Uppbindning på stallgången...

Sv: Uppbindning på stallgången...

Vi har två varianter, ringar med grimskaft - knuten är en sån så när man drar i den lösa änden så löser den upp på en gång - sen har vi plastad kedja med panikhake i änden.

HPIM1499.jpg

Vad är det för stolpar som sticker upp i mitten av boxen??:confused:
Ser ju farligt ut.

Vi har två varianter, ringar med grimskaft - knuten är en sån så när man drar i den lösa änden så löser den upp på en gång - sen har vi plastad kedja med panikhake i änden.

HPIM1499.jpg

Ser ju farligt ut.

Vi har gummi uppbindningar, där kan de dra sig trötta! Vill inte att de ska lära sig att de kan komma loss.

Lite spin-off på denna intressanta tråd. Jag har ganska bred stallgång, ungefär tre meter. Har funderat på att sätta permanenta uppbindningar men inte kommit på hur jag ska sätta fast dem. I gallret i inredningen? Då kommer de hänga ner på golvet när man inte använder dem, inte bra. Uppe runt fyrkantsprofilen som sitter i ovankant av inredningen? Ja, men hur då? Det måste vara både praktiskt, säkert och prydligt. I taket, sätta fast sådana där uppbindningsringar med megaskruvar? Har betongbjälklag men det hade ju fungerat. Någon som har bra idéer? :bow: Hur har ni som redan skrivit i tråden löst det? :confused:

Hur ser er uppbindning på stallgången ut? Har ni grimskaft eller någon annan smart lösning? Visa bilder om ni har. :bow:

Vissa har ju balsnören o sånt så hästen kommer loss om den vill. Är lite kluven i den frågan då jag aldrig råkat ut för att en häst fått panik på riktigt i stallgången. Min häst kastade sig bakåt när hon kom på att man kom loss om man gjorde så. Så nu har vi rep fästa i ringar i taket och brandkårshakar, funkar kanonbra även med treåringen i stallet och tvååringen som stod där förut :bump: :bump:

jag har kedjor med karbinhakar i mitt stall.

Jag har satt upp ringar på en platta i taket, knutit balaband och sedan fäst grimskaften i detta (skulle hästen fastna eller gripas av panik, lossnar dessa)

Detta är helt ok, Men har man en listig häst som vi hade på ridskolan är det inte bra, hon gjorde ett kraftigt ryck så det släppte, sen stack hon ut....:mad:
Alltså inte alltid bra om man har hästar som kan lära sig bus :rofl:

Ser ju farligt ut.

De var tänkta som avslutning på en boxfront, nu fick vi tag på de gamla smidda istället så 'avslutningen' blev över. De är fint slipade och sitter rätt högt, väggarna är 1,4m i framkant. Borde nog ta bort dem egentligen men hästarna älskar att klia sig emot dem så de har blivit kvar.:crazy:

Uppbindning? Han står lös på gången, vid skoning så använder vi två grimskaft.

Precis som storasyster Lillknoddas säger, hästen våran står lös

*klickbara bilder*

Men tänk på vad som händer när hästen kastar sej baklänges och dör! Nej, använd balsnören eller varför inte fisklina?:devil: ?:rofl:

Fisklina?!?! är inte det väldigt hållbart? om vi tänker på samma, jag tänker fisklina som klarar av att hålla emot stora gäddor när dom försöker slita sig från kroken, går dom verkligen av lika bra som balsnören? bara en fundering, har iofs aldrig provat:angel:

har btw, kedjor med karbinhakar i ena gången och o den andra grimskaft som är uppbunda i ringar. Tykcer inte heller om balsnören då jag haft hästar som lärt sig att göra hyss med det som också är nämnt ovan, bättre att då ha panikhake på grimskaftet eller kedjan så man själv kan slita loss den!!

Min häst har vid 3 tillfällen fått panik för ngt o kastat sig bakåt utan anledning ( vid vanlig gos o rykt...)
Vi har kedjor med tidigare pistolhakar som efter lång tid gick sönder då hon kastade sig, det var läskigt för jag trodde hon skulle hänga sig alltså :cry:
nu har vi panikhakar på istället, funtade först på balsnören men det är ju nylon o rätt hållbart så det blev andra hakar istället.
Och jag skulle ALDRIG kunna ha henne lös i gången, hon går hem till sin box direkt eller till närmsta matställe... =)

Senast ändrad av en moderator:

om man tror att en häst inte drar av en fiskelina om den får panik - har ALDRIG sett en häst med panik!
trodde det var ett skämt att binda upp hästar i balsnöre. blev rädd när jag insåg att folk gör så i sina stall. skulle hästen verkligen få panik går grimma/grimskaft/hake/rep av garanterat. det finns inte mycket som håller för en häst med panik. det är 500-900kg kroppsvikt vi talar om -inte en gädda.
lär era hästar att stå bundna istället!
har själv infällbara ringar ifrån SWEDOL och båtrep med säkerhetshakar i mitt stall. binder där upp allt ifrån 1-åringar till vuxna shirehästar på ett ton.

*kl*

Har tunna metallkedjor som är fästa höjt upp på två stolpar, ca 170-180 i höjd och som avslutas (mot hästen alltså) med ett gummirep i vadera ände, 50 cm långt.

Skaffade gummirepen och höjde uppbindningen efter att en unghäst (som uppenbarligen inte lärt sig stå bunden) fick panik trots att jag även hade ett grimskaft i grimman och parerade hennes flygande så gott det gick. Blev lite skraj efter det och köpte gummirepen. Inte skraj för själva paniken direkt även om det var hemskt att se, utan mest för de kraftiga rycken som blev på nacke och nos när hon slängde sig helt okontrollerat. Därför jag alltid binder i grimma oxå, tror inte hennes nos/nacke sett så bra uta annars... Nu blev bara håren lite skrubbade o lade sig till nästa dag.

Dock ingen häst som hängt sig i gummirepen ännu men lite kan de töja sig när den nya bäbisen missade att han hade grimman runt halsen och tog ngra steg åt sidan för att titta på ngt annat ;)

Jag vill INTE att hästen ska komma loss, jag vill lära den stå uppbunden. Varför skulle den få panik av det? Sådan instinktet tycker jag man ska träna bort för allas (även hästens) säkerhet. Av den anlednignen så brukar jag även lära hästarna som kommer hit att inte rycka upp huvudet om de trampar på grimskaftet på marken och märker att de sitter fast eller om de får ngt rep runt benen och fastnar. Tänk ex om hästen fastnar i ngt som den faktiskt kan skada sig på (ex elrep runt ett ben), du kan rädda hästens liv om den då har lärt sig från början att inte få panik av att sitta fast lite här och var.

Fö så får de succesivt även lära sig stå lösa på gången. Tycker de ska kunna både och men iaf för mig så tar det lång tid att få en nyfiken och från början rätt brötig bäbis att bara så still och ta det lugnt. Men som sagt, även det vill jag att de ska lära sig, börjas med att vänta på äpplet efter arbete och utökas tills man kan göra iordning efter arbete. Sedan har de rätt bra koll på att man vill ha dem still när man säger åt dem så då kommer lösa i gången innan arbete rätt självmant. Men det tar tid för mig som sagt.

Känner igen det där, har alltid min lös.
När hovis eller veterinären kommer så "sitter han fast" i ett löst hängande grimskaft :p

Det är väldigt praktiskt. Han kan även stanna på kommando: "wooah", även när man fortsätter gå själv. Skönt att kunna "parkera" honom utomhus när man inte är nära bebyggelsen

ska även lära in det på min nya häst

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 350
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Lavinia
·
Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
238
Senast: tanten
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
789
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar