Uppfödare i höghus?

em-pirre

Trådstartare
Hur tänker ni? Jag är inte säker på hur jag ska tänka, men min spontana reaktion är :crazy:

Fast nu kan jag ha fel, jag har kanske inte tänkt på allt? Enlighten me!

En bekant till mig har just fått sitt kennelnamn, och nu föddes deras första kull: 10 st rottweilervalpar. Det betyder att dom i en tvårummare på ca 60m2 har tolv (12) hundar, ett par katter och kaniner och en massa burdjur (möss eller nåt).

Hur många uppfödare, speciellt av stora raser, föder upp hundar i höghuslägenhet? De bor väl på tredje våningen om jag minns rätt.

Blir det inte lite svårt med alla valpar, som ändå ska ut (antar jag) då de blir lite äldre. Vad månne grannarna tycker?

Skulle du se en uppfödare som seriös om den vore som beskrivet ovan?

Sv: Uppfödare i höghus?

En numera utflyttad granne i kvarteret bedrev uppfödning av Anatolisk herdehund i ett höghus mitt i innerstan. Han hade vid ett tillfälle tre vuxna hundar och åtta valpar samtidigt. Han bodde inte i större lägenhet än en tvåa vad jag vet. :crazy:

En annan granne jag hade tidigare födde upp chihuahua och hade vid tillfälle enormt många hundar. Spontant känns det lite bättre faktiskt. Men vid närmare eftertanke skulle nog oavsett storlek på hunden vara tveksam till att köpa en valp som kanske inte har haft möjlighet att röra så mycket på sig ute som valparna har haft möjlighet att göra om man har stor hundgård/trädgård.

Då jag åkte ner och tittade på min valp var det januari och kallt, men valparna och hundarna fick redan då komma ut flera gånger om dagen, för att vänja sig. Deras valphage fanns i tvättstugan, vilken hade golvvärme, och hade således en egen ytterdörr. Gården var stor och inga grannar fanns. Det kändes så bra att hundarna flera gånger om dagen fick möjlighet att komma ut och redan i ung ålder prova kissa ute, äta snö, frysa lite och sedan komma in i värmen.

Hur fan tar man 12 hundar nedför tre trappor? I skiften? Jag fattar inte riktigt.

Min uppfödare bor i lägenhet på andra våningen, tror det är en fyra men det vet jag faktiskt inte. Hon har 4 vuxna hundar och valpkull 1-2 ggr/år och jag tänkte aldrig ens tanken att hon skulle vara mindre bra/seriös än ngn som bodde i hus. Jag hade ju letat uppfödare/tik/kull i 2 år och hon var en av mkt få som jag verkligen fick superförtroende för.

Vi köpte från "lägenhetsuppfödare",dock så var det bara ett litet hus,2 våningar,och inte så många lägenheter,4 eller 6 i varje trappuppgång,plus att vi har en betydligt mindre ras (staffordshire bullterrier) och dom bodde på bottenvåningen och lugn och ro utanför dörren,dvs inget stor område. Dom bodde i en 3:a.

Våran uppfödare var serös och väldigt noga med allt. Nu föddes våran valp mitt i vintern,så dom hade inte varit utomhus så mycket (-25 grader ca dagligen sista veckorna och kanonmycket snö,innan dess var dom för små att vara ute,men dom hade varit ut lite då och då på en skottad plätt!),på sommaren så kunde hon sätta upp en valphage på gräsmattan utanför husen.

Om JAG hade varit uppfödare skulle jag aldrig starta upp något om jag inte bodde i hus med stor trädgård,ev så kanske man skulle kunna föda upp dvärgraser som kanske chihuahua,pomeranian,dvärgpudel osv,men absolut inga större hundar,då hade jag velat ha tillgång till större ytor osv,men jag tycker ändå inte att man ska klanka ner allt för mycket på dom som föder upp hundar i lägenheten,finns faktist seriösa människor där med.

Dock så lär ju din bekant få problem i fall hon inte blir av med valparna! :grin::idea: Kanske 6 halvuxna,och två vuxna rottisar i en 2:a...:p

Senast ändrad:

Dock så lär ju din bekant få problem i fall hon inte blir av med valparna! :grin::idea: Kanske 6 halvuxna,och två vuxna rottisar i en 2:a...:p

Ja man hoppas ju att hon blir av med dem. Visst förstår jag att det finns seriösa uppfödare även i höghus, jag vet bara inte riktigt vad jag ska tycka. Hon har länge talat om att flytta till villa, och det lär inte ta länge innan så sker. Man tänker ju att hon kunde ha väntat ett år eller så...

Jag hade iofs tänkt om 100 gånger oavsett var valparna skulle födas:D men aldrig en valpkull i höghus, möjligtvis små hundar.

Sen handlar det väl inte om hur seriös man är, mer om vilket jobb man får med ont om plats osv.

Jag menar inte att man är oseriös bara för att man föder upp valpar i höghus, men jag vill ha en valp som har kunnat röra sig lite mer fritt utomhus, kunna leka med kullsyskonen och stärka sina små kroppar. Nu kan säkert en del lösa det än då på ett bra sätt, men jag tänker ändå att det är lätt hänt att de inte får tillräckligt.

Jag bor i lägenhet och har uppfödning, visserligen av dvärgschnauzer men det fungerar alldeles utmärkt. Valparna bor första tiden i sovrummet, sen flyttar de ut i köket. Från det att de är 5-6 veckor får de komma ut en stund varje dag om vädret tillåter. Antingen så gör jag en valphage ute på gården eller så tar jag ut dom 2 och 2.
Dock skulle jag nog dra mig lite för att ha valpar av en större ras, men detta mest pga platsbristen samt att de skitar ner och förstör så mycket mer.

Hon kanske behöver valpinkomsterna för att kunna köpa hus?
Dessutom lär det kosta multum att återställa en lägenhet efter så många Rottisvalpars framfart.

Jag bor i lägenhet och har uppfödning, visserligen av dvärgschnauzer men det fungerar alldeles utmärkt. Valparna bor första tiden i sovrummet, sen flyttar de ut i köket. Från det att de är 5-6 veckor får de komma ut en stund varje dag om vädret tillåter. Antingen så gör jag en valphage ute på gården eller så tar jag ut dom 2 och 2.
Dock skulle jag nog dra mig lite för att ha valpar av en större ras, men detta mest pga platsbristen samt att de skitar ner och förstör så mycket mer.
Jag kan skriva samma sak fast jag har ju chihuahua istället. Jag har gjort så att de sovit tillsammans med tiken de första veckorna och sen har de fått flytta ut i köket/vardagsrummet i valphage. Jag har tagit ut valparna varje dag från det att de är tillräckligt gamla så att de kan springa på gräsmattan och leka fritt.

Dock bor vi såpass stort att valparna leker massor inomhus också då jag inte har de begränsade till valphagen hela tiden. Är vi hemma och vakna så är valphagen öppen och valparna kan gå in och ut som de vill.

Kan inte se att mina valpar i stan skulle ha det sämre än tex mina Jack Russell valpar som jag får hos mina föräldrar i villa med stor tomt. Visst är JRT ute mer än vavvorna i stan, men de har ju ett helt annat behov av att vara ute också.

Hon kanske behöver valpinkomsterna för att kunna köpa hus?
Dessutom lär det kosta multum att återställa en lägenhet efter så många Rottisvalpars framfart.

Hon äger sin lägenhet, kommer att ta över sin farmors hus inom den närmaste framtiden.

Jag kan också tänkta mig att små raser skulle gå bra. Speciellt om det inte blir så många. Tänk er 12 rottisar. Även såna valpar tar ju plats!

Jag kan också tänkta mig att små raser skulle gå bra. Speciellt om det inte blir så många. Tänk er 12 rottisar. Även såna valpar tar ju plats!

.En släkting tog hand om en vanvårdad rottiskorsningstik som förstås visade sig vara dräktig. Fick 12 levande valpar och bodde i lägenhet centralt i stan (småstad). Det var ena bombnedslaget hemma där... Spelade liksom ingen roll hur mycket de städade det var kiss och bajs överallt ändå.

Stor ras med stora kullar i liten lägenhet mer än en våning upp skulle nog få mig att tveka. Har svårt att tro att den uppfödaren verkligen orkar eller gör sig besvär med att ta ut valparna så mycket som jqg tycker att de borde få komma ut.

Jag är mycket skeptisk. Av rent praktiska skäl så tror jag att det blir färre utomhusvistelser, som är viktiga för miljöträningen.

Håller själv på med ett litet specialarbete om prenetal stress, ju mindre plats för lya, desto större risk för stressade valpar. Min lärare menar att tik och valpar måste kunna vara absolut ostörda under de två första veckorna, blir lite svårt med 10 valpar på så liten yta.

Fast å andra sidan hade inte min senaste valp varit ute en enda gång när jag hämtade henne, men det vande hon sig vid på nolltid.

Det är ju naturligtvis ingen lag att börja med socialiesering så tidigt som möjligt, men jag är övertygad om att man har igen det som hundägare. Sen är det ju minst lika viktigt hur man fortsätter jobbet som ägare.

Fast risken för prenatal stress ser jag som allvarligare.

Jag hade nog undrat om "uppfödaren" var riktigt klok. :D
Jag skulle vara väldigt, väldigt tveksam. Det är en sak att ha lägenhet på bottenvåning med egen uteplats, men tre trappor upp? Njae. Då hade jag inte ens kommit på tanken med uppfödning själv, sålänge jag inte födde upp någon miniras som kanske bara får 1-3 valpar. Då ska det dessutom vara ordentliga gräsmattor och grönområden runt omkring.

Hur har de tänkt sig att ge valparna tillräckligt utrymme att röra på sig?

*kl*
bara nyfiken: hur stort utrymme tycker ni man ska ha till en kull rottis-valpar? hur stor utomhusyta?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka