Sv: Uppfödare "stulit" ägarskap!
Varför i all sin dar ska man "stryka" ett kontrakt? Man har ju varit överens om avtalet när man skrivit på det? Om man nu tycker att stoägaren "kör en fuling" - varför gick man med på avtalet från första början? Är det alltid OK att först säga ja och amen, och sedan skrika i högan sky när det blev som man avtalat?
Men vilken del är det du har missat? Det har ju inte blivit som de avtalat, och det står inte att man ska "stryka", utan att hon inte kan STYRKA, med det menar jag att det är ett kontrakt som stoägaren skrivit, som min vän skrivit under, och som stoägaren sen inte följer, det spelar ingen roll om full betalning erlagts lr inte för fölet just för att det står i kontraktet att ägarskapet ska gå över till köparen innan full betalning erlagts.
Tror att du har blandat ihop rollerna lite, vilket inte är lustigt i denna soppa.
Snabbt förklarat igen.
Stoägaren skrev kontrakt, min vän skrev under och godkände, de var överens.
Stoägare bryter kontraktet genom att sätta sig själv som ägare på fölet, trots att det i kontraktet (som denne själv skrivit) står att allt ansvar och ägarskap ska överlåtas till köparen (min vän) 48 h efter födseln.
Då köparen betalat språngavgift, skall xxx kr betalas i samband med födseln, resterande xxx kr skall betalas vid leverans som sker vid 6 mån ålder.
Nu är ju detta bara delar ur kontraktet, men jag hoppas att du förstår att det faktiskt är ett kontrakt som stoägaren utformat men sedan inte vill följa. Så vem gör då felet?
Då min vän nu pratat med en jurist, som har sagt detta och framhåller även att det är ett kontraktbrott, som är väldigt tydligt iomed att stoägaren gjort som denne gjort.
MEN, för att allt ska bli guld och gröna skogar, så ska sista betalningen nu erläggas så att fölet blir fullt betalt. Varvid kontraktet inte gäller mer än som ett kvitto. Vilket det förmodligen kommer göra sig bättre som =)