Uppföljartråd till "Korrigerad hov *bilder*"

Sv: Uppföljartråd till "Korrigerad hov *bilder*"

Kan han ha vridit skon lite för att den ska kunna få ballen rätt igen?

Kan han ha vridit skon lite för att den ska kunna få ballen rätt igen?

Hoppas jag verkligen inte eftersom den redan tidigare hade ballförskjutning och en ballförskjutning går endast att korrigera benom att balancera skon i fysiologisk balans mot hoven.

TS: en mkt bra sak vore om du i denna tråd la in bilder i från förra skoningen och från denna skoning i "par" så är det mkt lätt att se skillnaden.

Axel, om jag sätter på dig en sko som jag vrider på din fot, får du då ballen rätt??

Du förstår väl själv det orimliga i det resonemanget.:grin:

Är det då en synvilla att den har skons ngt längre sida på insidan?

om man har ptv så bör hoven bli bättre på en inåttåad häst:grin:

Den ser ju ballförskjuten ut o trakten högre på höger.
Men som jag förstår ha dennna häst snedställningar o hovis kanske var tvungen att göra så- den här gången:confused:

Bilden är på v.f. och den är mkt riktigt ballförskjuten på ytterballen(sett från bilden höger sida) Titta på bilden från samma hov från förra tråden så ser du att den redan där är ballförskjuten och det är helt logiskt att den blir ballförskjuten på den sidan som högre (minst verkad) för där va den groteskt hög i ytter trakten (höger sida) vilket även ledde till att det avspeglade sig i kronranden.

För dagen är den i alla fall verkad i balans mellan ytter och innertrakt och på den första bilden syns även klart å tydligt att hästen står rakt i fysiologisk balans. Så ballförskjutningen kommer att avta sussecift men det som retar mig är att skorna kunde ha placerats i mer korrekt balans på hoven så hade det gått ännu fortare att få den i fysiologisk balance.

Slutligen: För en skicklig yrkesman så ska det inte vara ngn skillnad på att få ett optimalt samband mella plan verkning och planriktning av skon oavsett om det utförs kallt eller genom varmskoning. Hemligheten är att det vid kallskoning ställs större krav på utföraren än vid varmskoning då alla oplana ytor snabbt "smällter" samman.:angel:

Jag frågade en gång en kollega varför han varmskodde, svaret blev: för att jag är lat!! Så kan bara en mästare beskriva skillnaden. ;)

Vad menar du att den gubben inte gick? Du skrev att hästen sliter mer på yttersidan av skon och då försökte jag förklara varför jag anser att den gör det (överrullningen är förskjuten till lateral sida tådel). Ingenstans har jag skrivit att jag ser det på dessa bilder. Har inte tittat på de gamla bilderna utan bara tolkat utifrån dessa.

Nu försöker vi göra i par då ;)

sally_014.jpg

PICT2540.jpg

Vänster fram:
sally_023.jpg

Vnsterfram.jpg

sally_024.jpg

Vnsterfram2.jpg

Höger fram:

sally_025.jpg

Hgerfram2.jpg

Trakter/ball:

sally_016.jpg

Framseddabakifrn.jpg

Någon frågade efter bakhovar...
Hittade en gammal bild verkad av mig själv ( :crazy: ) Så välkommet med kritik på den också förstås!
I nuläget är det dock inte jag som verkar hennes bakhovar, så det lär ju skilja en hel del, men såhär såg hon ut innan hon "skickades iväg" för några år sedan:

PICT1278.jpg

Tur att det är i sin egna tråd man bildbombar :crazy:

Du skrev att du kunde se att skon var mer sliten på utsidan? Det tror jag inte på med tanke på att hästen inte gått ett par meter ens.. Men jag kanske missförstog dig?

Förlåt.. Nu får du ett svar till här.. Du skrev att du ville se extremiteterna mer.. Menar du att du vill se en bild på hela hästen eller nån särsklid "korrekt" bild.. JAg kan ju lägga in en bild på hsäten (eller ett par) om det är så. Säg bara vad för typ av bilder du vill ha..

hmm är inte så bra på sånt här, men har gått tappskokurs för ett tag sen :p
tkr nästan att skon inte ser plan ut...

HUR kan du avgöra det på de här bilderna??? Jag är hovslagare och jag kan definitivt inte avgöra här om den är plan eller inte...

Jag vet inte riktigt vad hon menade med ordet "plan". Men när hon gav mig de båda bilderna förstod jag vad hon påpekade eftersom det är en tydlig skillnad på högra utsidan.
Får jag fråga dig vad du tycker om skoningen?

Får jag fråga dig vad du tycker om skoningen?

Ja, alltså, jag kan ju tycka att skoning 2 är betydligt snyggare än den första. Men det måste inte per automatik betyda att den är för hästen bättre(även om man nu i det här fallet kan misstänka det). Det är helt omöjligt att bedöma per bild om det är bra eller dåligt, förutsatt att det inte är käpprätt åt helvete.

Däremot förstår jag inte vad du är missnöjd med?

Slutligen: För en skicklig yrkesman så ska det inte vara ngn skillnad på att få ett optimalt samband mella plan verkning och planriktning av skon oavsett om det utförs kallt eller genom varmskoning. Hemligheten är att det vid kallskoning ställs större krav på utföraren än vid varmskoning då alla oplana ytor snabbt "smällter" samman.:angel:

Jag frågade en gång en kollega varför han varmskodde, svaret blev: för att jag är lat!! Så kan bara en mästare beskriva skillnaden. ;)

Sällar mig till ovanstående påstående!

Däremot förstår jag inte vad du är missnöjd med?

Jo, det har inte framgått så tydligt från den här tråden.

Missnöjd är nog inte helt rätt ord. För det första är jag jätterädd om hästen (har haft henne i snart nio år!) som dessutom haft mycket otur med hovslagare under tiden jag haft henne. Därifrån jag kommer växer inte skickliga hovisar på träd direkt!

För det andra är jag otroligt intresserad och vill lära mig mer och mer och mer! Studerar till veterinär och skulle gära se hovar och hältutredningar som ett specialämne senare i framtiden. Men man vet aldrig vad som händer...

Kan tillägga att hästen varit halt pga av felskoning (kankse inte jättelätt att bevisa att det var det, men det var vad veterinärerna misstänkte och vad klinikhovslagarna misstänkte). Detta var jättemånga år sedan och jag bytte såklart hovslagare samtidigt som jag själv började ta tag i saken och lära mig. Känns ändå som man inte bara kan skylla på att man haft en dålig hovslagare, egentligen borde man ju själv kunna se när det är åt pipan. Gick kurser, läst böcker och terroriserat massa stackars hovslagare hela tiden. ;)

Helst hade man själv viljat lära sig att sko. Men det kräver ju en utbildning i skara och dessutom år som lärling med hovslagare. Det blir plötsligt ganska dyrt om man ska ge sig in på det. Har redan 5,5 år på högskola när den tiden kommit vilket innebär att man är tvungen att ge sig ut att jobba!

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 186
Senast: Marvin
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 398
Hästvård I korthet och lite förenklar så står jag som åsnan mellan två hötussar, där A och B har diametralt skilda åsikter - men där båda ger...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 609
Senast: mily
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur