Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det också kallt, typ -18.. Tay visade lite obehag i tassarna imorse så det blev en kort promenad, Spock visade ingenting och Nike ville inte gå ut alls egentligen (men det är inte ovanligt).
Bästa kompisen, en storpudel kom över nu och grabbarna är jätteglada och har sprungit på baksidan och lekt en stund. Är hundvakt tills imorgon, synd att det är så kallt och svårt underlag (för mig med mitt knä jag gjort illa) för hade helst åkt och släppt dom i en stor rasthage en rejäl stund.
Mitt knä kändes bättre men igår var jag iväg och tränade hundar och åkte och tittade till får och det kändes inte bra efter det. Tror mest det är underlaget som är ett problem som gör att jag glider lite, trampar fel mm.
Har coachgrupp i agility idag men husse får ta den platsen om han lyckas ta sig hem i snön i eftermiddag. Igår var det helt stilla på motorvägen i flera timmar pga olycka.

Tre glada grabbar i snön:
20221215_084544.webp

Åh, ett sånt täcke har jag också liggandes någonstans! Fast lite omsytt och anpassat för att fungera på saluki. Från förr när Hööks faktiskt gjorde täcken som kunde passa hundar och som hade bra kvalitet...

Här har vi -13 idag och jag tycker att det är kallt, men tja, det är ju bara att klä sig ordentligt egentligen. Varken jag eller damerna frös på morgonrastningen och jag uppskattar att luften blir så tunn och lätt att andas. Deras nya, supervarma vintertäcken är verkligen hur bra som helst, och jag älskar min varma dunjacka.

Jajjemän, från Hööks :) Tror jag kanske skulle sy om det en gnutta för att passa B, dobbisen hade kraftigare bröstkorg/bringa. Men i övrigt satt det som en schmäck!

Hittade ett täcke som satt bra runt bröstet men ”vingarna” bak stod rätt ut bakåt så där sydde jag in på vardera sida så de ”kramar om” rumpan mer.
Det funkar kanon då det ändå är utskuret för svansen då hon gärna har den uppåt.
Hon gillar inte täcke men att gå från att se ut som en ostbåge till en avslappnad överlinje med svans upp är ju tydligt att de behövs.
Bensnörena sydde jag ihop som en bakre rem under magen bara för att hålla täcket nere. Bensnören runt benen vill hon intr gå med.
79F580F1-7C3B-4F08-A9A6-DE15E1F1533E.webp

Ja, Hööks gamla täcken var bra grejer ❤️
Jag förstår inte riktigt vad som hände. Det känns som om de gick tvärt från att ha skitbra grejer till att ha fullständigt oanvändbara grejer över en natt. Hade jag vetat hur det skulle bli så hade jag köpt på mig mer när de hade rea på de sista bra grejerna.

Jag förstår inte riktigt vad som hände. Det känns som om de gick tvärt från att ha skitbra grejer till att ha fullständigt oanvändbara grejer över en natt. Hade jag vetat hur det skulle bli så hade jag köpt på mig mer när de hade rea på de sista bra grejerna.
Jag har inte ens brytt mig om att gå in där och kolla på många år, allt de hade inne sist jag kollade var dålig kvalitet och passform anpassat för banankartonger, typ. Antar att de etablerat sig tillräckligt på hundmarknaden för att vilja sänka kvaliten och öka vinstmarginalerna...

Har kvar ett par gamla täcken som är + 10 år, och så slitna att sömmarna faller isär. Tänker använda dem som mönster och sy egna!

Jag köpte faktiskt ett täcke till Spock på Hööks i veckan, tyckte egentligen inte att det satt super men det var billigt och jag tänkte att han behöver det mest när han är stilla ändå.
Nu när vi använt det lite så har jag insett att den funkar betydligt bättre än jag initialt trodde, jag gillar att det uppskuret vid frambenen, är ordentligt tilltagna bensnören, är rejält fodrat och är reflex på. Trodde jag skulle behöva sy upp det i halsen men har inte behövts än men om dragskon ger upp så får jag göra det. Sen får vi se om det håller men för 250 spänn är jag rejält nöjd ändå så kanske vi köper ett lyxigare täcke nästa vinter men det här är som sagt mycket bättre än jag trodde än så länge.

20221215_100349.webp

Jag köpte faktiskt ett täcke till Spock på Hööks i veckan, tyckte egentligen inte att det satt super men det var billigt och jag tänkte att han behöver det mest när han är stilla ändå.
Nu när vi använt det lite så har jag insett att den funkar betydligt bättre än jag initialt trodde, jag gillar att det uppskuret vid frambenen, är ordentligt tilltagna bensnören, är rejält fodrat och är reflex på. Trodde jag skulle behöva sy upp det i halsen men har inte behövts än men om dragskon ger upp så får jag göra det. Sen får vi se om det håller men för 250 spänn är jag rejält nöjd ändå så kanske vi köper ett lyxigare täcke nästa vinter men det här är som sagt mycket bättre än jag trodde än så länge.

Visa bifogad fil 107967
Det är delvis att de går upp så mycket vid frambenen som jag inte gillar :D Men har du någon bild där man ser honom ståendes med täcket? Jag tycker det är intressant att se hur olika det blir på olika hundar.

Det är delvis att de går upp så mycket vid frambenen som jag inte gillar :D Men har du någon bild där man ser honom ståendes med täcket? Jag tycker det är intressant att se hur olika det blir på olika hundar.
Ska försöka fota, för en hund som rör sig mycket och stort gillar jag det, dock så är Spock inte särskilt frusen av sig så där tycker jag det funkar då jag mest vill hålla ryggen varm. På fryslorten Nike skulle det ju helt gå bort..

20221215_104004.webp

Det blåser ju in vid benen säkert men inte särskilt mycket i halsen iallafall. Dock har Spock inget större behov av täcke på sig ute då han inte verkar frysta och rör sig massor, därför gillar jag det här täcket just på honom. Tanken var ett täcke att ha på i bilen i vila när det är kallt eller i lösdriften hos fåren. Nu känna det som att han kan ha det ute också då det inte hämmar honom och att det kommer in luft kanske gör att han inte blir för varm heller när han studsar runt.

Visa bifogad fil 107968

Det blåser ju in vid benen säkert men inte särskilt mycket i halsen iallafall. Dock har Spock inget större behov av täcke på sig ute då han inte verkar frysta och rör sig massor, därför gillar jag det här täcket just på honom. Tanken var ett täcke att ha på i bilen i vila när det är kallt eller i lösdriften hos fåren. Nu känna det som att han kan ha det ute också då det inte hämmar honom och att det kommer in luft kanske gör att han inte blir för varm heller när han studsar runt.
Mina får skav av täckeskanten framför/över frambenen av såna modeller. Tycker det är så skumt att de är högt skurna och öppna på sidan av bogarna/vid armbågen, det känns som en muskelgrupp jag gärna vill hålla varm... 😬

Vad är det du är på jakt efter då? Jag tycker mest det känns som om alla butiker har samma sortiment så jag blir sällan shoppingsugen :p Det är Hurtta och Dogman oavsett om man tittar på fysiska butiker eller på nätet, och så lite från kanske Rukka. Dogmania hade roligt sortiment ett tag men jag upplever att det också börjar bli mer "som alla andra". Jami är väl min nya favorit, för tillfället iaf...
Sängar, reflexer, specifika koppel, leksaker.. Typ allt, men jag är kräsen på vad det ska vara :angel: plus tänker inte betala 1000kr för en säng som hundarna ligger ner på 1 månad.

Mina får skav av täckeskanten framför/över frambenen av såna modeller. Tycker det är så skumt att de är högt skurna och öppna på sidan av bogarna/vid armbågen, det känns som en muskelgrupp jag gärna vill hålla varm... 😬

Det känns ändå som att det sitter mest i halsen på honom, har inte märkt att det skulle skava (än). Har dock dragit åt dragskon i halsen rejält och få se hur lång tid det tar innan den ger upp men är beredd att sätta ett par stygn där.
Sen ska tilläggas att mina förväntningar var riktigt låga men jag ville ha nånting till Spock, han har ju hittills haft Nessies täcke som numera är så kort så halva rumpan är utanför 🙈.

Hade som sagt inte varit nöjd med det här täcket till Nike och inte heller till Tay som har ett annar rörelsemönster, är lugnare och verkar mer frusen. Som tillfälligt slit och släng täcke till växande ännu ej hårt tränade och vild unghund så har det ändå överstigit mina förväntningar då jag tyckte initialt att det satt skit och han kan ju ha det i bilen iallafall 😅.

Jag håller med, tycker jag ser en del "populära" märken med konstig skurning där bogmusklerna är helt oskyddade.

Kl
Jag fick tag på ett Hurtta att ha i bilen och vid stillsamma promenader, halva priset, annars tycker jag Hurtta har blivit riktigt dyrt nu.
Jag har dock insett att jag vill ha ett rejälare när hon ska vara med ute i stallet.

Jag har köpt från Hundlands, och tycker de varit toppen, inte de billigaste dock....
Tay har ett tunnare från HL och det sitter ju riktigt bra och är elastiskt, supernöjd! Sen har han ett tjockare BoT som sitter okej, det jag gillar med den är att det går ner över hela rumpan men framtill har jag fått snöra åt för kung och fosterland för att det ska sitta hyfsat.

På tal om täcken så är det här nog det äldsta och mest välanvända täcket hemma på Nike:

20221215_155338.webp

Stickat av mamma i ett stycke, perfekt med ben som går ner, hög krage som man kan vika ner och sitter bra över rumpan. Tvättats åtskilligt och överlevt, perfekt inne när det kallt, perfekt under vintertäcket när det snorkallt i lager på lager och så töjbart så att det lätt att ta på och av. Har önskat mig ett nytt i julklapp senaste tre åren då det skulle vara skönt att ha ett extra när det behöver tvättas eller torka upp 😁😁😁. Fröken själv är supernöjd i detta när det är kyligt.
Hoppas att tomten är snäll i år!

Alltid är det något. Har läst på en del om tollare, men verkar ju vara en hel del sjukdomar och allergier i rasen :down: får forska lite mer i det där hur vanligt det är.
Finns det någonstans man kan läsa hur olika raser ligger till hos försäkringsbolagen/hur dyra dom är att försäkra? Tänker att det kanske kan ge en liten hint om hur dom ligger till?

Jag har inte en enda hel bädd i huset pga Spock för att inrt tala om gnaghålen i soffklädseln, våra täcken och påslakan samt ett antal kuddar så kan relatera @Red_Chili 🙃..
Jag planerar att köpa hårda plastkorgar nu och fylla med lakan och elände som Ebrah kan bädda runt i. Lily får finna sig i en tråkig bädd när vi är på jobbet. Synd bara att hon får tråkigare bädd pga Ebrah (och synd att den här bädden är såhär trasig efter bara någon månad pga grävmaskin).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka