Uppbindning eller ej?

S

salwi

När ni ryktar och gör iordning era hästar för ridning osv, hur står era hästar då? Lösa, uppbundna, annat?

Intressant och se om westernfolket gör på annat vis, för om man frågar de "engelska" ryttarna så står näst intill alla hästar uppbundna i stallgång.

Sv: Uppbindning eller ej?

Här står hästarna lösa i boxarna, i liten inhägnad eller i hagen. De står alltid stilla, så det är skönt att slippa grimmor och rep att binda upp dem med :), för mig skulle det vara ett stressmoment.

Våran står oftast lös på stallgången, men ibland sitter han fast. Beror lite på vad man ska göra :)

Dräktiga damen brukar nästan alltid vara lös på gången, hon är för bekväm för att gå ifrån matte (har alltid varit)

Lillponnyn står uppbunden i grimskaft utanför boxen, lös om jag grejar med henne i.

Unghästen står alltid bunden, han e så jädra nyfiken och har spring i hela kroppen. E han kvar i boxen e han lös.

/LL

Borstar och sadlar alltid i stallgången,aldrig i box. Varierar med bunden med med två grimskaft och ett men allra oftast är de lösa. Kan även ha båda lösa samtidigt i stallgången när jag grejar med dom. Tex när de ska in på kvällen från hagen så ställer jag dom lösa i stallgång,tar av täcket,går och hänger upp täcket på tork och när jag säger till så går dom in i boxen. Dom får ej gå in i box utan tillsägälse. Flyttar inte en hov när de är lösa för det får dom inte:D Är mkt tydlig hur jag vill ha mina hästar då jag har småbarn.

Nu är inte jag en helt renodlad westernryttare...men

oftast står vi bundna vid staketet på stallplan, men titt som tätt passar vi på att träna samtidigt och då står vi "ground-tied" på stallplan. Fungerar alldeles utmärkt (om det inte blåser för mycket löv som stressar :()

Väldigt sällan vi står i stallet överlag, trots regn och rusk (kan bero på att vi har ingången till sadelkammaren utifrån)

Hemma i svea dar familjen har Stall, sa var det los i stallgangen, alt. los i boxen. Gillar inte o binda upp egentligen. Daremot uppbunden om det blev nagon "vantetid" ex. sadlad i boxen.

Har binds de upp vid sidan av transporten, eller i rundcorallen nar de ryktas o sadlas. De hanteras inte varje dag som "vara svenska" hastar, sa de har inte samma uppfostran.

*kl*

Mina står oftast lösa i stallgång och i box. Unghästen binder jag ibland upp kort en längre stund då jag vill att han såsmåningom ska kunna stå bunden vid transporten eller staket när vi är iväg, så det är mest för träningens skull.

Jag varierar mellan lös i boxen med öppen boxdörr så att dom ska lära sig att inte gå ut/gå runt i boxen och att binda upp på stallgången. Sadlar dock alltid uppbunden när jag håller på med unghästarna...

Mina står fast i spolspiltan om jag ska göra i ordning för arbete, grejja med hovar, sår osv, ska jag bara borsta eller mysa så är de lösa i boxen. För mig är det kort och gott en säkerhetsgrej trots att jag har väluppfostrade hästar. Det tar inte många sekunder att t.ex. knäppa grimman ordentligt eller att sätta fast hästen, men kan vara så mycket värt OM nåt skulle hända.

Mina står fast i spolspiltan om jag ska göra i ordning för arbete, grejja med hovar, sår osv, ska jag bara borsta eller mysa så är de lösa i boxen. För mig är det kort och gott en säkerhetsgrej trots att jag har väluppfostrade hästar. Det tar inte många sekunder att t.ex. knäppa grimman ordentligt eller att sätta fast hästen, men kan vara så mycket värt OM nåt skulle hända.

Instämmer och gör det samma... Men så är jag skolad engelskt i grunden ;) Så har lite svårt att gilla att westernhästar binds upp i boxgaller (än värre lösa dörrar) och dylikt! :eek:

Både och, här...ibland bundna i uppbindningsanordningen i stallet eller så lös...det ska ju funka vilket som och det är bra att varva.

När jag borstar brukar jag ha henne lös i boxen om hon står stilla, annars binder jag upp. Står aldrig lös i stallgången eller på stallplanen.
Binder alltid upp vid sadling och broddning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 488
Senast: __sofia__
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 683
Senast: Claraclara
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London