Tack för att du delar med dig, det uppskattas
förstår att det måste vara väldigt jobbigt att tänka tillbaka på.
Min utåtagerande hund är inte helt rabiat konstant utan utfallen utlöses av att han vaktar saker. Det är i hemmet problemet finns, där han tycker sig äga saker. Ute kan de leka med varandra utan problem. Det ligger ett visst mått osäkerhet bakom vaktandet samtidigt som han är en väldigt skarp/vass hund, och tyvärr var jag dum nog att chipkastrera honom igen vilket (gissningsvis) gör honom mer osäker och därför reagerar starkare. Problemet finns alltså inte alls när han inte är kastrerad utan då ignorerar han bara den andra hunden.
Det jag tycker är märkligt att han bara vaktar mot en av mina andra hundar. Jag har 5 st.. Han vaktar bara mot den som är lägst i rang, den som viker sig för allt och alla och aldrig svarar upp. Kan det vara för att han vet att han inte kommer få stryk själv då?
Jag kommer inte att ta bort honom, inte just nu. Jag har öppnat dörren för det för ett tag sen, just för att han är en svår hund med osäkerhet, men just detta problem kan vi lösa på andra sätt. Tanken har sen länge varit att den andra hunden ska få ett nytt hem och chippet går ju ut så småningom, så det känns inte rättvist att ta bort honom pga detta.
Med facit i hand så var jag dum som chippade honom igen med tanke på att jag såg tendenser redan förra gången men.. Nu är det som det är. Jag har gråtit och slitit mitt hår ikväll efter två duster idag, men mamma ställer upp och vi löser det.