UPPDATERING hovbensrotation-återbesök

K

kivanna

Hej alla nu har vi varit på ny röntgen, domen blev absolut ingen förändring :confused: alltså varken bättre eller sämre. ska gå på butta i 6v sen så ska jag sko med en särskild sko med strålavbelastning typ ringsko med stöd över strålen var man nu får tag i såna? min hovis har ingen smedja utan köper in skor. Är det nån som vet var man kan hitta såna skor?Har ni fler frågor så fråga.mvh kivanna

Sv: UPPDATERING hovbensrotation-återbesök

Jag vet inte var man kan köpa sådana skor men min hovis fixar det själv till min ena shettis och han har inte heller någon smedja han fixar det här på min stallbacke. Han löddar på strålskyddet och putsar sen skon med vinkelslip.

Travet brukar ha de flesta sorter av skor. Samma sak med större djurklinikers/djursjukhus hovslagerismedjor, de brukar också ha 'allt'.

Förklarade de för dig hur en "strålavbelastning" med ringsko och strålstöd skulle åtgärda själva problemet?

Ann

Fick ingen direkt förklaring men vad jag tror så var det för att han inte skulle ha ont när han rör sig? vad jag inte förstår är varför det inte var nån skillnad alls, de borde det väl ha varit med tanke på tiden som gått? Det jag såg på plåtarna var att jag tyckte sulorna var tjockare nu mot de förra plåtarna, Vetr. ville såklart att han skulle ha boxvila,bantning och återbesök om 6 veckor men har han gått på lösdrift sen oktober med fri tillgång på hö utan nån som helst skillnad på hovkvalitet eller rotation så då ska jag väl kunna fortsätta med det? Atg dit jag var har ingen våg men bara genom att gnugga sig i skägget så tyckte vetr. att han ska banta ca 100kg, är en bruksnordis med en ca vikt på 524kg enligt viktband och ca 153 cm hög ,Tror att det är en travarnordis som vet är ute efter,men jag tycker att det låter lite mycket att banta! Hästen går mycket bättre nu med sulor på ,gör framsteg hela tiden kan tom ta några travsteg nu. Allt känns mycket bättre nu när jag sett att det inte var värre iaf. MVH kivanna

kivanna skrev:
Fick ingen direkt förklaring men vad jag tror så var det för att han inte skulle ha ont när han rör sig? vad jag inte förstår är varför det inte var nån skillnad alls, de borde det väl ha varit med tanke på tiden som gått? Det jag såg på plåtarna var att jag tyckte sulorna var tjockare nu mot de förra plåtarna, Vetr. ville såklart att han skulle ha boxvila,bantning och återbesök om 6 veckor men har han gått på lösdrift sen oktober med fri tillgång på hö utan nån som helst skillnad på hovkvalitet eller rotation så då ska jag väl kunna fortsätta med det? Atg dit jag var har ingen våg men bara genom att gnugga sig i skägget så tyckte vetr. att han ska banta ca 100kg, är en bruksnordis med en ca vikt på 524kg enligt viktband och ca 153 cm hög ,Tror att det är en travarnordis som vet är ute efter,men jag tycker att det låter lite mycket att banta! Hästen går mycket bättre nu med sulor på ,gör framsteg hela tiden kan tom ta några travsteg nu. Allt känns mycket bättre nu när jag sett att det inte var värre iaf. MVH kivanna

Varför banta är för att övervikt (minsta lilla) ger ökad belastning. Så en häst med rotation elelr sänkning av hovbenet ska hållas i nedre delen av normalhull, dvs den ska övht inte bära på extra kilon (men för den delen inte vara mager).

Tänk NOGA på det när sommaren och betet kommer. Kan du lägga ut en bild på hästen så blir det lättare att bedömma hullet?

Tycker att det låter mycket ifall han ska bantas 100 kilo, om det är en bruks på 153, som i dag väger 424.

Jag hade själv en häst som folk sa var så FET, visst hon _såg_ fet ut, men det var vätska som samlats i kroppen, utan banting så hade på mindre än en vecka blivit av med allt sitt "fett". Så ibland tycker jag att folk säger ganska konstiga saker.
Sjuka hästar anser jag att man bör vara extra försiktig med, så att man inte drar in på all mat eller tappar balansen mellan MJ/SMP i foderstaten.

Alexandra W jag skulle gärna lägga in en bild på hästen men jag är inte så kunnig på datorn, digitalkamera har jag men det är resten som jag inte kan. ska jag ta kort framifrån eller sidan eller både ock? pm-a gärna svar. så ska försöka jag lägga in bild på honom. mvh kivanna :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712
N
Hästvård Hej Alla. Jag är i sista stadiet innan jag måste ta bort min häst Pix. Här är historien bakom det hela. Det började med en hovböld...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 154
Senast: marresnarre
·
K
Hästvård Har ett 6-årigt arabsto som i maj drabbades av fång till följd av alltför gott bete. Distriktsveterinären var ute och behandlade henne...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: Kira2002
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka