Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Empalie

Trådstartare
Svullnaden upptäckte jag i lördags, mitt på knäet som en päronform ungefär. Hästan är pigg och ohalt, skrittar trots svullnad tjugo muniter både lördag och söndag ingen försämring men heller ingen förbättring efter skrittningen. Måndags lasttränade jag (var tvungen) knäet mindre svullet men ändå lite galligt, hästen verkar lite irreterad när jag ska kratsa hovarna på vänster fram där svullnaden sitter. Han vill alltså inte riktigt böja. Tisdag ingen skillnad.
Onsdag, vi ska till hovis, 6 mil enkel resa. Går på transporten fint men börj sparka när vi kört i ca 20 minuter och forstätter göra det. Kommer fram , hovis som även är veterinärvårdsassistent kollar på det men finner ingen oror då han tycker att det ser ut som att en framsenan har fått sig en smäll. Han tycker jag skall avvakta ett tag till. Hästen kolugn och sko. På vägen hem sparkar väldigt mycket......
Idag: Värre svullen , lite mer spänt svullen, svullnaden har flyttat sig lite mer åt vänster. Inte öm och väldigt fräsh i steget. Varmare än tidigare.
Nu till mina funderingar:
1. Ska jag ta ut den duktiga distriktaren och låta han bedömma e.v besök till klinik. Vill inte köra i onödan då pållen är mäkta irreterad över att åka så långt och svullnaden tydligen blir värre utav det.
2. Har såklart ringt och rådfrågat klinik som tyckte jag skall avvakta, vet sa att om han inte var svullen runt om utan bara på framsidan är det inte leden????
3. Kan det ha blivit värre idag p.g.a färden igår tros?????

HJÄLP MIG!!!!

Hästen är pigg, har ej feber, rör sig mycket i hagen i fin och ren skritt!
Hästen är inte jättesvullen men mer svullen än innan då det knappt var synbart men jag kände.
Svullnaden börjar en bit ovanför knäet och buktar ut lite för att sedan gå ner i knäet och bli mer mjukt. Ca 17 cm långt.

Jag har kylt det med radital kylgel utan resultat, har endast back on track till benen och det går ju inte att ha på knäna. Får kanske köpa b o t till knäna.:confused::confused:

Skriv gärna om era erfarenheter och hur era hästar betett sig, hur har svullnad sett ut vid utsläpp efter att ha stått inne och hur är det när hästen rört på sig i hagen, hur har svullnaden sett ut.

TACKSAM för svar o råd!;)
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

ta ut distrikvet. tycker ja bara är onödigt och kostar massa pengar..dom kan ju inte se så mycket annat än att den är svullen och sen får man antagligen endå åka till klinik.

så om ja va du skulle ja nog åka till klinik direkt och få reda på vad de är.

du kan inte spruta på massa kallvatten en längre stund? de är de enda som funkar bra..tycker ja iallafall för ja har aldrig märkt någon effekt av alla kylgel och sånt som ja testat..
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Om han tror senan fått en smäll så är det ju inte alls så himla bara.

Jag säger som sagt jag sagt hela tiden - ultraljud på klinik, snarast.

Och så håller vi tummar härifrån att det bara är mjukdelsskador =)
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Jo jag ska ringa på måndag risken är väll att jag inte får tid förrens veckan därpå men jag ska ligga på dem. Vad ska jag göra med honom tills dess. Jag fick ett tips om att lägga krossad is i en uppvänd boots och linda runt och låta sitta tills isen smält detta ska göra synbar skillnadannars är det ngt annat än vävnadsskada. Vad tror ni, HJÄLP MIG NU!
Jag är mcyket mån om min häst men kommer helgen att gå o jag vill göra ngt.
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Kan man bara göra ultraljud på klinik, har för mig att ngn gjort det hemmma med veterinär????
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Det går att göra det hemma med, men se då till att det är en veterinär som är kunnig att avläsa bilderna =)
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Igår gjorde jag isbehandlingen, han stod med det i två timmar tills isen smält. På morgonen idag var det betydligt bättre svullnaden hade inte gått ner helt men var betydligt bättre. Hästen fortfarande väldigt fräsch.....
Ska se om jag får tag på ngn som kan göra det emma, ngn duktig!
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Fast varför vill du göra det hemma? För det brukar vara svårt att hitta någon som vill behandla hemma om det krävs?
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

*Knapplån*

Jag tycker du har fått ganska konstiga svar av av vet och hovis... :confused:

Som Alexandra sa, om det är ett slag på senan är det ju inget bara... kan ju i så fall vara en senskada?

Har hästen blivit tempad? Har den fått något antiinflammatoriskt?

Hur ser svullnaden ut egentligen? Det där om att det inte ska vara något allvarligt för att den bara är svullen fram förstår jag verkligen inte vad vet menar med. När min häst var svullen på knä (visserligen pga en sticka vi upptäckte ganska fort) såg det ur såhär:

svullen.jpg


Hon var "bara" svullen på framsidan av knäet, visade ytterst lite hälta och hade ingen temp först. I hennes fall var som sagt en sticka inblandad som satt ruskigt nära bursan, så det blev både jourvet och senare klinik.

Nu har jag förståt att din häst inte visar så mycket symptom, men jag tycker absolut du ska åka in med honom, ifall att det är en inflammation eller något sådant.

Lycka till hur som helst! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Usch...jag vet inte vad jag ska göra. Ska ju ringa till kliniken idag men igår kväll upptäckte jag ngt. Hästen ä rbetydilgt mindre svullen efter att ha stått med isbandage i ca 2 timmar, men svullnaden är ju fortfarande kvar på ett ungefär lika stort område men har gått ner så man knappt känner ngn gallighet. Hästen fortfarande väldigt pigg o fräsh. Men igår kväll när jag skulle lägga bandaget så upptäckte jag ngt litet som kändes som en sårskorpa, jag började pilla och fick en liten bit av en tagg (såg det ut som) i handen. Kändes som jag brytit av ngt. Är det vanligt att pållarna bir så här av en tagg, det jag är rädd för är att det sitter en liten taggbit kvar där jag känner sårskorpan, hur sjutton ska jag i så fal få ut den? Jag vet ju som sagt inte om det kan vara så.
Hästen tycker fortfarande inte om att man böjer på benet när man sa kratsa hovarna. Kan man läggangt omslag som kan få ur taggen?:confused:
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Ja en tagg kan göra det. Dock kan taggen som du skriver sitta kvar, och taggen kan ha trängt så djupt in att den skadat t ex senskidor etc. Nu tror jag INTE det är fallet i din hästs fall eftersom den inte är halt etc.

Men du får ursäkta mig nu, men jag tycker du verkar leta anledningar att INTE ringa kliniken 'just i dag'. Hästens knä är inte rent, och den är ovillig att böja det. Det räcker för mig.

Ja du kan lägga ett alsolspritsomslag om du vill.

(Att svullnaden går ner av kylning etc är inget jag skulle våga se som ett säkert tecken. Min dam är ju tokfylld i senskidan nu, men om jag lägger ett bandage, isar eller lägger ett spritomslag så är knäet helt rent. En stund..)

Och tyvärr kan det vara illa även utan 'stora symptom'. Det enda som syntes på min häst innan operationen för senskadan var att hon inte riktigt fick fram det benet ordentligt. Jag såg det inte i trav, men galopp på böjt spår. I övrigt ohalt, ren på böjprov, men reagerade aningens över böjprov av knäet, inte med hälta men reagerade på hopböjningen.

Nu när knäet är kraftigt inflammerat, senan är helt sönder och ser ut som man kört den i en mixer, så knäet är fyllt ja, men hästen är initialt ohalt, säger ingenting när man böjer för skoning/kratsning etc, och brallar runt i hagen.

Så kolla din häst, är det ingenting VET du det och är det något så ja då vet du vad.
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Jag håller med - åk in med hästen så vet du.

Om du tror att det är en sticka skulle jag absolut inte dra ut den själv. I och med att knäet är svullet har den uppenbarligen reagerat på stickan och behöver kanske pencillin eller antiinflammatoriskt.

SÅ åk in till klinik så får de skära upp, plocka bort sitckan och spola rent. Om det inte är någon sticka kommer de ju hitta anledningen endå.

Jag förstår om du vill avvakta men nu tycker jag du ska åka in, hästen har varit svullen många dagar och knän är somsagt inte att leka med.

Lycka till!
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Jag menade ju att jag skulle ringa idag, igår kunde jag ju inte ringa ngn klinik. Nu har jag ringt och jag fick tid på fredag klockan 14. De ansåg att eftersom inte hästen hade blivit halt eller svullnaden förstorats får jag vänta lite. Nu är det ju såhär att min häst kan verkligen jäklas när det gäller lastningen, ibland går han på som en dans. Så jag hoppas för guds skull att han går på för jag måste iväg på ganska kort tid. Jag jobbar som vikarie på skolan och kan verkligen inte sluta innan. :cry:
Ska jag fortsätta o kyla som jag gjort varje kväll, ska jag linda honom om nätterna, vill inte ha honom i mindre hage då blir han bara stissig. Han och fjordingen är väldigt lugna i hagen.
Ska jag promenixa ngt för att han skall få lite stimulans och kanske blir mer medgörlig att lasta?:)
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Var försiktig med isen bara! 2 timmar är alldeles för länge! Isen får ligga på max ca 20-30 minuter
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Åhhh...herregud, det visste inte jag. Kan jag ha förvärrat det hela? Jag ska verkligen inte ha på det mer än tjugo minuter då. Usch vad dåigt samvete jag fick nu, men hovisen vi hade ute till fjordingen sa att jag skulle kyla minst ett par timma???
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Jag kanske bara ska ha back on track på o strunta i att kyla eller?

Jag måste försvara mig,under tiden jag har bett om råd här har jag haft kontakt med ATG, dem har gett mig rådet att avvakta. Så jag struntar verkligen inte i att ringa. Min häst är otroligt värdefull för mig som ni kanske har märkt. Men eftersom han är väldigt fräsch och svullnanden inte har försämrats kan jag inte ringa in akut för det finns andra som behöver den tiden. Nu ska vi som sagt in på Fredag och sknt är ju det:)
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Med kallt vatten kan man kyla ganska länge, med is måste man vara mer försiktig.
Kyler gör man för att dra ihop blödningar precis när skadan är skedd, så att det inte blir värre. Nu har det gått flera dagar och då är det bättre med värme på skadan.
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Nu vill jag ha et rent konkret tips på hur jag bäst värmer denna skada!
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

knäet är ju ganska svårt att linda, men om du lyckas få dit en backontrack pad med linda och får den att sitta kvar så är det jättebra. ta lite liniment under.
 
Sv: Uppdatering av svullnad i knä...måste ha svar

Jag har Arnika gel hemma, tar det och smörjer på under. Tog backontrackpad men även en bomullspad längst in. Får vara över natten, får vi se hur det är imon!:crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 418
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 483
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp