Uppdragen buk?

salladfinger

Trådstartare
Sommarjobbar med barnridning och en av barnponnierna har ibland vääldigt uppdragen buk och är seg och irriterad på förmiddagarna när vi drar igång, det konstiga är att han får sin högiva vid 10, och vid 11-12 är han uppdragen och ser ut som han har koliksymptomfast han är väldigt lös i magen. De har ätit torrhö från samma balar senaste två veckorna (har endast varit såhär i två-tre dagar) och det är bara han som blir såhär av fem möjliga.
Vad kan det vara?
Är det någon mystisk ponny-åkomma jag inte hört talas om förut eller vad?

Sv: Uppdragen buk?

Jag tycker det låter som grässjukan. Men den är ju tydligen väldigt ovanlig så kanske ändå inte. Vad för typ av bete går de på? Gammal äng eller odlad vall?

De går i en jordhage med lite lite gräs här och var då en annan ponny har kronisk fång. De får inte särskilt mycket hö och de har fri tillgång till vatten, det örsta som kommer upp i huvudet är såklart mild kolik, men han är väldigt lös i magen:confused:

Jag hade nog ringt veterinären och diskuterat i alla fall. En häst som får för lite mat brukar inte bli lös imagen, snarare torra gula bollar. Det finns väl något man kan köpa i pulver form som är bra för dåliga magar, tror det heter "mag o tarm" eller nåt i den stilen. Ska finnas på granngården. Det hade jag provat, efter vet inrådan.

Jag hade nog ringt veterinären och diskuterat i alla fall. En häst som får för lite mat brukar inte bli lös imagen, snarare torra gula bollar. Det finns väl något man kan köpa i pulver form som är bra för dåliga magar, tror det heter "mag o tarm" eller nåt i den stilen. Ska finnas på granngården. Det hade jag provat, efter vet inrådan.

Min ponny blir lös i magen om hon får i sig för lite grovfoder.

Tydligen får hästarna bara mat en gång om dygnet?! Han är förmodligen väldigt hungrig då eftersom bete saknas. Flera hästar som får mat samtidigt i hagen - stress. Det gäller att knöla i sig så mycket som möjligt på så kort tid man kan!!!
Jag skulle också få ont i maggen då....................

skulle oxå säga för lite mat, men om den går i en hage emd väldigt lågt gräs är det ju lätt att den fått i sig jord, och kan ju då få kolik känning, fast jag har aldrig hört om hästar som får uppdragen buk vid kolik.

när de blir lösa i magen, har de ju en störning i grovtarmen, orsakad av nånting. Nytt foder, för lite mat mm. Får den bara 3 kg hö på hela dygnet ?? och om den går med flera hästar är det ju inte säkert den får äta upp sina 3 kg kankse bara hinner äta typ 1 kg.

Nu snackar vi lättfött russ som får tre kilo hö till morgon och en timme senare ser sjuk ut

Jag förstår att hästen inte mår bra på den dieten.

Vi skall ta grunderna.

Hästar måste få sitt foder uppdelat på minst 3 gånger/dag jämt spritt över dagen.
Ett russ som får sina 3 kg på en gång får problem med magen då tarmens bakterier inte kan bryta ner maten på det sättet.
Hästar har dessutom ingen gallblåsa så den maten blir inte tillräckligt smält i magen.

Hur lättfödd hästen är påverkar inte vilket behov av grovfoder des matsmältningssystem behöver.
Alla hästar måste få minst 1kg torrsubstans av grovfoder per 100kg häst.
Ett russ borde väga mellan 250-300kg och behöver därför minst 3kg torrsubstans = 3,5 kg hö = 6 kg hösilage uppdelat på minst 3 tillfällen på dygnet.
Och det skall vara mindre än 12 timmar mellan 2 utfodringar.

Den stackars hästen har magknip p.g.a. tom tarm och alldeles för full magsäck.

Som svar till ALLA

SJÄLVKLART får hästen mat mer än en gång om dagen (!!!!)
Jag skrev att han frå tre kilo till MORGON ellerhur?, sen får han hö både Morgon Lunch och Kväll. Under Middagen växlar han mellan arbete och lätt gräsbete.
De får inget kraftfoder pga. att de är inhyrda och ägarna valde att inte skicka med foder för att de inte fått det tidigare.

Vad är det här? ska ni utnämna mig till syndabock eller? Herregud, här försöker an bara få lite hjälp så blir man påhoppad som värsta djurplågaren.

För informations skull började hästen snora och hade låg feber idag så han har antagligen haft något virus som spökat. Kommer få vila några dagar framöver.

sant, har inte koll på hur mycket han dricker i och för sig, han dricker nog mest på eftermiddag-kvällen

(JA. Han har fri tillgång till vatten)

INGEN har väl för tusan utsett dig till syndabock. VART läser du det ? Folk skriver att hästen BÖR få mer mat för DU skrev att den får 3 kg...Inte förräns sen skriver du att den får mer. Dessutom är ju DU talesman för denna häst eftersom du skriver här. Ska vi då INTE kunna skriva frågor och svar till dig då ? Du vill ju ha reda på VAD det är för fel på hästen.

Påhopp vart läser du det ? Vad är påhopp för dig ? Att man ifrågasätter för man behöver MER information ? Påhopp verkar vara här på Buke när en ts INTE kan svara på vanliga frågor. När frågor blir för pressande, ja då är det plötsligt påhopp.

Ja fast jag tolkade det också som att hästen bara fick 3 kg hö på morgonen och inget annat.

Det är ju svårt att gissa sig till saker. Man måste vara noggran när man ber om råd. Man kan inte bara skriva lite grann om omständigheterna och tro att de som läser skall gissa sig till resten.

Efter att TS förklarat lite mer så hamnar det hela i ett helt annat läge.

Sen tycker inte jag att det har varit några påhopp utan helt enkelt kallt framställda fakta.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hundhälsa Smygande, nästan omärkligt har vår dv.schnauzer förändrats de senaste sex månaderna. Tidigare har han alltid haft en skål mat framme...
2
Svar
22
· Visningar
3 425
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 581
Senast: Tinuri
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: theresa
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 839
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2