Uppfödares sorg

Det fölet hade säker dött av rodococcus equi, dom blir väldigt dåliga av det och hinner man inte till vet i tid så dör dom ganska snabbt...Min 2 åring hade det som föl, men kom in i sista stund och är idag helt återställd...denna sjukdom får föl mellan 3 veckor och max 3 månader gamla...sen kan dom inte få sjukdomen mer.

Visst var Emil med på utställning på Fornboda i febr -03? Såg honom där och blev jätteförtjust! Så tragiskt att han är borta nu!

Welsh: måste kännas tungt att hitta en sån liten död i hagen, ett sånt litet nytt liv med förhoppningsvis så många år framför sig. Förra sommaren hittade jag en av ridskolans hästar utslagen på sidan på morgonen på sommarbetet. Kändes otroligt tungt trots att han "ändå" var så pass som 22 år gammal.

Jag är väldigt ledsen för er skull. Det måste vara något av det värsta som kan hända. Vi har förlorat en ettåring en gång och det var fruktansvärt.

Kram!

Kan bara säga att jag alltför väl vet hur du har det.. Förlorade ju åxå mitt lilla stoföl för ca en månad sedan. :cry: Så sorgligt att ngt så ungt och vackert ska behöva få ett så sorgligt slut..finns inga ord som tröstar, inga anledningar som förklarar..skickar en stor tröstkram iaf!

//jo7

Rhodococcus var det första vi misstänkte, men proverna påvisade inte RE-bakterien i något test, ändå gjordes ganska så många. Det ända SVA kunde säga var att det antagligen var någon slags medfödda tumörer, men de proverna fick skickas utomlands och då sa den norska ägaren att det räckte med provtagningar, fölet var ju redan dött.

mamman har efter det fölet fått svårt att bli dräktig på nytt, så antagligen var det någon slags infektion eller liknande som på tidigt stadie överfördes till fostret, men det vet man aldrig. eller så var det helt och hållet en kemisk reaktion i fölet som gick snett tidigt, så att mamman inte alls haft med saken att göra, rena spekulationer... :cry: men det var fruktansvärt att behöva ha lilla Impala liggandes under en presenning flera dagar innan slaktbilen kom... :(

Ja det var han. :) Min fina lilla gubbe... Han fick 88789=40 och vann sin klass så han var fräsch hela tiden och det får jag ju vara glad för!

Visade du också häst där?

Jag kan svara för Lorpan - för vi två åkte tillsammans till Fornboda! :)
Vi hade en Buketräff där - med diverse folk (Lil-Sis, Tweety, Bengall, Inte Ung, Jamtland, Fodong och nån till har jag för mig - sorry, det var ju ett tag sen nu :o).

Oj jag läste visst inte så noga... Stod ju -03 jag läste -04, han var iofs där båda åren men fick olika poäng. Hur som helst, det visste jag ju redan - fick ju foton av dig därifrån! :)

Liknande trådar

Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka