Bara några snabba svar (det är snart kafferast
).
Enskild firma är nog det bästa för dig. Är du nystartad rekommenderar jag att du deklarerar den som aktiv, då får du som sagt var göra avdrag mot inkomst av tjänst de fem första åren och det är ju i varje fall positivt om man går med förlust...
Det kostar inget att registrera sig för moms och skatt.
Har du omsättning under 1 miljon (tror jag gränsen är) så behöver du inte momsa per månad (men jag tror att du kan välja det om du vill). Då momsar du liksom i själva årsdeklarationen, där in - och ut + skatter räknas ut.
Jag är dålig på detta med skattesatser, men det är klart - säljer du en häst för 40000:- + moms får du ju behålla mindre om du gör det vitt än svart... Så enkelt är det. Inte_ung har rätt bra koll på de här satserna så knallar hon in på tråden får du mkt hjälp.
Du får ju göra avdrag för alla inköp (som hör till verksamheten såklart, men det gör väl nästan allt
), men det som räknas som investeringar har en viss avskrivningstid (du får alltså dela upp utgiften på flera år). Men detta vet du säkert om du läst ekonomi.
Nej, nu måste jag ha en kaffetår, jag är inget proffs på detta men det finns de här på forumet som kan mer än jag. De dyker säkert upp under dagen.