Uppbindning på stallgången...

Sv: Uppbindning på stallgången...

En fråga...

På vilket sätt tycker ni att det är bättre att ha hästen lös?

Ja om nu hästarna får panik som vissa verkar få så är det väl bättre dom kan stå lös i gången så dom inte gör illa sig när dom kastar sig :p

Men jag tycker det är väldigt praktiskt, man behöver inte krypa under nån kedja, man får ingen kedja i skallen om hästen skulle kasta med huvudet å man råkar vara i närheten, man kan "parkera" hästen lite överallt.

Vad är det för stolpar som sticker upp i mitten av boxen??:confused:
Ser ju farligt ut.

Vill jag också veta..
Vi har sånnadär svartgula kedjor, nackdelen är att dom går av lite för lätt. På gammla stället hade de blå nylon rep o vanliga grimsafts hakar, så när lilla pollan drog fick hon med sej sjruven ut ur väggen = inte så roligt :(

De var tänkta som avslutning på en boxfront, nu fick vi tag på de gamla smidda istället så 'avslutningen' blev över. De är fint slipade och sitter rätt högt, väggarna är 1,4m i framkant. Borde nog ta bort dem egentligen men hästarna älskar att klia sig emot dem så de har blivit kvar.:crazy:

Såg nu att svaret redan fanns, skitfint stall!!

Vi har också våra hästar lösa.
Fungerar jätte bra! :)

Vi har också våra hästar lösa.
Fungerar jätte bra! :)

Seita

Jag har två grimskaft som sitter i uppbindningsringarna , en på varje sida i väggarna. Har knytit fast grimskaften genom en enkel säkerthetsknut som går att lossa om man vill. Men ja, min häst brukar i regel stå och sova på gången :smirk: hon har bara en vägg bakom sig då hon står i en av boxarna i ena hörnet så ja har henne uppstallad på gången utanför boxen.

Vi har skruvat upp uppbindningsringar och grimskaft i dem. Som säkerhetsgrej har vi balsnören i mellan ringen och grimskaften.

//Sofie

om man tror att en häst inte drar av en fiskelina om den får panik - har ALDRIG sett en häst med panik!
trodde det var ett skämt att binda upp hästar i balsnöre. blev rädd när jag insåg att folk gör så i sina stall. skulle hästen verkligen få panik går grimma/grimskaft/hake/rep av garanterat. det finns inte mycket som håller för en häst med panik. det är 500-900kg kroppsvikt vi talar om -inte en gädda.
lär era hästar att stå bundna istället!

Precis!

Jag har vanliga grimskaft med pistolhake fastsatta i ringar på väggarna. Behöver inga "säkerhetsanordningar" då mina tunga hästar (nsv) knäcker hakarna utan bekymmer om ngt mot all förmodan skulle hända. 1-åringen har redan gjort det, men utan panik. En knyck med nacken bara. :crazy: Nu är mina hästar dock vana att stå i gången och står still.

Föresten, en varning för att ha BGB-hakar (heter de så?) i uppbindningsrepen. I ett stall där jag hade min gamla häst inhyd hade vi det. Jag stod på gången och skötte om kompisens lite buffliga d-ponny. När jag skulle ta loss honom hoppade han iväg framåt med full fart för att komma in i sin box, och haken drogs genom min hand, mellan tumme och pekfinger. AJAJAJ. Det blev akuten det, senan där mådde inte så bra, blodigt och svårt att hå ut haken också (den hade stängt sig när den väl gått igeom handen...)

Mitt stall är ganska nytt och väldigt litet. Hittils har jag honom lös i boxen när jag gör i ordning honom men skulle vilja kunna ställa upp honom på gången.
Problemet är att det finns ingenstans jag kan sätta grimskaft/kedja/rep på båda sidor.
Hur funkar det med att ha i taket??
Finns det ingen som har en bild??

Som vem då?
Dom kan väl skada nån lika mycket när dom är fastbunden, eller hur tänkte du?

Vem? Ja andra hästar eller människor som befinner sig i närheten. Om hästen "sprätter" till och springer iväg..

De kan fastna i saker om det vill sig illa eller springa ut genom dörrarna och så vips är någon översprungen liksom.

Jag håller faktiskt med dig. Om jag sätter fast min hästb så sja han sitta fast. Om han får panik på riktigt så kommer förmodligen grimman att de sig ändå. Annars får jag väl skära loss honom. Fast han står i och för sig för det mesta lös...

Vet att du inte ställde fråga till mig men svarar varför jag gör så. Om hästen får panik av ngn anledning och kastar sig bakåt och den inte kommer loss så blir den hängande i kedjorna och kan i värsta fall bryta nacken! Har man tur så får den bara rejäla brännsår och ont i nacken. Hästar har en stor samling nerver vidnacken och för mkt tryck kan orsaka stor smärt=glöm att kunna binda upp den hästen i framtiden. Det är mkt som kan göra att hästen får panik, har varit med om det flera gånger. Ngn kör förbi med skottkärran och stöter till hästen, ngt prasslar bakom hästen osv. Dessutom kan det hända att om hästen får panik så kan jag ha oyuren att hamna i kläm (har varit med om det, inget jag rekommenderar) och då vill jag LÄTT kunna rycka till i uppbindningen och få loss hästen så att jag kan komma loss. Däremot vill jag inte att (som andra påpekat) att hästen ska komma loss alltför lätt och göra det till en vana. Det är en svår balansgång. Tycker att vanliga panikhakar är bäst. Lossnar inte alltför lätt men går ändå att snabbt få loss om ngt händer. Har stått i stall med sånna där hakar, svårt att förklara hur dom ser ut men dom är mkt vanliga framföralt på kedjor. När hästen fick panik och hängde sig i kedjan så fick man inte av haken eftersom kedjan ju var helt sträckt. Ngn som vet vilken typ jag menar? Skulle i alla fall ALDRIG binda upp min häst med sånna.... Föredrar vanliga mjuka grimskaft med panikhake.

Det var inget svar på frågan.

LIA
Som alltid bara maler på med samma frågor o aldrig är nöjd med svaren.
Det finns lägen där det är bra att kunna få loss hästen snabbt.
Panikhakar går inte upp av sig själva, men går att lossa om det är nödvändigt.
Om hästen hä'nger i vanliga hakar är det omöjligt att få loss dem.
Om olyckor inte inträffade IRL behövde vi inte ha säkerhetsbälten.

Hästar är emotionella varelser som vi o fattar inte alltid rationella beslut.
Dessutom har hästar en stark flyktinstinkt.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 338
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Lavinia
·
Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
238
Senast: tanten
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
789
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar