Upp med blicken!

Sv: Upp med blicken!

Min kompis gav mig tipset att alltid ha blicken uppåt när du går. Ofta går man och tittar i marken och det blir en dålig vana. Om du tänker på att titta upp hela tiden så vänjer du dig förmodligen och kan ta med det till ridningen :)

Det där är ju helt sant, det är precis därför jag tittar ner när jag rider.
När jag är ute och går själv så tittar jag ju faktiskt ner i backen, vilket måste försvåra detta en aning.

Jag måste räta på mig även när jag inte rider :devil:

M-oaa

KL

Påminn dig om att hästens huvud inte kommer trilla av för att du slutar titta på det :P Det är kvar, jag lovar!
Repet i byxorna lät som ett bra tips.

Har du problem med sitsen också? Jag har jättemycket problem med min sits (eller rättare sagt är den usel) och jag tittar också ned i backen när jag rider.

Det du helt enkelt får göra är att inte titta ned. "Avvara" flera pass för den sakens skull. Tänk bara på hur du rider, inte alls på hur hästen går; om den arbetar eller bara går och maskar spelar ingen roll. Ha en mental checklista som du går igenom hela tiden: blick, sits, hand och mal igenom den ständigt medan du kontrollerar att allt är rätt "placerat".

När man (i alla fall jag) ridit så några gånger kommer det automatiskt. Då kan man både rida och påverka hästen på ett bra sätt samtidigt som man kontrollerar och korrigerar sig själv.

Min kompis gav mig tipset att alltid ha blicken uppåt när du går. Ofta går man och tittar i marken och det blir en dålig vana. Om du tänker på att titta upp hela tiden så vänjer du dig förmodligen och kan ta med det till ridningen :)

ja! Det gör jag faktiskt välldigt ofta när jag går,tittar ner i marken. Har nog tänkt på att det kan höra ihop nån gång men det gick inte så bra!:p

tack tack alla supersnälla bukisar för alla tips! Nu får jag iväg och träna!:D

Har du problem med sitsen också? Jag har jättemycket problem med min sits (eller rättare sagt är den usel) och jag tittar också ned i backen när jag rider.

Det du helt enkelt får göra är att inte titta ned. "Avvara" flera pass för den sakens skull. Tänk bara på hur du rider, inte alls på hur hästen går; om den arbetar eller bara går och maskar spelar ingen roll. Ha en mental checklista som du går igenom hela tiden: blick, sits, hand och mal igenom den ständigt medan du kontrollerar att allt är rätt "placerat".

När man (i alla fall jag) ridit så några gånger kommer det automatiskt. Då kan man både rida och påverka hästen på ett bra sätt samtidigt som man kontrollerar och korrigerar sig själv.

Jo,det ligger nåt i det. För när jag började träna för den hopptränaren jag har hafft denna terminen så tyckte han att jag satt FÖR RAK i ryggen,då sträckte jag upp mig jättemycket,kan faktiskt erkänna att jag hade bättre sits när jag red i ridskola!:o
Men iaf, så började jag ju att luta mig frammåt lite mer som han sagt,men grejen var den att jag började att alltid göra det! Och vips så försvann både blicken och sitsen som sen förvandlades till stolssits!:cry:

Nej,nu måste jag verkligen RYCKA UPP MIG!:d:laugh:

Hade tyvärr samma problem förut men nu är det mycket bättre :D fråga inte hur jag gjort för det vet jag inte ens själv XD

Hm, jag brukar fokusera på målet och så fäster jag blicken där och smack så sitter den där. Precis likadant som jag gör när jag kör bil. Händer det nåt sneglar man ner där och så kollar man på målet igen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
744
Senast: malumbub
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama