Uppdrag "Gödning" del 1

Sv: Uppdrag "Gödning" del 1

Letar efter foder med hög protein och hög MJ.
Soja är äckligt enligt gammelman, kräsen sådan.;)

Dodson & Horrells eller Dynavena erbjuder pangvärden.
Annars får man mixa ett högproteinfoder med ett högenergifoder.

Hippo Alfa är äckligt enligt gammelman.
Äter lusern, både pellets och hack (kraffts), ca 1½ kg per dag.

kl

Spana in Dodson & Horrell's foder, bla deras Stud Diet och Stud Balancer har kanonvärden!

Tror ej att det finns här:confused:
Har bara Granngården, Citygross och Johan Hanssons här.

Om du inte tävlar så skulle jag föreslå riskli, får den mest svårgödda häst att resa sig i hull.

Fast Kraffts är ju något av de sämsta på marknaden, sett till näringsvärde ./. pengar.

Hur mycket ger du? Vi har under en period gett fri tillgång med lusern och olja på det, till en extremt svårfödd.

Tävlar gör vi inte, han är mest hagpensionär nu (30 år:love:). Med lite promenader och tömkörning skritt.
Var kan få tag på riskli?

Han får ungefär 1½ kg lusern per dag. 4 skp (krafft 1 kgskopa, ca 160 g packat hack) hack, 1 skp lusernpellets. Han får det i en upphängd hink i boxen, så "fri tillgång" på lusern då:d + ½ kg edel avel (som han får tills den tar slut, ca ½ säck kvar).
Olja är äckligt enligt gammelman, har provat de flesta oljor.

30 år, kblstravare, 158 hög, väger 601 kg på våg (i okt). Är nu lagom över revben, men tunnat ur över rygg och flanker:(. Bukig. Har PPID. Är kinkig och kräsen i maten sedan länge.
Är hagpensionär med lite promenader och tömkörning i skritt.

Äter förutom lusern och edel avel, 12 dl havre, 8 dl betfor torrvikt, 1dl foderjäst.
Har fri tillgång på hö i boxen till middag/natt (tills höet tar slut, sedan blir det mer hösilage). Får nu 3 kg hösilage (fjolårs, kvot 8.1 60%). Hösilaget ska ökas på mera vart efter han äter

Senast ändrad:

Med den åldern; hur ser tänderna ut? Glattbett är ju mer regel än undantag, och i så fall är nog blött lusern enda riktiga lösningen på grovfoderfrågan.

Ser att du bor i Uppsala på din avatar, i Täby vet jag att det finns och sedan kan du även skicka efter den på timotejandersen men då kostar den ju mer när frakten kommer på. Jag har själv en gammal gubbe och ser riskli som oumbärlig just nu för han mår så kalasbra på det och blir alldeles lagom i hullet utan.

Tänderna kollade sist i juli. Ok då, bra för den åldern slitna förstås. Kollas var 10:e mån, nästa i februari. Ultuna

Blött lusern är blä enligt gammelman;)

Har tyvärr inte körkort eller bil:(
Hur är det med smakligheten? Gubben min är MKT kräsen när det gäller foder. Godast är ren havre och betfor. Gillar inte ens müsli

Vår häst är kräsen, faktum är att han inte äter maten om risklit inte ligger i.:eek:
Såvitt jag förstår så har den nötsmak vilket tydligen tilltalar hästarna.

Ok. Känns lite dumt att köpa en hel säck och så vägrar han äta. Har gjort så flera gånger under alla år jag har ägt honom;)
Han kan vägra äta betforn om den är blöt eller för torr...:laugh:

Riskli är heller ingen billig produkt, så det är lite trist om hästen inte äter. Vårt kräsna fullblod åt riskli, men vi fick introducera det väldigt långsamt och i början blanda med vetekli (som han fick innan).

Ok. Har ju som sagt råkat ut för ett flertal gånger att jag har köpt hem någon ny fodersort och så har det ej passat herrn...

Vägde hinken med lusern och avel i kväll. Den väger 3 kg med hink(Miner-hink), alltså 2,7-2,8 kg foder. Han får 10 dl edel avel. Resten lusern, både pellets och hack.
Krafft lusern nu, ibland hacket från Citygross (greenpower).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?