Uppfödares sorg

Welsh

Trådstartare
Hittade idag ett av mina stoföl död i hagen. Fölet var så sent som inatt kl 24.00 pigg och glad och racade runt i hagen med sin kompis. Nu låg hon på sidan som om hon dött i sömnen, ingen yttre skada och inget som syns. Försäkringsbolaget har valt att inte obducera. Så trist, nu har vi fått flytta stoet och fölet till en annan hage där hon får gå ifred under natten och i morgon bitti ska vi lasta in fölet i transporten och åka iväg med det. :cry:

Åh, vad tråkigt och hemskt för er, verkligen ledsen för er skull.
Hur gammalt var fölet? Har ni några egna teorier om varför det dog?
Hlsn Helena

:cry:
Jag önskar att jag visste vad jag skulle skriva för att trösta, men det vet jag inte.
Så du får helt enkelt klappa dina andra hästar lite extra!

Tack o lov så var det inte Idas föl, om mna nu kan säja så. Det var B.Bs föl e HT mitt andra cobstos föl. Är så svårt att fatta att hon är död. Hon var så pigg, bra hull och glansig så sent som i natt. Det här kommer man att fundera på länge, om vad som gick snett. Då jag hade henne i Folksam plus så var hon redan försäkrad mot dolda fel och iom det så behövs ingen obduktion. Det enda som behövs är att någon intygar att hon är död samt att vi skickar in bilder på henne, känns lite absurt. :cry:

Ja verkligen man vill ju gärna veta vad som var fel.

Fick avliva min gamla valack natten till tisdag så jag vet hur det känns. :(

Hur tar stoet det?

Usch vad jobbigt det måste vara att hitta sitt lilla föl död i hagen. Jag kan inte ens tänka mig tanken på hur jag skulle reagera. Jag har haft turen att föda upp 2 föl och ingen, peppar, peppar, har varit sjuka. Jag lider med er och framförallt stackars stoet som har stått bredvid sitt föl hela natten. Kanske hela natten och väntat på att fölet skulle vakna och resa sig upp för att dia.

Hon föddes 21/5, hade diarre vid fölbrunsten men för övrigt har hon varit frisk. Det måste varit något medfött fel.

Ja det var fuxstoet som ni såg på Mora.
Stoet går iväg och betar en sväng för att sedan gå tillbaka för att knuffa på fölet. När vi bar in fölet i transporten så gick hon direkt in, hon brukar annars vara väldigt skeptisk till transporter ävn med ett levande föl som redan är inplockat. Till följd av detta så får Görels sto sällskap av Ida + föl i morgon....
<-----Det är fölet som är på min användarbild

precis samma hände min kompis för ngn månad sedan.

fölet var jätte pigg o skuttade och nästa dag var den död.
det var mjölk/blod i lungorna (kommer inte ihåg) som kvävt fölet.

Vad tråkigt....jag är ledsen för er skull....

Det hände mig samma sak idag i vår hage, men det var inte min häst. Fast lika hemskt.

:cry:

Har ni tänkt på ammajouren??
Det är kanske inte högsäsong så här sent, men..
Uppfödaren till min shettis flaskmatade en i fjol, och dom hade uppskatta en amma.

Det är ju mycket som ska stämma med sto och föl och så vidare, men....

Bara en tanke... :idea:

Lider med dig :cry: :cry:

Lånar knapp
Lider med dig aldrig roligt när det händer , har ju själv förlorat ett föl i år ju .

Hanna var det Emil du fick göra av med? Fy vad tråkigt Lider med dig med ju :cry: :cry:

Det är för sent för amningsjour. Vårt föl var 1 ½ månad gammal och den mjölken är de inte intresserad av. Dessutom skulle jag aldrig orka att ta emot någon annas föl, vi har för mkt runt omkring oss just nu, Egoistiskt men sant. Vårt sto skulle inte heller ta emot. Fölet är lastat i transport i väntan på att vi måste åka av ön för att möta upp slaktbilen, usch. Stoet vaktar den tomma platsen som fölet låg på. :cry:

Åh fy vad fruktansvärt!!!
Sänder mitt djupaste deltagande :cry:

var med om exakt samma sak för ett par år sedan, ett fullblodsföl vid samma ålder, pigg och fräsch på kvällen, men på morgonen låg hon död i boxen utan synbar anledning, som du säger, precis som om hon hade dött i sömnen, halmen var helt orörd alltså inga koliksymptom, då Impala var väldigt värdefull (missförstå inte, men hon skulle bli galopphäst) blev hon oducerad och man hittade fullt av bölder i hela lungområdet, men hon dog av att aortan hade krossats/klämts ihop mellan en samlig av bölder. Alltså hade det gått fort och varit smärtfritt för fölet.
vilket är en klen tröst i sorgen men känns ändå bättre att veta...
lider med dig :(

Liknande trådar

Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka