfor hoven. Mina gissningar utifran informationen att hasten ar inattaad ar att den landar hart medial (inre) trakt och rullar over lateral (yttre) sida, darav den slitna yttersidan pa skon. Normalt belastar dessa hastar mediala sidan mer Dessa hastar forskjuter garna mediala ballen dvs den trycks uppat och ligger inte langre parallellt med den laterala.

Utifran bilden pa den upplyfta hoven skulle jag alltsa gissa att hasten har en ballforskjutning och alltsa maste kompenseras med en nagot mindre verkat medial sida. Men som sagt, svart att saga nar man inte ser resten av extremiteten osv. :)

Det vore intressant att få se hur den ser ut i dag. Att även den är klart högre på utsidan ser jag på bilden unerifrån.
En optimal balansering på hovarna är ett riktigt detektivarbete,,, det är beroende på hur hästen rör sig i olika gångareter, i hovens olika belastningsfaser, på olika underlag, osv, osv...

Bilden på hovarna idag är nog rätt exakt som bilderna här ovan. Hon skoddes för knappt en vecka sedan och bilderna är som synes tagen direkt efter hovis var där.
Visst är det ett dektektivarbete. En annan kan ju se om det ser symmertriskt och "rätt" ut, men att själv lägga ihop alla pusselbitar med rörelse och så vidare är betydligt svårare.
Hon rör sig med ovanligt höga knälyft ("lipizzanargång") och hon är väääldigt energisk i sina framben och sliter jättemycket på de hovarna. Hon landar korrekt i marken med trakt först och sedan "skjuter hon ifån" riktigt, riktigt skarpt (därav att hon sliter så). Hon är lite som en symaskin iframbenen :crazy:
Sen belastar hon som sagt utsidan mer. Jag vet inte, men antar att hon "skruvar över" hoven lite åt utsidan när hon skjuter ifrån. Ser ju iaf ut så när man tittar på hur hovarna ser ut.

Det vore intrtessant att se fler bilder i relevanta vinklar -hur ser bakhovarna ut?

Jo, som sagt. Jag hade också velat ha lite mer korrekta vinklar. Men det är lite svårt att förklara för fodervärden med hur man vill ha dem tagna. Hon såg ju hur jag hade tagit i förra tråden och försökte göra likadant. Hon har väldigt mycket i görningen så vill inte vara hur jobbig som helst..
Bakhovarna... Hon har faktiskt aldrig varit skodd bak. Hennes bakhovar är riktigt fina (om inte någon hovis varit totalt slarvig), för bak sliter hon ganska jämt. Hon sliter också ganska lagom mycket, så det brukar itne vara så mycket att verka bak, mest att jämna till.
Under senare tiden jag hade henne verkade jag faktistk hennes bakhovar själv (förutsatt att hovslagare kollade, de skulle ju ändå sko fram).
Så bilder bak har jag inga.. Kanske kan ordna några gamla om det är väldigt intressant?

Tack för dina svar!

Vet att bilderna inte är helt optimala. Har sagt det, men det är inte så lätt att göra något åt saken då hästen inte är hos mig nu.
Att hon är inåttåad och sliter mer på utsidan har jag redan beskrivit. Det som förvånar mig är baka att du kan se att skon är mer sliten på utsidan ifrån dessa bilder. Hästen har nämligen fotats direkt efter skoningen. Har inte ens gått ett varv i stallet! ;) Så nej, den gubben går inte!

Hur får du ihop fenomenet att hon skulle belasta insidan mer, men slita på yttersidan mest? :confused:

Här kommer en uppföljartråd till:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=906586

sally_013.jpg

En avsevärd förbättring med hela 80%

Vänster fram:
sally_021.jpg

Här uppfattar man först att utsidan är återigen högre men det visar sig sednare att det är en synvilla p.g.a. skuggan under skon på hovens yttertrakt.

sally_024.jpg

En balanserad sko på en balancerad verkning så ska tåkappan ligga i en rak linje utirfrån en renskuren strålspets och trakterna på skorna sluta i samma höjd som strålens bredaste del och ha ett exakt lika avstånd från mittstrålfåran. (Se min bild i tidigare tråd)

Höger fram:
sally_025.jpg

Skon ligger klart mer balancerat utifrån tåkappan men sido/trakdel har ett större understöd på insidan.

Så, kom hemskt gärna med era åsikter!

Slutord.

En innåttåad häst ska alltid korrigeras genom en ngt lägre insida och att skon balanceras så att utsida och då främst traktdelen får ett ökat understöd.

hmm är inte så bra på sånt här, men har gått tappskokurs för ett tag sen :p
tkr nästan att skon inte ser plan ut...

Tack för du tog dig tid!! :bow:

Du tror alltså inte det skiljer så mycket mellan in- och utsida nu som förra gången?
Jag har lite knepigt att se utifrån dessa bilder om det är en synvilla att yttersidan är högre, eller om det verkligen är så (som jag tidigare sagt). Men hursomhelst ser jag inte att skillnaden är likastor som förra gången!

Det är med att ha fyra sömmar på insidan och tre sömmar på utsidan tyckte jag var en bra idé(?). Inte något som min förra hovslagare har tänkt på.

Hur mycket är en "något kortare insida"? Menar, är det något som ska vara synbart utan att lyfta på hoven osv. Som hovisen i förra tråden gjorde så lutade ju hela kronränderna, gissa om man blir förskräckt då :crazy:
Tycker det låter helt logiskt att man borde göra så eftersom insidan snabbare blir längre (utan korrigering hade den väl tippat åt andra hållet snabbare och kraftigare).

Säg gärna till om jag tänker helt knas någonstans :angel:

Vad menar du med att den inte ser plan ut? :crazy:

Vänster fram:

sally_024.jpg

Höger fram:
sally_025.jpg

om du kollar på högersidan av skon (från mitt håll) så tkr jag iaf det ser ut som att den inte ligger an mot hoven på samma sätt, det ser typ ut som att insidan av skon inte ligger an lika mkt...
Men jag vet inte jag kan lika gärna ha helt fel...

Jaha, du menar den biten.. Men det har inte att göra med att skon inte är plan. Den är bara inte utslagen lika mycket på utsidan som den är på insidan av någon anledning.
Detta är kommenterat ovan.
Var det första negativa jag reagerade på när jag såg bilderna själv. Eftersom hon är inåttåad vill jag ju inte att utsidan ska "tryckas in" och då tycker jag det är väldigt onödigt att man slarvar med stödet på utsidan. Vilket jag anser att hovisen gjort.

Det andra negativa var att jag fortfarande inte är helt säker på om in- och utsida är lika långa, men som coari säger kan det vara en synvilla. Jag har svårt att avgöra det utifrån dessa bilder.

Den ser ju ballförskjuten ut o trakten högre på höger.
Men som jag förstår ha dennna häst snedställningar o hovis kanske var tvungen att göra så- den här gången:confused:

Som lekman tycker jag oxå att det ser mkt bättre ut än sist:bow:

Han hade inte kommenterat någonting åt fodervärden under skoningen. Hon hade försökt fråga honom om lite olika saker, men han hade varit väldigt undvikande samt sagt en del konstiga saker.

Jag mailade bilderna från förra skoningen till J.L (tror det är hans initialer) som ska vara mycket bra! Hans svar var bland mycket annat att häten måste få en varmskoning nästa gång så att man verkligen kan anpassa skon efter hoven eftersom detta inte var gjort i den skoningen.
När min fodervärd sa att hästen skulle varmskos sa den här hovslagaren (på bilderna) att det var onödigt att värmsko eftersom "den enda effekten det ger är att få en planare yta mellan hov och sko" :confused: Men efter mycket om och men så varmskodde han.

Dessutom vill han inte tårikta pållen (trots att hon egentligen ska tåriktas enligt veterinärer och klinikhovslagare efter en gammal ligamentskada. Hans kommentar till det var "tåriktning är en KORRIGERING som endast är en mening att utföra på unghästar" :confused: :confused: Vadå korrigering!! Ja.. vad ska man säga.. Jag pratade ju inte med honom personligen.. fick ju bara fodervärdes svar..

Men till saken.. Vissa saker i skoningen gillar jag verkligen.. förutom utsidan på höger fram och den ev. olikheten i sidorna. Så.. en ganska bra hovslagare då kanske, men när någon ger sådana kommentarer som ovan, hur skeptisk blir man inte då?

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 186
Senast: Marvin
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 398
Hästvård I korthet och lite förenklar så står jag som åsnan mellan två hötussar, där A och B har diametralt skilda åsikter - men där båda ger...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 609
Senast: mily
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur