Uppföljare till filmer

Hermelin

Trådstartare
Vid lunchen idag hade vi en diskussion där vi (nästan) var överens om att det här med att göra uppföljare till filmer var ett fenomen som framförallt tog fart på 80-talet. Tänk Polisskolan och Rambo.

Men hade vi fel? När gjordes den första 2'an? Och varför...

Spontant skulle jag säga 70-talet för det jag tänker på som uppföljare. Alltså en film som mer eller mindre gör samma sak igen, inte en film som faktiskt fortsätter på en större story arc. En snabbgoogling påpekar Bondfilmerna också, och då blir det ju ännu tidigare.

Poängen med den typen av uppföljare är väl helt enkelt att man inte behöver lägga något arbete på att etablera karaktärer eller ens konflikter och man har en färdig publik. Den som gillar att se John McClane slåss mot omöjliga odds samtidigt som han släpper några kärva vitsar här och där, de kommer att gå och se nästa film utan någon övertalning.

Vid lunchen idag hade vi en diskussion där vi (nästan) var överens om att det här med att göra uppföljare till filmer var ett fenomen som framförallt tog fart på 80-talet. Tänk Polisskolan och Rambo.

Men hade vi fel? När gjordes den första 2'an? Och varför...

SVT Retro gjorde ett program om detta nyligen, går att se HÄR.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 484
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 108
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
1 015
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
761
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka