Fiorano

Trådstartare
Vad ska man göra åt att hästen är uppdragen i buken? Jag vet verkligen inte vad det beror på! Det är en shettis som jag bara haft ett par veckor. Han verkar trivas rätt bra och är kaxig som attan i hagen till min stor häst. Han får ca 4kg hö om dagen, lite betfor och går i hagen med lite gräs. Han dricker ordentligt och är väldigt blank, pigg och fin i hull. Men är som sagt uppdragen. Varför?

Sv: Uppdragen

Läste precis om detta igår i en bok i en affär "håll hästen friskk" av bernt green och någon mer. Stod att en sjukdom som heter grässjuka kan ge en uppdragen mage. Låna boken på bibblan? Men kommer inte ihåg om hästens tillstånd ska vara allmänpåverkat för att den ska vara sjuk i grässjuka. Eftersom hästen är frisk för övrigt. Börja dock inte oroa dig i onödan...

Sv: Uppdragen

nån gräsjuka är det knappast. då är hästen mkt mer allmänpåverkad!
sjukdomen kan se ut på tre olika sätt:
1. En snabb dödlig utgång.
2. En långsam dödlig utång.
3. En kronisk form som hästen kan överleva. Och dessa hästar får en mycket kraftig uppdragen buk och är mycket magra.

Min häst är också ganska uppdragen i buken. Det kan ha sin naturliga förklaring i att hennes rygg är ganska lång, Har dessutom pratat med veterinärer som säger det kan bero på att hennes mamma dog när hon bara var 3,5 månader, hon fick inte den mjölk hon behövde från start helt enkelt.
Jag har hört att foderjäst ska hjälpa, men har själv aldrig testat. Hur gammal är din häst?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 028
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama