Yes, tyvärr har hon något fel som gör att hon dricker massor(!) och pissar därefter. Hur mycket går i perioder, men det är alltid betydligt mer än en normal hund. Nu är vi i en bra period och ändå får jag ha dubbla stora vattenskålar framme över natten för att inte behöva gå och fylla på mitt i natten. Sen igår vid typ kl 23 har hon druckit nästan 2 liter, och hon är ingen jättehund och dessutom äter hon färskfoder.
På något märkligt sätt kan hon hålla sig ändå så att hon inte behöver ut oftare än vanliga hundar, däremot pissar hon mycket(!) när man väl går ut. När vi ultraljudade henne för att försöka hitta något fel så sa veterinären att jodå, de trodde mig när jag sa att hon kunde kissa mycket (blåsan är enorm!). Det här har pågått från det att hon var ca 2-2 1/2 år gammal och hon hade en syster med liknande fel. Vi har genom åren gjort alla tänkbara undersökningar hos veterinärer. Flertalet blodprov, ultraljud av alla organ, sövt för att titta ner i halsen och kollat "där bak"... Det enda som alla säger är att allt ser utmärkt ut och att de aldrig stött på något liknande förut, för normalt sett brukar de ha
något mer symptom än att de bara dricker mycket, framförallt om det håller i sig länge.
Det enda jag konstaterat är att hon i viss mån påverkas av vad hon äter. Äter hon något galet så blir det mycket värre, då måste jag ut mitt i natten för att hon ska få pissa och för att fylla på vattenskålarna. Vad som får det så är dock inte heller helt klart, för det varierar. Det som gör det värre någon gång påverkar inte alls en annan gång osv. Vi har även provat att medicinera på olika sätt. Ibland ger det en förbättring. Då håller förbättringen i sig i en vecka, sedan går det tillbaka till "normalt" igen trots att hon fortfarande står på medicinen. Så fungerade även hennes syster med medicin.
Min gissning är att hon dricker för att lugna magen, inte för att hon egentligen är törstig. Men vad som skulle få magen helt glad på riktigt, ja det har jag inte kommit på under de 5 år vi haft de här problemen