uppdrivna kotor?

Qodrofenia

Trådstartare
Skulle jag vilja veta mer om..
Vad beror det på?
Hur förhindrar man?
Kan en hovslagare hjälpa en häst med detta problem?
Någon som kan förklar utförligt hur det ser ut när en häst har uppdrivna kotor?bilder?
Är det samma sa sak när man säger att en häst har uppdrivna kotor och uppdrivna kotleder?

Jag har sökt på nätet men mer utförlig info om detta har jag inte kunnat finna.

tacksam för svar :bow:

Sv: uppdrivna kotor?

tack så mycket .. där har jag redan läst men tyvärr stod det inte så mycket som jag ville veta.. Är lite mer vetgirig än så..

När jag hade en unghäst som växte för fort och fick uppdrivna kotor fick jag ändra C/P kvoten efter samtal med Uppsala iof 10 år sedan jag hade henne tillsammans med en annan fölunge och den matten fodrade mer än gärna på dessa små bebisar ;)

Tillsatte även AD vitamin (åt ensilage ) ändrade foderstaten och C/p kvoten och sen löste sig alltihopa .

Mia

När jag hade en unghäst som växte för fort och fick uppdrivna kotor fick jag ändra C/P kvoten efter samtal med Uppsala iof 10 år sedan jag hade henne tillsammans med en annan fölunge och den matten fodrade mer än gärna på dessa små bebisar ;)

Tillsatte även AD vitamin (åt ensilage ) ändrade foderstaten och C/p kvoten och sen löste sig alltihopa .

Mia

Hur ändrade du foderstaten och vad la du Ca/P kvoten på?

Drog ner på hela foderstaten eftersom man var för glad när man matade unghästarna .
Angående C/P kvoten har jag gått igenom mina papper och hittar inte det papper jag satt och skrev på när jag pratade med SLU om du har problem är det bättre att ringa och samråda med dom angående kvoten för de uppgifter jag fick då är ju som jag skrev 10 år gamla :crazy:

Eftersom man numer använder mer ensilage och solen inte får torka detta på samma sätt så spekulerade man just även om att jag skulle tillföra AD vitaminer ..

Vad som löste allt kan jag inte svara på tiden ,omfördelningen ,AD vitaminerna eller C/P kvoten ..
Anser att man ska tillgodose fölungarna det dom behöver men inte övergöda dom ..
Vilket är min egen filofosi ;)
Mvh miaa

Ok, tack för svaret. Det är ju inte helt ovanligt med (lindrigt) uppdrivna kotor så det kan vara bra att veta lite mer om det.

*KL*
puttar upp tråden..
finns ju både vetrinärer och hovslagare mm på forumet. vore kul med svar från nån av dessa.

Jag är ingen expert på sånt ( travare har ju oftast inte såna problem)
Men det brukar ju vara nåt tjafs med kalk o mineraler/ för snabb tillväxt och sånt...upprätade kotor ser ut som det låter, från hoven upp till kotan är det RAKT...en del hästar får smärta o andra känner inte av det men själva genomtrampet blir ju inte som det ska.

Jag hade ett hbl hemma ( 1 åring) som led av detta, hon röntgades och såg VÄRRE ut på rtg än vi trodde...vet inte hur det gick med henne men henns fd ägare finns på buke och hon kanske vet...

Är det en ettåring du frågar om?

nej! jag undrar i ren allmänhet.Då det verkar som om det är rätt vanligt förekommande.
sökte bla på nätet innan jag postade den här tråden.
och fick då upp en hel del travhingstar med just uppdrivna kotleder?
så så ovanligt kan det väl ändå inte vara hos travaren?

går det att göra nått åt efter hästen växt färdig? eller är detta ett bestående men?
en häst med uppdrivna kotleder kan inte trampa igenom är det så?

Kollade också lite, de travarna som var med var ju exteriörbeskrivning med ngt uppdrivna kotor. De jag har sett IRL har varit halvblod bara, och oftast unga hästar...uppdrivna kotor kan man antagligen också få pga skador på brosket, alltså genom överansträngning av leden....men som sagt, jag har aldrig haft nån med de problemen utan det är bara mina egna teorier....

som jag förstår det så släpps hingstar igenom i travavel med uppdrivna kotleder?vet inte hur det är i halvblodaveln heller .nån kanske vet?

åå tusen tack för att du visade bilden :bow:

Jag tror inte det är genetiskt eller ens ärftligt då det oftast finns en bakomliggande orsak till det, dålig utfodring, för snabb tillväxt eller överansträngning.....
Men jag är ju inte 100 på det....

vet du vad det är som händer vid tex överträning? alltså i leden? för att kotan ska bli uppdriven alltså? vad är det igentligen som händer innuti öht? broskbildning ökad mängd vätska ?

om det inget görs när hästen får denna åkomma går det då att rätta till det senare i livet?eller är det då försent?

Bra fråga, vill också vet möjligheterna till att kunna rätta till problemet senare då jag har en 3-åring med en aning uppdrivna tillväxtzoner.

Jag är som sagt inte alls expert på detta och att en del hästar får uppdrivna/rätade kotor kan ju ha med så mycket att göra...foder, parasiter, skador...kanske t om tidig kastration ( då tillväxten i tillväxtzonerna rubbas från det normala , OBS egen teori) inflammationer som ger pålagringar osv osv....

Tror Alexandra_W skrev nån tråd förra året om just detta ämne....

Bättre nån med riktig kunskap svarar varför tycker jag :D

Liknande trådar

Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Zevzan
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
782
Senast: clusia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka