Uppdatera mig om kattmat

Sjalen

Trådstartare
Min man är hundmänniska och gourmetmatlagningsintresserad och vägrar ha katt om det innebär stinkande burkmat och liknande i sin kyl/vask :grin: Dessutom åt hans egna kräsna hund inte heller vanlig hundmat utan mer annat kött och grönt som blev över. Han är helt enkelt inte van vid att mata katter och jag som nu går ååååt av kattlängtan (har inte haft en på snart femton år) undrar nu helt enkelt:

Hur ser dagens moderna kattfoder ut? :D Finns det något alternativ i form av torrfoder eller annat (när jag hade katt var torrfoder något man tog till i nödfall eller som kompliment för annars kunde de ju som ni alla säkert vet få njurproblem av att de inte är några stordrickande djur).

Är detta foderalternativ något man endast kan köpa hos veterinär eller i zoobutik för stora summor (och alltså får svårt att hitta på landet osv.)?

Mina släktingar med katt kör på samma burkar och grejer som vanligt så dem får man inga tips av.

Alltså, hjälp mig att övertyga hundmannen! :bump:

Sv: Uppdatera mig om kattmat

Det finns väldigt stort utbud av torrfoder om det är torrfoder man väljer att använda sig av. Det finns i princip lika många åsikter om kattfoder som det finns kattägare, så nu är det en djungel du har gett dig in i ;)
Jag rekommenderar dig att läsa denna tråden om ämnet; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=872801&highlight=b%E4sta+kattmaten

Jag själv förespråkar inte torrfoder alls, men det låter som att BARF kanske vore ett alternativ för er om ni har engagemang att sätta er in i det.
Sol här på forumet har en väldigt bra och informativ sida på svenska om BARF. http://devonrex.se/kokbok/

Lycka till i övertalandet!

Det finns väldigt stort utbud av torrfoder om det är torrfoder man väljer att använda sig av. Det finns i princip lika många åsikter om kattfoder som det finns kattägare, så nu är det en djungel du har gett dig in i ;)
Jag rekommenderar dig att läsa denna tråden om ämnet; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=872801&highlight=b%E4sta+kattmaten

Jag själv förespråkar inte torrfoder alls, men det låter som att BARF kanske vore ett alternativ för er om ni har engagemang att sätta er in i det.
Sol här på forumet har en väldigt bra och informativ sida på svenska om BARF. http://devonrex.se/kokbok/

Lycka till i övertalandet!

Oj tack! :bow: Det var en väldigt lång och polariserad tråd :D Ska ta till mig den och se om jag gör inlägg. Jag misstänkte att det redan fanns en tråd men hittade ingen.

Det finns de som anser att det är rena mordet att ge katten torrfoder, men om man kan leva med det så tycker jag torrfoder 8av ett bra märke) funkar bra. Vi kompletterar det med köttrens som blir vid matlagning, och lite grishjärta som vi köper ibland och fryser in i portionsbitar.

Inget som luktar illa.

Det finns de som anser att det är rena mordet att ge katten torrfoder, men om man kan leva med det så tycker jag torrfoder 8av ett bra märke) funkar bra. Vi kompletterar det med köttrens som blir vid matlagning, och lite grishjärta som vi köper ibland och fryser in i portionsbitar.

Inget som luktar illa.

Nej det man lagar åt sig själv är ju helt OK även rått. Frågan är bara om katten äter det - min egen var skeptisk till en hel del han inte var van vid sedan liten. Fisk funkade men inte allt kött - och nu läser jag i den andra tråden att katter kan vara fiskallergiker!

Nej, det stämmer, man kan behöva vänja katten från att den är liten om den ska vilja äta rått kött. Vår andra katt är uppfödd på enbart kattmat, så hon vill inte äta något annat.

Jag köper enportionsförpackningar till min kisse!
Hoinner inte lukta, och förpackningen slängs ju tom direkt!

Jag köper enportionsförpackningar till min kisse!
Hoinner inte lukta, och förpackningen slängs ju tom direkt!

det gör jag också.. jätte bra..

mina kissor vill inte ha kylskåpskall mat o är rätt kräsna med att det ska vara färskt.. så då e de kanon med potionspåsar

Varför skulle brukmat stinka i kylskåpet ? Man har väl den i försluten påse ? Varför skulle maten stinka i vasken ? Vad ska den i vasken att göra ?

Vet inte om torrfoder kommer göra goumet-mannen lyckligare faktiskt. Det luktar det också och det luktar snusk om man inte är van vid lukten.

Allt handlar väl om hanteringen. Försvaringskärl innehållandes burkmat ska ju inte stå öppna i kylen, därmed får man ingen lukt i kylen. Under uppläggningen är det svårt att komma undan lukten, men lägger man inte fram mer än katten äter är det inget som står och luktar efteråt. Har man diskmaskin ställer man matskålen i diskmaskinen direkt efteråt.

Det handlar om korta stunder med lukt.

Om man vill ha burkmat finns det ju plastlock man kan ha på en öppnad kattmatsburk.
Dogman har dom tror jag, finns olika storlekar.
Sen kan man ha en ordentlig påse runt burken också så luktar det inte.
Eller, ställa burken i en annan burk med lock. T.ex en sådan där syltburk i plast.

Eller, portionspåsar. Finns tetrapack också.

Senast ändrad av en moderator:

Om man vill ha burkmat finns det ju plastlock man kan ha på en öppnad kattmatsburk.
Dogman har dom tror jag, finns olika storlekar.
Sen kan man ha en ordentlig påse runt burken också så luktar det inte.
Eller, ställa burken i en annan burk med lock. T.ex en sådan där syltburk i plast.

Eller, portionspåsar. Finns tetrapack också.

Tack alla! Jo, jag vet att det finns lock. Det hade jag själv till min katt så nej, det är mest en psykologisk grej för honom i kylen men ja, det räcker med de korta stunderna för hundmannen. :grin:

Men portionspåsar fanns ju inte på min tid (Eller menar ni de små Sheba och liknande? - de tänkte jag inte på)! Är de väldigt dyra jämfört med annan mat nuförtiden (japp, jag ska ta mig en titt själv nästa gång jag kommer ihåg - så kul det ska bli att få gå och botanisera)? :bump: Finns de även med svensktillverkat köttbaserat foder (ja ja, jag har läst långa tråden nu! :D :bow: ).

Vill inte gå med bajspåse på snöre i ösregn (bli hundägare) :D

Senast ändrad:

Det finns portionspåsar med helt okej, köttbaserad mat. :D
Icas egna har en variant mina katter gillar. Botanisera lite i kattmatshyllan vet ja! :p (Några varianter har spannmål tillsatt, jag hade hoppat över dem.)

Vet inte om torrfoder kommer göra goumet-mannen lyckligare faktiskt. Det luktar det också och det luktar snusk om man inte är van vid lukten.

Allt handlar väl om hanteringen. Försvaringskärl innehållandes burkmat ska ju inte stå öppna i kylen, därmed får man ingen lukt i kylen. Under uppläggningen är det svårt att komma undan lukten, men lägger man inte fram mer än katten äter är det inget som står och luktar efteråt. Har man diskmaskin ställer man matskålen i diskmaskinen direkt efteråt.

Det handlar om korta stunder med lukt.

Men hur mycket luktar din kattmat egentligen? Det är klart torrfodret luktar om man sticker näsan i det, men står det på golvet så har jag aldrig kännt att det luktar kattmat.

Förutom levern är det inget som direkt luktar. Inte ens det som kommer ut från katterna efteråt luktar.

Jag känner direkt på lukten i ett hem om katterna har fri tillgång på torrfoder. Man behöver inte sticka ner näsan i säcken för att känna den väldigt distinka lukten.

Inte om man diskar kärlen emellanåt. Lovar dig att det inte luktar torrfoder det minsta hemma hos oss.

De kattägare jag känner som ger torrfoder är då inga lortgrisar. :grin: Jag ansåg inte att det luktade hemma hos mig när jag gav torrfoder heller (och inte heller jag var någon lortgris) men min mamma kommenterade lukten ständigt och numera förstår jag henne, nu när jag inte längre bor i lukten.

Jag har samma erfarenhet som dig, det känns otroligt väl på lukten om hushållets katter äter torrfoder.

Ok, jag märker ingen skillnad, och ingen jag känner har märkt att det luktar kattmat hemma hos oss heller. Periodvis bor vår katt på landet, medan vi är kvar i stan, och då står naturligtvis ingen kattmat framme. Det blir ingen skillnad alls på hur det luktar i lägenheten.

Kanske beror det på vilken sorts mat man har, eller hur man förvarar den?

Jag gav RC och förvarade maten i säcken, i en tättslutande tunna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka