Uppfödare i Sverige - dela med Er.....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Camaro
  • Startdatum Startdatum
C

Camaro

Uppfödare i Sverige - berätta Er historia! Hur kom det sig att Ni började med det Ni gör? Vad hade Ni för ambitioner från start? Vad var det viktigaste att tänka på när Ni startade upp? Vilka marknadsföringsmöjligheter använder Ni och hur ser Ert samarbete med andra ut? Är målen som sattes från början uppnådda.. Det finns hur mycket frågor som helst....

Vore jätteroligt att få veta om just Er historia - hoppas Ni vill dela med er :) :)

Sv: Uppfödare i Sverige - dela med Er.....

Efter en smygstart som uppfödare 1977 dröjde det till 1987 innan avelsdelen av min verksamhet kom igång. Syftet var att föda upp kapabla hopphästar, hade ej råd att köpa färdiga hästar med den kvalité och kapacitet som jag ville ha. Kostar ju egentligen mer att föda upp men kostnaderna sprids under fler år. När de första fölen anlänt var det tvärt omöjligt att inte planera vidare. Kombinera blodslinjer man tror på, utbilda från början för att sedan komma ut på tävlingsbanorna med en häst som är min alldeles egna "produkt". När jag numera själv slutat "sikta mot stjärnorna" är det fortfarande lika roligt att ta fram unghästarna och ge dem en bra start - förhoppningsvis hamnar de sedan hos en duktig ryttare som kan ta vara på hästen och utveckla till högsta möjliga nivå. Har dock stor nytta av att jag fortfarande tävlar, både vad gäller att se hur olika hingstar nedärver sig, gör ju även att man underhåller sitt kontaktnät bland andra tävlingsryttare. Syns man inte - finns man inte !

Målet har hela tiden varit och är att få fram "min" sorts häst. Energisk, känslig och med mkt HOPPNING i.

Sammanfattade min tanke om vad jag sökte redan från början.
3H = HUVUD - innefattar ridbarhet o inställning till arbete
HOPPNING - kapacitet, mod, försiktighet,hinderklok
HYFSAD exteriör - får ju gärna vara vacker men viktigast är hållbarhet och att det ej finns brister som motverkar hästens förmåga att hoppa stora hinder.

Ser fram mot att ta del av andra berättelser från uppfödare här på buke !!

Tack för Du ville berätta Din historia :) Intressant!

Hoppas fler vill skriva...

Jaaa jag vet ju inte om jag kan kalla mig själv uppfödare utan håller det mer på en hobbynivå då jag i alla fall än så länge inte har tjänat några pengar utan det har bara lensat plånboken. ;)

Jag hade en mycket fin hopphäst som har bl.a gått breeders final med bra resultat tyvärr skadade hon sig kort efter att jag hade köpt henne vi visste inte vad det var först och la ut X antal 1000 för att få reda på vad som var fel till slut hittade äntligen en vet en chipfraktur i min häst ena knä och operation blev det. Efter ett års kovalesens skulle hon ridas igång igen men hade fortfarande problem med sitt knä och till slut beslutades det att hon fick gå in i avel istället då hon redan hade en avkomma som gick 140. (detta beslut togs efter lång disk med vet som sa att den skadan han hade åtgärdat under operationen hade uppkommit av yttre våld, t.ex en spark på knät, och skulle inte ha någon betydelse för hennes avkommor.)

Hon betäcktes första gången hos oss 2005, 2007 och 2009 i år har också hennes första avkomma betäckts (f 2006).

Kände igen mig i Sunlight vill ha fina hopphästar med kapacitet men eftersom att mitt sto som jag nu har avlat på kostade väldigt mycket pengar och har också fått väldigt mycket pengar satsat i hennes tillfrisknande hade jag inte längre råd att köpa de hopphästarna som föll mig i smaken. Mitt sto har ju också bevisat sin duglighet både på hoppbanan och i avel genom hennes första avkomma som förra ägaren hade uppfött. Så nu börjades det leta hingst.

Mitt mål med aveln är att avla fram morderna hästar med bra ridbarhet, stor hoppförmåga och gärna med lite annorlunda/inte så vanlig härstamning.

Min "ursto" har stamen (Landlord-Marco Polo-Avenir-Xebec xx) min första uppfödning har pappan Orlando (nu blev ju han väldigt mycket använd och därför kanske inte så ovanlig stam), min andra uppfödning gjordes med hingsten Lux Z och i år har jag betäckt min första avkomma med Calido 1 och hennes mamma med Lux Z igen.
Försöker hitta hingstar med mycket fullblod men tyvärr upplever jag utbudet där som lite torftigt.

Älskar att avla tycker att det är så kul, leta efter hingstar med just det där lilla extra och fundera på olika kombinationer, men tyvärr har jag inte råd att ta föl varje år, men kanske en dag... :D min stora dröm är att hålla på med detta på heltid, men för närvarande kan jag inte det utan sponsrar mitt avelsarbete med ett vanligt jobb. är ju bara 25 så kanske en dag... ;)

Senast ändrad:

Kan kanske inte heller kalla mig uppfödare. Vår historia är väldigt lik theJohannas. Kom in på avel genom "tvång", vårt sto skadade sig. Även om inte vår häst var superdyr så hade vi ändå lagt ner, för vår ekonomi, ganska stor summa. Hon var fin att rida och hade hyffsad kapacitet men som avelssto var hon kanske inte "perfekt" exteriör, däremot temperamentet är helt 100 :love: Så vi resonerade att vi skulle ha en häst till oss själv. Eftersom vi trots allt är hobbyryttare är är temperamentet det viktigaste för oss och letade därför efter en hingst med erkänt gott sådant. Vi försökte också titta kritiskt på vårt sto för att hitta en hingst som kunde kompencera hennes tillkortakommanden.
Resultatet - en mycket trevlig häst som nu är 3 år.
Att få föl var så jäkla kul så i år har vi en ny liten plutt efter henne. Helt annan stam men det ska bli spännande att se vad det blir av den.
Men nu blir det nog :angel: inte fler. Pengar och plats saknas. Men vem vet, dyker rätt hingst upp så får man väl skrapa kistbotten.
Men som sagt, inga ambitioner att föda upp nästa Tortillas eller Flippan.

Jag har inte halkat in i hästaveln på något sätt. Jag har alltid varit väldigt intresserad och efter många års jobb på hingststation i Tyskland så hade jag ganska bra koll på delar av tysk avel. Jag har dock inte velat betäcka egna ston förrens jag haft rätt förutsättningar så det är först i år jag fått egna föl. Hingstverksamheten (spermaimport) har dock rullat på ett par år längre.

Målet är förstklassiga hopphästar, och jag är oerhört kritisk till stomaterialet. Har inte stona själva tävlat de högsta klasserna så har de syskon som gjort det eller är verksamma i avel (läs godkända hingstar). Det finns ingen anledning att börja med halvbra ston, då kommer det ta för lång tid att få fram riktigt bra avkommor. Börjar jag med riktigt bra ston är chansen helt enkelt större!

Någon gång i framtiden ska jag ha ett gångartssto också, men även där är jag kräsen så vi får se när rätt dyker upp!

Gällande marknadsföring så säljer jag än så länge inte mina egna uppfödningar, de samlar jag på hög. Däremot så hjälper jag till att förmedla avkommor till hingstarna födda både i Sverige och i Tyskland, och där är marknaden faktiskt inte mättad. Jag hade kunnat sälja fler avkommor efter en del av hingstarna! De är slut i Sverige helt enkelt, och bra föl är den bästa reklamen för både ston, uppfödare och hingstarna!!

Jag håller med dig där. Om jag skulle satsa på avel för försäljning så hade jag aldrig avlat på vårt sto. Hon har inga större exteriöra avvikelser så att hon är olämplig att använda men är heller inte den som kan tänkas lämna högklassiga avkommor. Men att få en trevlig ridhäst för våra behov räcker det. Första fölet blev trots allt klass I på fölvisning.

Kul att det kommit in lite fler berättelser :) Antar att en hel del har varit i Flyinge några dagar nu och kollat in fina unghästar ....
Hoppas fler fyller på med sin historia :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Mia_R
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 788
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 850
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka