Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får hoppas det! Två veckor känns som så väldigt kort tid, men ja, jag oroar mig kanske i onödan.
Rekommendationen är att när du är feberfri, och allmäntillståndet är gott (vissa luftvägsproblem kan vara kvar) kan man återgå till jobb (tidigare var det 5 arbetsdagar efter positivt test ansågs man vara smittofri). Så om hon inte blir väldigt allvarligt sjuk så bör det inte vara några problem.

Jaha, då var vi hos vet idag då.
Han stödjer numera på vänster bak, och på slätt underlag syns det snarare som en rörelsestörning än en hälta. När han går i terräng ser man det mer tydligt, det är besvärligt att lyfta benet. Man ser hur han avlastar vä bak när han står, även om han inte längre står med bara tårna i backen utan har hela tassen i marken.

Ingen reaktion på palpering, ingen värme, ingen svullnad… Reagerar dock med obehag vid böjprov. Vill inte stödja på vänster bak för att göra böjprov på höger bak.

Vet tror att det kan vara en sen- eller ligamentsskada, och vi har blivit ordinerade 4-6 veckors vila. Jag vill helst CT-röntga hela hunden, men utan att ha testat att vila först, verkar inte försäkringsbolaget vilja täcka röntgen. Och det kan jag ju förstå.

Så ja, nu ska vi försöka hålla den här sprattelhunden stilla och så nöjd det går, med koppelpromenader om 5 min, under 4-6 veckor 😰

Senast ändrad:
Jaha, då var vi hos vet idag då.
Han stödjer numera på vänster bak, och på slätt underlag syns det snarare som en rörelsestörning än en hälta. När han går i terräng ser man det mer tydligt, det är besvärligt att lyfta benet. Man ser hur han avlastar vä bak när han står, även om han inte längre står med bara tårna i backen utan har hela tassen i marken.

Ingen reaktion på palpering, ingen värme, ingen svullnad… Reagerar dock med obehag vid böjprov. Vill inte stödja på vänster bak för att göra böjprov på höger bak.

Vet tror att det kan vara en sen- eller ligamentsskada, och vi har blivit ordinerade 4-6 veckors vila. Jag vill helst CT-röntga hela hunden, men utan att ha testat att vila först, verkar inte försäkringsbolaget vilja täcka röntgen. Och det kan jag ju förstå.

Så ja, nu ska vi försöka hålla den här sprattelhunden stilla och så nöjd det går, med koppelpromenader om 5 min, under 4-6 veckor 😰

Men fy vi har liknande här. Han reagera dock inte på böjpror eller nått veterinären gjort. Jag vill också röntga men de vill vänta tills nästa vecka iaf. Haltar även fast han går på smärtstillande ♥️

Tränat heelwork idag. Gick riktigt bra! Har två nya positioner och den ena börjar hon bli ganska stadig i. Så nu är det dags att lägga mer krut på den andra.
Programmet är en hel minut längre än tidigare men hon hållet fokus hela tiden. Jag tror faktiskt vi kommer vara tävlingsklara till mars när första tävlingen inom rimligt avstånd är.

Tränade agility med Sparven igår, första gången på länge. Han har verkligen vilat sig i form 🤩 fick till många riktigt läckra rundor och lyckades upprepa ett bakombyte och långt skick som blev av misstag för att jag var för långsam första gången 😅 tror distanshandling och bakombyten kommer få bli våran grej, han är så jäkla snabb 😂 behöver nog inte vara orolig för farten om vi kommer igång och tävlar på riktigt till slut 😅🙈

Funderar på att skita i MyDog och istället åka till utställningen i Gimo i maj. Surt då jag redan betalat anmälningsavgiften till MyDog, men det lär bli mycket billigare och enklare (och mindre utmattande) att åka till Gimo som bara är ca 1 timme bort istället för att behöva vara borta 1 1/2 dygn osv. Resan till och från MyDog skulle gå på ca 700kr om jag åker med tåg. Det är ungefär vad det skulle kosta med anmälningsavgift + resa till/från Gimo, så det blir inte som att jag förlorar pengar heller egentligen.

Dessutom lättare att hitta samåkning till Gimo då det är salukiutställning dagen innan, så jag skulle kunna åka dit på lördagen, vandra och tälta, ställa ut på söndagen och sedan samåka hem igen. Jag har redan kollat jobbschemat och det ser ut som att den utställningen är på en av mina lediga helger så...

Men ja. OM det dyker upp någon ny att samåka med till Gbg så gör jag det, men tåg känns inte sådär jättelockande. Skulle dessutom behöva åka hemifrån 5 på morgonen på onsdagen och komma hem mitt i natten på torsdagen, och partnern skulle behöva hundvakta en troligen missnöjd Ebrah under tiden.

Kan också passa på att visa skillnaden mellan gammal och ny leksak :p
321556377_689617429231805_4079073046281309755_n.jpg

Den gamla hade hård, lite tyngre boll. Den klippte jag bort eftersom Ebrah gärna skakade på leksaken, slog sig i huvudet med den så hårt att det gjorde ont och sedan inte ville leka mer. Sedan har den varit Lilys leksak, utan boll, och hon älskar att springa runt med den här hemma.

Nu fick hon en ny i tidig julklapp, med en mer Ebrah-vänlig boll :angel: Den har redan blivit invigd och Lily är lycklig. När jag tog fram den bjöd hon på alla trick hon kunde nästan samtidigt, vilket resulterade i att hon till sist kastade sig rakt upp i luften och nästan flög in i väggen för att hon inte höll koll på vilket håll hon flög åt :rofl: Det bästa är ändå att jag (än så länge) kan ha samma leksaker framme som vi sedan har i träning. Hon blir så glad när vi leker tillsammans, och det är lite svårt att ha dragkamp med sig själv, så det blir ändå en annan lek när vi tränar och så. Sedan försöker hon förvisso ha dragkamp med sig själv också, då genom att sätta frambenet genom handtaget på leksaken och springa runt som om hon vore en häst med på tok för hårt inspända hjälptyglar av något slag. Skitkul tydligen. Det var en lek hon kom på med sig själv som liten plutt och det har hon fortsatt med.

Så ja. Det blev lite träning idag också. Träning, långpromenad, lek i rastgård, hälsa på hundkompis på jobbet... Nu är båda damerna nöjda och trötta.

Tilda (och jag) är helt slut efter julfirande hos mamma med mina syskon och brorsbarn på 1,5 och snart 4 år🙄 imorgon julfirande igen, men vi har klarat av paketöppningen idag så det är skönt iaf. Har en sista minuten julklapp att göra klart, så grejade lite med den när vi kom hem vid sjutiden, och tilda var trött och lite mammig ❤️
IMG_20221223_191744.webp

Det är farligt att jobba i djuraffär :angel: Inte bara för mig. Partnern fick för sig att han skulle storshoppa till hundarna. Så eh. Här är deras samling julklappar för i år:
320800085_1262677134665493_3432743469721960793_n.jpg

Den gigantiska kaninen är från Ica Maxis barnavdelning, men resten är från djuraffären. Torrfodret och godiset är tänkt att användas antingen när jag tränar eller när de håller på med "spelet" från Nina Ottosson. Bollarna lär också gå som belöning vid träning. Så det är egentligen bara den stora kaninen och papegojan som är "onödiga". (Eh ja, jag försöker motivera för mig själv varför de ska få så mycket saker) Kopplet, det ville partnern ha för att kunna vara ute och springa med hundarna och det protesterar jag inte mot :D

Hunden blev påhoppad av en annan. Jag är så trött på de där andra hundarna. I min trädgård. Har en gammal hund med gamla skador (från påhopp), magproblem osv. Men känner inget yttre iallafall. Jag är nog mer orolig för magen osv. I somras blev hon jättesjuk ju av hög stress (också det en annan hund).
Hon ville hem direkt idag men tror det var bra att jag sa nej till det, vi skulle ut o kissa. Kom hem o jag var som vanligt, hon ville dock inte vila riktigt.
Nu ska vi åka bil och hon har redan bäddat o lagt sig.
Undra när jag kan slappna av….Antar man får vänta o se…

