Snöstorm här, vaknade till flera decimeter nysnö som kommit under natten och det har kommit mer under dagen och det är kallt. Imorse hade dom inte hunnit skotta så snön var så hög att den gick över benen så dom fick skutta fram och på vägen hem drog dom som draghundar i kopplet, springerhoppar så det gick snabbt hemåt. Drog ut dom på en liten runda på eftermiddagen men det blev rätt kort. Efter middagen är det en runda till.
Svårt med avvägningen när man har nakenhundar hur mycket det är rimligt att vara ute, även om jag anser mig säker i vad jag tycker(Alvins lilla mängd päls och pälssort måste klassa honom som att vara naken i dom här fallen) gör ju att kylan bokstaligen kryper in under skinnet på dom båda. Jag pälsar på med dubbla täcken och skor. Men om man tänker på vad dom tycker om att vara ute i kyla och snöstorm så känns det rimligaste att mest rasta dom och låta dom röra lite på benen i flera kortare promenader än att tvinga runt två hundar som verkligen inte vill, som skakar i hela kroppen med ut på långpromenader med så mycket snö och kyla. Och mycket höga snövallar som farbror Alvin har problem med.
Så det är så det varit idag. Ute på korta rundor och det blir det resten av dagen. Imorgon ska det vara -13. Men om dom lyckas skotta till dess kanske man kan få till en jämnare promenad.
Hur mycket får ni med hundar med päls tänka på kylan? När börjar dom frysa och har ni täcke på? Blir en omställning för mig när jag köper nästa hund.
Typ inte alls. Bog, som är unghund, är lite frusen men han är också väldigt smal, inte så mycket muskler och tunn päls. Han har ett typ regntäcke med fleece i om han inte kan springa sig varm. Tror inte att han kommer behöva ha täcke nästa år. I år har han haft täcke för att han får lite köldkramp i tassarna när det är kallt och blåsigt.