Upp med frambenen.

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare sarah_maya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 126
S

sarah_maya

Hur ska jag få min häst att hoppa upp med frambenen bättre över hinder? :confused:

Försök rida nära inpå hindret så hästen hoppar upp sig ordentliget med ryggen. Då brukar frambenen följa med rätt bra, även om unghästar han släppa lite i benen. Försök förbättra rörligheten och styrkan i lederna, genom klättning, cavaletti, studs etc. Du kan rida studs där utsprånget är lite högre för att träna upp spänsten.
För att träna upp kvickheten och smidigheten kan du rida an mot hindret i en snäv sväng, så snäv som din häst tillåtet. Du får aldrig provocera hästen att riva eller vägra.
Hoppas du hittade några tips som passar dig, lycka till! :)

Jag hade samma problem som dej... Fick tips från buke-folk(tackar och bockar) att jag skulle hoppa mycket kombinationer, studds, inte allt för långt till hindret. Det funkade faktist riktigt bra! tack =)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men... 2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Osäker på hur jag skal lösa det har... Sorry for min dårlig svenska skriving. Har en haflinger ponni som är strässad ved fodring. Ute... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 500
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Malin Baryard-Johnsson och hästen Indiana tog hem en femstjärnig grand prix-hoppning över 1,60-hinder i Doha, Qatar.
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·
Gnägg Är nyfiken och vill lära känna alla Bukehästar bättre känner jag. Så undrar vad just din häst har för små personliga egenheter? Min... 2
Svar
24
· Visningar
1 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Frågor om problem bakknä