Nu smällde de av en sjujäkla mängd fyrverkerier här utanför. Ebrah reagerade inte öht, hon sover här bredvid mig och kunde inte bry sig mindre om något alls (förutom mat. Skulle jag erbjuda mat hade hon rusat ut i köket). Lily, hon tog sitt tuggben och sprang till fönstret för att försöka se vad som hände där ute, men hon såg mest nyfiken ut. Direkt när det slutat så la hon sig ner på mig i sängen för att sova. Ska bli intressant att se vad hon tycker om sitt första (svenska) nyår nästa helg. Jag hoppas att vi ska kunna vara hemma hos någon vän eller så som bor i lugnare område, för här brukar det vara helt galet och jag själv kan inte slappna av då...

Var på julfirande med hela stora familjen och Doris tyckte det var väldigt kul att leka ute i snön. Vi hittade en boll som kastades några gånger men sa till efter ett tag då jag inte ville att hon skulle göra sig illa. Jag var dock klantig och la inte bort bollen och efter en stund lyckades hon övertala min svägerska att kasta bollen och då halkar Doris så klart och haltade sen.

Så sjukt onödigt och dumt. Jag var så glad över att hon är så pigg och fräsch som tolvåring och sen slutar det med att hon är halt. Det syns mycket mindre redan nu men jag är orolig att det ska vara något allvarligare. Jag ska försöka att hon ska hålla sig till korta, lugna promenader närmsta dagarna men just vid jul och ledighet är det svårt då vi hänger mycket utomhus och med vänner och familj.

Hon har bott hos mina föräldrar senaste 3 veckorna på grund av mitt jobb och har fått jättejobbigt med att gå nerför en kort trapp inne hos dom. Dom var rädda att hon hade ont i ett ben men jag tror att det är hennes syn som är problemet. Golvet, trappstegen och golvet nedanför är i ungefär samma färg och hon stannar högst upp och kikar ner men vill inte gå. Hoppa upp eller ner från sängen är inte något problem men om det är mörkt ute tycker hon det är svårt att hoppa ner från bilen.

Sitter i soffan. Lily är på världens myshumör och ligger som en liten boll precis bredvid mig. Jag växlar att använda henne som armstöd eller ligga och krama henne när jag tittar på youtube. En så fantastisk liten filur det där :heart:

Tidigare idag har det blivit långpromenad, lite lydnadsträning, lite hundspel och en del bus. Imorgon ska vi försöka få till lite lösspring innan det är dags att jobba :)

Har bara Humla hemma, då hon är i höglöp, och passade på att promenera med en kompis och hennes hund på förmiddagen. En väldigt trevlig mjuk staffe-tik. Gick väldigt enkelt och okomplicerat, och båda hundarna gjorde trevliga lekinviter mot slutet, så hoppas de kan få leka lösa någon dag på lämplig plats när vi promenerat mer ihop :)

Sen åkte jag och hämtade sparven och tränade lite agility i en liten inomhushall i närheten. Fick bara plats med en liten kombination, men kunde få ut lite överskottsenergi ur honom i alla fall och hade väldigt kul. Hoppas han är nöjdare ikväll hos mamma och pappa när han fått träna lite och inte bara saknar Humla :)

Hunden blev påhoppad av en annan. Jag är så trött på de där andra hundarna. I min trädgård. Har en gammal hund med gamla skador (från påhopp), magproblem osv. Men känner inget yttre iallafall. Jag är nog mer orolig för magen osv. I somras blev hon jättesjuk ju av hög stress (också det en annan hund).
Hon ville hem direkt idag men tror det var bra att jag sa nej till det, vi skulle ut o kissa. Kom hem o jag var som vanligt, hon ville dock inte vila riktigt.
Nu ska vi åka bil och hon har redan bäddat o lagt sig.
Undra när jag kan slappna av….Antar man får vänta o se…
men det verkar ha gått bra, hon visar ingenting nu heller, 24 timmar senare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka